Followers

21.6.10

Penjara Pudu Akan Dirobohkan Malam Ini.

Assalamualaikum dan salam bahagia semua.

Malam-malam ni sambil menanti makanan selesai dihadam kakchik dok menghadap komputer sambil cari bahan rujukan untuk siapkan assignment. Sambil-sambil tu sempat juga belek-belek BH Online.

Ada berita terkini, katanya malam ni pada jam 10 malam Penjara Pudu yang juga penjara tertua akan dirobohkan. Hilanglah satu lagi bahan sejarah negara. Walaupun sebuah penjara tapi ada nilai pengajaran yang bagi kakchik patut dipulihara oleh kerajaan. Tapi pembangunan perlukan ruang maka penjara yang tiada penghuni itu akan dirobohkan juga.

Kalau tak silap kakchik sebelum ni ada pakej melawat dan bermalam di situ kan? Rasa macam pernah je baca dalam suratkhabar liputan pasal orang pergi bermalam dalam penjara tu. Tak rajin pula nak mencarinya hehe.

Jadi, sebelum ia dirobohkan, kakchik nak simpanlah gambar kenangan Penjara Pudu ni yang kakchik ambil dari BERNAMA.

Pintu masuk Penjara Pudu

Selamat tinggal Penjara Pudu. Tinggallah dalam kenangan. 

Kalau di Pengkalan Chepa ni kakchik pernah juga beberapa kali masuk dalam kawasan Penjara Pengkalan Chepa tu. Satu masa dulu cik abe ada buat servis kontrak suratkhabar kat situ. Jadi sempatlah juga ikut dia pergi hantar suratkhabar dalam tu, sempatlah round-round tengok suasana sebahagian dari kawasan penjara. Gerun dan insaf.

Di sebalik pagarnya yang tinggi dan berdawai, adanya para pesalah, para penjenayah dan para pelaku kerosakan yang berjaya ditangkap. Sama ada sudah dibicarakan atau menanti bicara malah sebahagiannya sedang menjalani hukuman. Terasa insaf sangat dan bersyukur ke hadrat Allah kerana dilindungi diri ini dan seluruh ahli keluarga dari menjadi penghuninya. Na'uzubillah.

Kakchik kasihan kepada penghuni-penghuninya. Semoga mereka keluar sebagai insan yang insaf dan taubat. Kembali ke masyarakat dengan jiwa bersih dan kembali ke jalan Tuhan. Allahu Akbar!
Related Posts with Thumbnails