Followers

17.1.09

Jom Tengok Slaid & Resepi Pizza


bread & pizza

Assalamualaikum & salam malam. Hari ni memang tak tau nak tulis pasal apa. Keputusan pilihanraya kecil pun semua orang dah tau. Rasa-rasanya ramai yang sedang berehat-rehat di hujung minggu ni. Tambah-tambah esok ada sehari lagi hari rehat untuk teman-teman di negeri lain. So... layan ajelah slaid 'my journey in baking ni'.

Salam mahabbah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
RESEPI PIZZA

Bahan-bahan:

* 200 gm tepung roti @ high protein flour
* 1 sudu makan gula
* 1 sudu teh garam
* 1 sudu kecil yis kering (rendam dlm 1/2 cawan air suam)
* 100 ml air
* 1 sudu butter - boleh guna minyak zaitun & shortening
* 1 sudu susu tepung
* topping - 3 batang sosej (potong bulat), 1/2 labu bawang besar (cincang @ ptg bulat), 1/3 capsicum hijau, 1/3 capsicum merah, serbuk oregano & mozzarrella & sos pizza


Cara-cara:

1. Campur semua bahan dan diuli sehingga sebati. Biar kan selama 45- 60 minit. tutup doh tersebut dgn kain yg lembab.
2. Preheat oven pada suhu 190 darjah selama 10min.
3. Bila doh kembang 2 kali ganda, tumbuk & canai doh tersebut setebal 0.5 cm. Cucuk dengan garfu keseluruhan doh tersebut.
3. Sapu sos pizza ikut suka. lepas tu taburkan topping yang lain diakhiri dengan keju mozzarrella (ikut suka hati ya).
4. Bakar pizza dalam suhu 190 darjah selama 20 - 25 min. Dah masak tu sedap dimakan panas-panas.

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails