Followers

9.12.08

Buat roti lagi...

Assalamualaikum dan Salam Aidil Adha untuk teman-teman.

Hari ni macam mengidam pulak nak makan roti nasi sebab masa kali pertama buat tu hanya sempat makan sikit. Tapi kan... tepung rotinya tak ade... pK pK, cuba ajelah guna tepung gandum. Orang lain pun buat roti boleh je pakai tepung tu. Sebab nak makan sangat, kakchik buat juga menggunakan tepung gandum.





Sukatan bahan-bahan kakchik ikut yang asal sebab nak buat sebiji bun besar aje. Takut tak menjadi. Hasilnya macam kat atas tu... sekali tengok macam kek tapi hari ni rasa lebih sedaplah... Agaknya kalau buat lagi petang ni tentu lain pulak hasilnya...

13 comments:

  1. salam..

    bak sini sikit nk rasa..ngeee..gebus je rotinya..

    ReplyDelete
  2. wkslm yan.

    hehehe... roti memang gebu... dah habis lah yan. elok keluar je dari oven, masing-masing minta dipotong-potong sb dah tak sabar nak makan panas-panas.

    cuma ayah sorang je kata, "sedap lagi kalau lebih manis." ayah kakchik tu suka makan yang manis-manis sebab dia kerja kuat boleh bakar terus kalorinya.

    ReplyDelete
  3. salam kakchik..semangat ye kakchik gan pojek roti ni...cikmin ni pun ada gak rasa nak membakar roti...ada sedara nak dtg makan malam ni....

    ReplyDelete
  4. wkslm sifu cikmin.
    hehehe jgn marah ya... tengah semangat ni sebab cuti pun banyak hari lagi dan dry yeast tu pun hari tu terbeli yang kotak besar, jadi kenalah manfaatkan.
    selamat menjamu sedara ye cikmin. roti cikmin tentu lebih sedap.

    ReplyDelete
  5. alalalala kakchik..segannyer kakchik pangey sifu lak kt depan nama tu..wah3x..kotak besar yeast tu ye kakchik...jenuh la ye nak mengguli...cikmin minta breadmaker gan hubby..dia kata apa'yang..klu uli gan tgn..lg sedap roti tu sbb ianyer ibarat mebelai bayi penuh gan kaseh sayang'..ye ke kakchik...ke sbb dia xmo beli BM tu...

    ReplyDelete
  6. hahahha... pandai hubby cikmin pakai psikologi... hihihi, sebenarnya betul apa yang dia cakap tu, lagipun orang lelaki kurang guna cakap berlapis ni... tapi ... boleh jadi jugak dia nak bermanja dengan cikmin tu...

    ReplyDelete
  7. macam sedap je roti tu.. nanti nak suruh cik pari-pari buatlah..heheh

    ReplyDelete
  8. a'ah betui2 cakap k.min tuh! samo ngan en.hbku! huhuuu dia wat dono jerk kalau kita cter nk BM! dia kata, 'dah elok kembang cantik gebus wat pe bli BM, kan lagik byk pahle dpt menguli'.. ade kerr?? huh! mmg tak kasi la tu kot... er kakchik? heeeee.... :D

    ReplyDelete
  9. suri, aik ngape pulak suruh cik pari-pari? suri buat sendiri pun boleh je... nanti kang kalau cik pari-pari yang buat, banyak tu tak sempat lak awak nak makan. ha... kempunan nanti.

    ReplyDelete
  10. hana, memang tak kasiknya... sebab bila kita yang uli, jimat belanja dia. husband kakchik kata kakchik dah boleh bukak bakeri, Nor Bakeri... kelakar sungguh ! Dia tak tahu yang bahu kita ni lenguh tak terkira.
    tapi kan kalau tiap2 hari dia nampak kita semangat je buat roti, dia akan beli kot BM tu... tak pun tiap2 mlm tu mengadu lah sakit belakang, mintak hubby tlg urutkan. Selalu2 sgt nak kena urut dia pn tak tahan nanti, harap2 le dia belikan BM.
    berdoalah kita. main strategi sikit...psikologi pun kena ada juga... hehehe mcm konspirasi nak beli BM je kakchik ni.

    ReplyDelete
  11. ok sett kchik! meh kita main strategi! ganbatte kudasai! kihkihkih

    ReplyDelete
  12. Salam kak Chik,

    Sekiranya tak menjadi keberatan kongsilah resepi dan cara membuat roti dengan kami..Sebab akak tengok semua roti kak chik buat semua menjadi...geram dibuatnya.

    ReplyDelete
  13. Kak Azah, kakchik pinjam resepi roti nasi dari Hana jadilah tak letak dalam blog ni. Rasanya cam ada masukkan resepi roti ni kat blog My Culinary Adventures, cuba akak ke sana.

    baking2u.blogspot.com

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails