Followers

3.12.08

Mulakan Dengan Bismillah

Entri ini sekadar perkongsian ilmu yang dibaca dari majalah NUR, Julai 2006. Masa dok menyusun-atur majalah untuk dijilid tadi KakChik ambik kesempatan membelek-belek dan terjumpalah artikel ni di ruangan Hadis & Falsafah. Bagus juga... eh, terlupa nak baca Bismillah, Bismillahirrahmanirrahim.

 

412371624_2675342ac8

 

Perkataan Bismillah (sebutan penuh dalam bahasa Arab) mempunyai 19 huruf yang menunjukkan bilangan malaikat yang menjaga neraka (Saqar) seperti mana firman Allah dalam Surah al-Muddathir: 27-30 yang bermaksud:

bismillah"Dan apa jalan engkau dapat mengetahui kedahsyatan neraka Saqar itu? Ia membakar mangsanya dengan tidak meninggalkan sisa, dan tidak membiarkannya (binasa terus); Ia terus membakar kulit manusia!; Pengawal dan penjaganya adalah sembilan belas (malaikat)."

Alim ulamak mengatakan bahawa mengucapkan Bismillah dalam setiap permulaan urusan seperti makan, minum, memakai pakaian dan bersuci adalah sunat. Hal ini selaras dengan firman Allah dalam surah al-An'am: 118 yang bermaksud:

"Maka makanlah daripada (sembelihan binatang yang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, jika betul kamu beriman kepada ayat-ayatnya."

Rasulullah s.a.w. juga bersabda yang bermaksud:

130946112_6ba7d5a0d3"Tutuplah bekas kamu itu, ikatlah penutupnya (bekas minuman yang dibuat daripada kulit), kuncilah pintu dan padamkanlah lampu kerana dengan demikian syaitan tidak dapat lagi menguraikan tali penutupnya dan tidak dapat membuka pintu dan tidap membuka bekas. Jika seseorang di antara kamu hanya dapat melintangkan sebatang kayu di atas bekasnya dan disertakan dengan membaca Basmalah, maka dia hendaklah melakukannya dengan sebab seekor tikus dapat membakar rumah dan ahli rumah mereka." (Riwayat Muslim)

Sementara itu, Imam al-Qurtubi dalam kitabnya, Tafsir al-Qurtubi, menyatakan, diriwayatkan daripada Waqi' daripada al-A'masy daripada Abu Wail daripada Ibn Mas'ud berkata:

bismillah2"Sesiapa yang ingin melepaskan dirinya oleh Allah daripada malaikat Zabaniah yang menjaga neraka yang 19 orang semuanya, maka hendaklah dia membaca Bismillah, Allah akan menjadikan bagi setiap huruf itu sebagai pendinding bagi malaikat itu." 

2 comments:

  1. bismillahhirrahmannirrohim..perkataan yg tak pernah lekang kt mulut..apa2 yg nk di buat dmulakan dgn bismillahhirrahmannirrahim dan di akhiri dgn alhamdulillah..

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, gembira membacanya. tentunya yan ni jenis yang berhati-hati.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs