Followers

22.5.10

Apa Rahsia Kakchik Awet Muda?

Assalamualaikum dan salam pagi yang damai untuk semua teman-teman di mana saja berada. Kakchik doakan kalian semua dalam keadaan sihat sejahtera dan sedang menikmati saat-saat bahagia bersama keluarga masing-masing.

Hari ni macam biasa kakchik bekerja. Baru je selesaikan leraikan sedikit perselisihan faham antara pengguna-pengguna library yang meletakkan kereta blocking kereta pengguna lain. Hari Sabtu memang selalu saja berlaku krisis berkaitan parking kereta. Tempat parking kami bukan tak banyak tapi hari Sabtu muatannya akan sentiasa melimpah. Ada alternatif lain di sekitar library tapi pengguna tetap juga double parking menyebabkan kereta yang di hadapan sukar untuk keluar. Terjadilah pergaduhan mulut antara mereka dan kitalah perlu menjadi orang tengah untuk meleraikan. Alhamdulillah... kedua-dua pihak dah pun berdamai tadi. Fuh, lega.

Dalam suasana hari yang sedang mendung dan hujan ni, kakchik membayangkan suasana di dalam library akan lebih sejuk dan nyaman daripada biasa. Insyaallah pengunjung yang ramai akan tetap selesa berada di dalam perpustakaan sepanjang hari. Aircond pun dapatlah kami jimatkan sedikit.

Oh, apa pula kena mengenanya cerita di atas ni dengan tajuk ya? Hehe... itu sekadar pembuka bicara je. Warming up kata orang putih. Jadi ... sekarang kakchik nak cerita pasal tajuk pula. Macam perasan saja bunyinya tapi itulah soalan yang selalu orang tanya kat kakchik. Susah juga nak jawab sebab kakchik tak pernah fikirkan soal awet muda atau tidak.

Awet muda ibaratnya segar seperti epal hijau ini.

Kakchik ada baca dalam majalah Aniqah, tentang tip-tip awet muda. Dan sebahagiannya selama ni telah menjadi amalan kakchik tanpa kakchik sedari. Jahil ilmu pasal ni sebenarnya. Tapi dah tak jahil dah... sebab sudah membacanya, tahu dan terus beramal dengan sedikit peningkatan insyaallah.

Mari kita tengok apakah dia tip-tip awet muda ni. Jika diamalkan insyaallah kita akan ANGGUN DI LUAR, CANTIK DI DALAM.

1. Menjaga wajah agar selalu segar, berseri-seri dan cantik
Cara PALING MUJARAB ialah dengan mencuci wajah kita sebanyak 5 kali setiap hari dengan air WUDUK. Ingat, jangan dilap atau dikeringkan air wuduk di muka dengan tuala, biarkan ia kering dengan sendirinya. Masa sekolah dulu ada seorang kawan yang wajahnya sangat gebu, bila kakchik tanya dia pakai apa, katanya takde pakai apa-apapun. Bila kakchik perhatikan barulah kakchik tahu amalannya yang tidak pernah mengeringkan wajah dari air wuduk. Mashaallah... mukanya sangat berseri dan gebu. Selepas berwuduk, ambillah sejadah, bersolatlah, jangan lupa zikir dan pastikan berdoa.

2. Menghilangkan tekanan perasaan atau 'stress'
Perbanyakkan beriadah (exercise). Riadah yang paling minima ialah SOLAT 5 WAKTU. Jika ditambahn dengan solat-solat sunat, ia akan memulihkan minda dari keadaan kecamuk dalam jiwa. Hati akan jadi lega. Ketika kita solat, kita melakukan pergerakan pada seluruh bahagian badan. Kita juga 'berbicara' dengan Allah, bermunajat dan mengadu pada-Nya. Allah pula Maha Mendengar dan Maha Mengasihani, insyaallah interaksi kita dengan-Nya melalui zikir dan doa akan cepat meleraikan 'stress' diri kita. Memang AMAT MUJARAB.

3. Cara untuk melembapkan kulit agar awet muda
Senyuman yang ikhlas dan banyak.Mekar di bibir dan datangnya ikhlas dari hati. Kita pun boleh beza sesebuah senyuman yang diberikan kepada kita itu dari hati atau tidak. Kalau dari hati, kita nampak anak matanya bersinar. Dan ingatlah doa ini bila senyum, "Ya Allah, sebagaimana Engkau memperindahkan kejadianku maka perindahkanlah pula akhlakku." (HR Ahmad). Kakchik amalkan doa ini setiap kali melihat wajah di cermin terutama semasa bersiap selepas mandi di waktu pagi.

4. Menjaga bibir agar cantik
Banyak menyebut kalimat-kalimat yang baik, zikir nama-nama Allah, bercakap perkara yang baik, tidak berbohong, tidak mengumpat, tidak menyakiti hati orang lain, tidak menyombong diri atau takabur dan sering melunakkan lidah dengan ayat suci al-Qur'an. Yang ini kakchik belum berjaya sepenuhnya. Masih di tahap yang lemah dan memerlukan peningkatan yang banyak. Sebab tulah agaknya bibir kakchik selalu kering.

5. Menjaga tubuh agar sihat, langsing dan ceria
Diet paling bagus untuk badan kita ialah pemakanan yang sihat disertai berpuasa sunat 2 hari seminggu iaitu Isnin dan Khamis. Dengar khabar lagi bagus kalau mampu mengikut amalan Nabi Daud a.s. yang berpuasa selang sehari. Mashaallah... kakchik tersangat jauh dari tahap ini. Nak lagi lengkap, makanan kita mestilah HALAL, banyak sayuran, buah-buahan dan semestinya air putih. Kakchik suka air mineral dan tidak suka air minuman. Amalan ini juga masih belum berjaya kakchik menjadikan ia rutin. Kena bergantung pula dengan cik abe sebab amalan berpuasa sunat ni dia lebih bagus dari kakchik.

6. Mengembangkan potensi diri dan intrapersonal serta perhubungan awam (PR) yang baik.
Menyebarkan SALAM dan tidak segan silu untuk menjadi orang pertama memberi salam HANYA kepada kaum sejenis kita. Muslimah tidak digalakkan memberi salam kepada Muslimin asing. (hal ini masih ada huraian dan perbincangannya tapi paling penting BERILAH SALAM KEPADA KAUM SEJENIS). Bila kita suka memberi salam, insyaallah kita akan lebih dikenal, dihormati dan disayangi. 

Kat sini kakchik nak tegur sedikit para tetamu blog yang singgah semasa blog walking. Tinggalkan salam sebagai jejak bukan "HI, NAK KENTOT KAT SINI", "SINGGAH", "BLOGWALKING", "JALAN-JALAN" dan seumpamanya. Tinggalkanlah jejak yang ada nilai sopan-santun sebagai cerminan kita itu orangnya terpelajar dan berilmu. Barulah kakchik ada rasa hormat kepada anda dan PALING PENTING, tulisan itu mendapat PAHALA kerana niatnya baik dan bahasanya baik. Hati pun suka je nak ziarah balas. Dapatlah kenalan baru, belajar pengalaman hidup yang berbeza, bertambahlah ilmu di dada.

Jadi, itulah dia rahsia awet muda kakchik. Kalian juga mampu mengamalkan tip-tip awet muda ini sebab ianya tidak susah langsung. Terlalu mudah. Itu saja rahsianya... selamat meniru ya!

5 comments:

  1. saya setuju dengan tulisan kak chik tu.kt sini,jumpa je say hi,haiya sambil senyum meleret walaupun tak kenal langsung.alangkah baiknya jika kita meniru budayanya, jumpa org tak kenal say- assalamualaikum,lg byk pahala kan?

    Agak2,dptkah kita buat mcm tu?

    ReplyDelete
  2. BCP,
    ha'ah bagi salam lagi bagus bukan setakat kpd yg tak dikenali tapi lebih2 lagi kepada yg memang sudah dikenali.
    insyaallah dapat... BCP cubalah, mgkn di peringkat awal akan teragak2 sb belum biasa. makin kerap kita lakukan maka ia akan jadi biasa. tapi make sure beri salam betul2, sebutannya jelas dan dari hati.

    ReplyDelete
  3. Kak Chik boleh amalkan pegaga ke, madu ke, Roselle pun boleh mengawetmudakan muka kita Insya Allah hehe

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs