Followers

22.10.10

UNICEF - Raise Your Hands, Stop Child Abuse

Assalamualaikum dan salam pagi Jumaat yang penuh ketenangan untuk semua.

Alhamdulillah tenang sekali suasana di pagi Jumaat ini. Kehijauan pepohonan dari tanah jiran di sebelah, membawa angin damai dan nyaman dari padang yang lapang di sebelahnya. Bunyi mesin rumput di dalam kawasan kebun itu diselang-seli dengan bunyi kenderaan lalu-lalang, suara manja anak-anak saudara semuanya membuatkan diri ini tersenyum sendirian dan lidah berulang-kali melafazkan alhamdulillah.

Melihat anak-anak saudara kakchik yang gembira bermain sesama sendiri, hidup mereka penuh keriangan. Itulah yang sepatutnya mereka lalui, dunia kanak-kanak yang sentiasa ceria untuk membesar dengan penuh kasih-sayang, pendidikan yang secukupnya dunia-akhirat, persekitaran yang kondusif untuk perkembangan rohani dan jasmani. Dunia kanak-kanak yang sepatutnya dan itulah yang kami cuba sediakan.

Malangnya, tidak semua orang (dewasa) punya pendirian yang serupa dengan kami, dengan kita semua. Kanak-kanak yang belum mengerti erti kehidupan, didera minda dan fizikal mereka dengan pelbagai bentuk penderaan. Kadang-kadang tanpa sedar ianya berlaku tapi banyak kes yang dilaporkan berlaku dalam sedar. Sekali kita fikir, "bagaimanakah anak-anak berusia bayi didera dengan begitu kejam?", "anak-anak sekecil 3 tahun boleh disepak terajang?". Allahu Akbar.

Sebagai masyarakat yang prihatin, kita kena sama-sama menyokong apa juga kempen dalam memberi kesedaran kepada masyarakat tentang masalah penderaan kanak-kanak ni. Marilah kita sertai kempen UNICEF - Raise Your Hands, Stop Child Abuse sebagai tanda kita benci penderaan kanak-kanak. Kita kena ingat penderaan bukan setakat kesannya luaran saja bahkan penderaan paling parah ialah penderaan minda, rohani, spiritual, dalaman atau emosi. Itulah yang boleh membawa kepada masalah jiwa, mental, psikiatrik.

Sertai kempen ini di sini: http://www.uniteagainstabuse.my/

Ini sedikit maklumat yang ada di laman web kempen ini.
The number of reported child abuse cases in Malaysia has been increasing in the last few years. This trend is alarming, especially as it may represent only the "tip of the iceberg". While statistics of reported abuse cases are published annually, these alone may not reflect the extent of abuse in a population, the severity of abuse over time or why abuse is occurring.
While various factors are commonly associated with the incidence of child abuse, little is known as to how they may or may not contribute to child abuse within the Malaysian context. Against this background, it is desirable to conduct a comprehensive study of child abuse to help us understand the scope and severity of the issue in the general population.
This study would also help establish benchmarks for the measurement of child abuse, which would enable the monitoring of future trends in the abuse of children, and in public attitudes towards it. The findings of the study would also be instrumental in developing effective and evidence-based interventions needed to protect children from abuse to ensure them of a safe childhood and a future full of promise.

Mari kita sokong!

4 comments:

  1. alhamdulillah...cikmin pun dah lama sokong ni... :)

    ReplyDelete
  2. ha'ah, hari tu chik ada tengok cikmin tulis entri pasal ni.

    ReplyDelete
  3. yupp sy sokong..dan akan buat jugak...

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah asha. usaha macam ni kena dapat sokongan ramai.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs