Followers

12.4.10

Pandai Macam Lembu.

Assalamualaikum dan selamat tengahari semua. Dalam kepanasan cuaca hari ini, hati-hati kita juga turut panas membaca berita pagi tadi. Kakchik harap kita semua sudah cool down dan sama-sama memikirkan apakah bentuk bantuan yang mampu kita hulurkan. Kita boleh berdoa, tapi Allah lebih suka kalau kita mewakafkan fizikal kita untuk kerja-kerja agama. Sementara kita fikirkan caranya, jom baca dialog antara Lembu dan Anjing di bawah yang kakchik salin dari seorang kenalan di FB.


LEMBU : Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING : Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : Eh? Kenapa?

ANJING : Aku lalu tepi dua orang mansuia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "Hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!

LEMBU : Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.

ANJING : Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU : Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.

ANJING : Wah.. ayat ko memang power la... manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"


Sedikit Penjelasan:

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakan bahawa "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram".

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya, "Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya". (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

"Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna". (Surah Zumar: 9)

3 comments:

  1. pernah baca dulu..btw..nice sharing ;)

    ReplyDelete
  2. memang dah keluar lama dah dialog ni, kakchik kongsikan hari ni sebab sesuai dgn isu semasa.

    ReplyDelete
  3. ustazah ain pun pernah beritahu perkara yang sama...pegang anjing/khinzir boleh samak, tapi kalo pegenag bukan muhrim dgn sengaja nak samak guna apa?

    wahai manusia, Allah beri akal, guna kan lah dengan sebaiknya....jgn asyik nak jawab "kami bukan buat apa2 pun"...itu jawapan yg kawan2 ain selalu keluarkan dari mulut mereka

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails