Followers

30.6.10

Mendidik anak-anak saudara bahawa hidup ini tidak kekal

Assalamualaikum dan salam berehat kepada semua teman-teman di mana saja kalian berada.

Malam ni kakchik nak berkongsi sedikit pengalaman dalam mendidik anak-anak saudara kakchik tentang kematian. Sebenarnya pagi tadi ibu kepada Datuk Pengerusi iaitu big boss nombor 1 kakchik telah kembali ke rahmatullah kerana sakit tua dan buah pinggang. Alfatihah untuk arwah Mok, semoga ruhnya dicucuri rahmat oleh Allah SWT.

Berbalik pasal mengajar anak-anak saudara kakchik ni, semuanya bermula bila mereka ternampak satu video yang kakchik favourite kan di dalam saluran youtube kakchik iaitu video di bawah ni:


Sejak kali pertama mereka mendengarnya, iaitu dua hari lepas, nampaknya kakak sudah pun pandai menyanyikan lagu ni. Memanglah liriknya agak sedih menceritakan kesedihan seorang anak yang kehilangan ibunya yang meninggal dunia.

Banyak sungguh soalan mereka, misalnya:

"cheja, ibu dia gi mmano?"
"cheja, bakpo dia nok ibu dia?"
"ibu dia mati doh ko?"
"bakpo ibu dia mati?"
"bakpo dia nangis cheja?"

dan macam-macam lagi.

Oleh kerana anak-anak saudara kakchik ni masih kecil dan dua orang dah masuk tadika, kakchik rasa lebih elok kakchik ceritakan yang benar tentang kematian. Dalam lagu tu anak itu merintih mahukan ibu yang hidup selama-lamanya, "I want a mom that last forever." Boleh jadi juga maksudnya ibu yang sentiasa ada untuk dirinya bermanja.

Kakak when she was a few weeks old with Ibu.

Walaupun lagu ni lagu orang putih tapi kita boleh titipkan pengajaran yang baik kepada anak-anak. Misalnya kasih-sayang antara ibu dengan anak. Kakchik cuba jawab soalan mereka dengan mengatakan ibu dia sudah mati, kembali kepada Allah. Kita semua ni Allah bagi hidup sekejap atas dunia ni, sebab tu kena sayang kat ibu, dengar kata ibu, kalau ibu suruh buat benda baik kena buat. Tak boleh degil dengan ibu, nanti kalau ibu takde nak sayang kat sapa?

Kakchik kata kat Kakak, "Sapo-sapo pun buleh mati Kakak, sebab Allah sayang dia. Allah buat kita, Allah juga boleh ambil balik nyawa kita." Dengar je dia tanpa kata apa-apa. Allahu'alam dia faham atau tidak.

Pada si Nana, kakchik kata, "Masa ibu ada ni, kenalah rajin dengar kata ibu. Nanti ibu takdok, ibu gi on call, Nana teringat ko ibu sokmo. Lusa baghu dapat jjupo Ibu. Tapi kalau ibu mati, sapa bilo-bilo doh tokleh jjupo ibu. Sebab tu keno saye sokmo ko ibu. Allah suko kalu kito baik nga ibu kito."

Kakchik hanya ibu saudara tapi kakchik percaya setiap dari diri kita perlu menyumbang dalam mendidik anak-anak kita mahupun anak-anak saudara kita. Semoga mereka membesar dengan pegangan tauhid yang kukuh.

Jika ada yang nak lirik lagu ini, sila ke READ ALOUD KB.

Hugs.

2 comments:

  1. kena sabar dan jujur kan dgn anak2..kalo tidak susah kita bila dia dah faham....nti kita plak yg dikata penipu...

    ReplyDelete
  2. betul tu asha. JUJUR itu sangatlah penting kerana minda anak-anak akan sangat ingat segala janji dan jawapan yang mereka terima.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs