Followers

30.5.10

Sedang mencari idea...

Assalamualaikum semua. Kakchik sedang mencari idea untuk menyusun-atur dalam rumah. Terjumpa pulak artikel menarik dari Beri Harian ni. Tengok gambar pun dah berkenan. Jom kita baca artikelnya. Panjang lah jugak tapi berisi...

Reka bentuk dalaman: Perancangan ruang
Bersama Hamidon Abdullah

2010/05/30

Perabot sesuai antara ciri perancangan ruang yang baik.

Susun atur ikut fungsi, perabot sesuai mampu cetus suasana positif

RUANG dalaman bangunan terbentuk daripada elemen-elemen struktur seni bina dan penutup yang merujuk tiang-tiang, satah yang menegak seperti dinding dan satah mendatar iaitu lantai. Elemen ini memberi bentuk kepada sesuatu bangunan itu dan seterusnya menjadi asas pembentukan ruang-ruang dalaman. Elemen ini turut menjadi tanda sempadan yang mengasingkan ruang dalaman dan luaran di sekelilingnya.

Ruang dalaman yang terbentuk hasil daripada binaan daripada elemen yang disebut tadi akan membentuk satu tanggungjawab kepada pengguna iaitu untuk memberi perlindungan (selesa untuk didiami), sedia berfungsi, cantik dari segi estetik dan memuaskan dari segi psikologi u untuk semua aktiviti. Semua ruang ini mempunyai fungsi sebagai pemberi perlindungan dan tempat berteduh. Namun fungsi ini tidak bermakna jika binaannya tidak dihasilkan untuk memberi kesan kepada psikologi manusia.

Ruang yang dihasilkan pula adalah pelbagai mengikut fungsi dan kegunaan. Baik ruang tertutup, ruang terbuka, ruang luas, ruang sempit dan ruang rendah, kesemuanya saling berhubungan baik di dalam mahu pun di luar rumah. Ia turut memberi kesan psikologi manusia seperti emosi, reaksi, sensasi dan motivasi kepada penggunanya.

Kehidupan manusia akan lebih sempurna jika ruang yang digunakan untuk membuat semua aktiviti itu direka dengan mengambil kira segala aspek keperluan manusia kerana sebahagian besar kehidupan dihabiskan di dalam ruang dalaman.

Ruang dalaman yang direka dan dirancang dengan baik seharusnya memberi kesan psikologi yang positif terhadap pemikiran dan tingkah laku penggunaannya. Sebaliknya ruang yang tidak dirancang dan diatur dengan tidak sempurna dengan tidak mengambil kira faktor keperluan manusia seperti fungsi ruang dan aktiviti, keperluan estetik serta keperluan alam sekitar akan mewujudkan pelbagai masalah dan menimbulkan kesan negatif terhadap pengguna ruang itu.

Keberkesanan fungsi dan ruang kualiti dapat direalisasi sekiranya segala keperluan yang dinyatakan itu diambilkira. Sesuatu binaan seni bina yang hebat dari pandangan luar tidak bermakna jika ruang di dalamnya tidak berfungsi dan pengguna sentiasa sengsara dan tidak selesa untuk tinggal lama di dalam kongkongan binaan seni bina itu

Ruang dan perabot

Ruang lebih berfungsi atau hidup andai diserikan dengan perabot di dalam ruang itu. Susun atur perabot dan peralatan dalam ruang adalah kesinambungan perancangan ruang dalaman. Selepas kita ketahui fungsi ruang dan mengenalpasti jenis perabot, proses seterusnya adalah mengatur kedudukan perabot mengikut kesesuaian penghuni rumah itu dan fungsi ruang.

Susun atur perabot yang menarik akan menambah keindahan ruang dan akan memuaskan hati pengguna. Susun atur perabot yang baik adalah merangkumi fungsi dan estetik. Susun atur perabot yang mengikut prinsip estetik akan memberi tambahan kepada kesan tarikan visual pada ruang dan membuat pengguna berpuashati sebaik melihatnya. Namun, jika susun atur perabot tidak mengambil kira nilai fungsi maka pengguna akan merasakan ada sesuatu yang tidak kena pada susunan ruang dan pengguna akan berasa tidak puas hati dan mula cuba mengubah perabot ke sana sini sehingga memenuhi kehendak mereka. Oleh itu susunan perabot yang baik adalah gabungan kedua-duanya iaitu berfungsi dan menarik di mata pengguna.

Beberapa faktor perlu dipertimbangkan dalam susun atur ruang dan perabot :

Fungsi

Ruang akan berfungsi sekiranya ada aktiviti yang berlaku dan perabot sebagai pelengkap aktiviti. Ia hidup seseorang individu atau kumpulan yang akan menghidupkan fungsi ruang dalaman. Dengan mengetahui dan mengenali gaya hidup kita akan mengenalpasti fungsi sesuatu ruang. Sebagai contoh, ruang tamu digunakan untuk bersosial, termasuk meraikan tetamu. Susunan perabot seharusnya dirancang memuatkan sesuatu aktiviti kepada ruang sedia ada. Jika fungsi utama ruang tamu itu khusus untuk bersembang, adalah penting jika ia disediakan kerusi yang selesa.

Aliran laluan

Susunan perabot memerlukan laluan yang selesa tanpa gangguan dari satu ruang ke satu ruang. Perabot seharusnya diletak untuk mengarah laluan, menghalang laluan atau menunjuk arah laluan. Kawalan seperti ini cara terbaik kerana tidak memerlukan corak laluan trafik pada lantai.

Faktor manusia

Faktor manusia banyak mempengaruhi susun atur ruang kerana manusialah yang menggunakan ruang dan perabot. Kajian ukuran bentuk manusia adalah penting kerana menjadi standard dalam kiraan reka bentuk dalaman. Kajian ukuran manusia ini dipanggil ukuran Antropometrik yang merujuk ketinggian, berat dan isi padu.

Kesimpulannya, faktor yang dinyatakan itu boleh dianggap panduan bagi menghasilkan satu susun atur ruang dan perabot yang sempurna dan seterusnya menghasilkan satu reka bentuk ruang dalaman yang bermakna kepada penghuni. Setiap faktor yang dijelaskan memberi sumbangan antara satu sama lain kepada kejayaan kepentingan yang sama dan sekata.

2 comments:

  1. Salam Kak Chik..semogag sihat2 jer di hari minggu ini.

    Panduan yang berguna. Cuma macam 1 satu faktor lagi... RM hehe.. maklumlah, sedikit sebanyak RM memainkan peranan mengindahkan rumah kitakan. Kalau tengok majalah, rencana dlm suratkhabar rasa macam nak memiliki jer hiasan yang ditunjukkan. Menggoda sungguh, macamlah ada duit nak beli semua keh keh keh :D

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikummussalam Iza.

    Hehe, memang betul tu... semuanya perlukan RM. Tu yang kakchik dok cari idea je, sambil2 fikir cara nak jimatkan kos. Anjung Seri dan Laman tu punyalah banyak kat rumah ni tapi still nak cari juga idea kat tenet, hehe.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails