Followers

15.8.10

Satu Peringatan Untuk Kaki Facebook

Macam kakchik dan teman-teman yang selalu berfacebook.

Assalamualaikum.

Satu perkongsian video yang sangat bagus untuk membersihkan diri kita dari perbuatan yang tanpa sedar telah menjadikan kita berdosa malah boleh pula menyebabkan orang lain berdosa.

Mungkin dah ada yang telah menontonnya tapi apa salahnya kalau dilihat sekali lagi.




Kakchik sudah banyak kali cek gambar-gambar yang nak dikongsikan pada umum. Semoga semuanya yang kakchik kongsikan tidak menyebabkan kakchik berdosa atau orang lain berdosa.

Semoga gambar-gambar yang dikongsikan dapat menjadikan orang lain mahu menjadi insan yang lebih baik, jauh lebih baik dalam segala-galanya.

9 comments:

  1. terimakasih kakchik..akhirnya dapat jugak dalil dosa facebuk nih.alhamdulillah dah delete FB lepas hubby nacihat 3,4 bulan dulu...penuh dengan fitnah.walaupun kita tak aktif, tapi org still boleh tengok info pasal diri, umpama merayau keluar rumah tanpa izin walaupun duduk dlm rumah.kire sosial tanpa batas..cume pendapat..

    ReplyDelete
  2. terima kasih kakchik sebab sharing:)

    ReplyDelete
  3. salam, kakchik..

    dni tak ada akaun FB...tak tahu kenapa dari dulu dni tak bukak2 akaun FB ni.. guna FB kawan untuk login GB. terfikir kenapalah GB tak tukar2 cara login tu... menyusahkan je guna FB. huuhu

    ReplyDelete
  4. sama-sama izah. tahniah sb dah delete fb. kakchik masih menggunakannya atas sebab2 dakwah dan bisnes. setakat ni alhamdulillah kakchik masih dapat berpegang pada prinsip Islam semasa menggunakannya. dan alhamdulillah sebab belum ada rakan fb yang ambil kesempatan utk buat onar di wall kakchik atau dgn tag. memilih dan menapis permohonan friends juga mgkn mainkan peranan.

    ReplyDelete
  5. wkslm dni. baguslah dni. kalau tak kerana amanah dakwah kakchik pun mgkn tak buka akaun fb tu. tengoklah pada niat dan tindakan kita di situ.

    ReplyDelete
  6. salam kak chik,

    Alhamdulillah akak dah tengok clip video tu. Sebenarnya suami akak tak suka akak berfacebook ni sebab bagi dia membuang masa dan banyak negetive dari positivenya tapi alhamdulillah, dia kasi kebenaran akhirnya bila akak give strong reason dan kalau dia balik Malaysia memang akak tunjuk semua kawan2 yang akak ada di facebook.

    salah satu factor juga kenapa akak tak letak gambar akak di FB. Kalau ada pun suami akak mnta akak lukis niqab. Alhamdulillah setakat ni tak ada masalah.

    Lagi satu akak tengok kebanyakan org2 yg menggunakan facebook ni tidak set kepada privacy yg ketat so ramai boleh tengok gambar, data dan baca status. ada yang siap papang alamat dan number phone. kan bahaya tu, lainlah utk tujuan business.

    ReplyDelete
  7. wkslm kak azah.
    Alhamdulillah suami akak ambil berat apa yg akak buat. Kakchik pun dipantau suami dan kakchik berpegang pada, fb itu hanya alat, kitalah yg memanipulasikannya utk kebaikan Islam.
    Mungkin mereka sekadar guna saja default settings fb tu tanpa mengemaskini Privacy Settings. Sebab itu banyak maklumat terlepas.

    ReplyDelete
  8. as salam kakchik, tak dapat tengok video ni dah remove by user ?? apa citenya ya? terima kasih.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs