Followers

21.1.10

Hilangkan gundah di hati

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam pagi ceria kepada semua yang sudi berkunjung ke blog Keluargaku Sayang. Hari ini kasih sayang keluarga telah menghilangkan serba sedikit gundah yang bertakhta di hati. Kasih sayang Allah menghilangkan banyak gundah tersebut.



Kita manusia ni, mana mungkin tidak diuji oleh Allah, Pencipta kita. Untuk mencapai taraf sebagai hamba-Nya yang taat dan patuh, Dia turunkan pelbagai ujian agar kita berusaha memperbaiki diri dan membuat peningkatan dalam amal ibadat, muamalat dan sebagainya.



Hari ni kita ok, sihat, gembira, bahagia, rasa punya segala-galanya... tiba-tiba Allah turunkan ujian yang tak terjangka. Namun sebab kita tahu kita ini hamba-Nya, kita tabah menerima ujian tersebut walaupun sedikit sebanyak diri akan gundah gulana juga.



Diuji dengan soal kepercayaan, khianat, penipuan, prasangka, kemarahan dan segalanya, kita cuba bertahan dengan istighfar, dengan menyebut sabar, memujuk hati dan diri. Kita ini makhluk lemah yang mengharapkan ada dahan untuk bergantung, tiang yang menyokong amal ibadah kita sebelum dipanggil pulang. Segalanya akan terasa bagai dihempas ke batu bila diri ditipu.



"Kakchik is a superwoman", kata seorang teman blogger. Hakikatnya... I am not!

Kata Dr. 'Aidh,
"Orang cerdik akan berusaha merubah kerugian menjadi keuntungan. Sedangkan orang bodoh akan membuat suatu musibah menjadi bertumpuk dan berlipat ganda."
I'm looking at this for any hikmah behind it all. I think I can still handle this. My backbone is very strong and I believe in Allah's help. InsyaAllah 'every cloud has a silver lining."



This morning I went out to my mom's garden and took some pictures of her 'bunga kertas'. They give me a lot of consolation because they are 'berzikir' to Allah. Hilangkan gundah di hati dengan melihat ciptaan Ilahi. Even the spider that I always afraid of looks so interesting and calming.

I forgive and try to forget.

Now I have to go.

Maaflah ya separuh BM setengah BI. Nak bersiap dulu. Hari ni jadual padat.

12 comments:

  1. Salam kakchik.

    Saya suka cara kakchik guna pic bunga kertas tu as example. kaler pekat, cair sket, cair banyak, then one whole bloom. :) tersirat tu. hehehe...

    ReplyDelete
  2. salam. ya, semua orang ada gundah dan hajat yang tertangguh. insyaallah gundah pasti akan ada penawarnya. hajat yang tertangguh pasti ada hikmah besar tersembunyi.
    adik2 saya pun hantu buku n novel mcm saya.nnt saya promote n 'paksa' dorang g kedai kakchik ya.

    ReplyDelete
  3. gundah gulana boleh membawa kepada jiwa kacau.

    ReplyDelete
  4. salam kakchik
    setuju dgn komen Nurul...

    sebenarnya semua dugaan tu
    tanda Allah sayangkan hamabaNya kan
    kak chik...

    ReplyDelete
  5. Wkslm Nurul. Macam tau-tau je. :)

    ReplyDelete
  6. terima kasih normi. insyaallah kakchik cuba melihatnya dari sudut positif.

    hehe, silakan 'paksa' adik2 ke sini ya.

    ReplyDelete
  7. one z, alhamdulillah setakat ni belum kacau lagi. harapnya berterusan begitu.

    ReplyDelete
  8. wa'alaikummussalam masyitah.
    terima kasih. memang benar, Allah sedang menguji.

    ReplyDelete
  9. salam kak chik...ermmm tu yang risau tu..kalau boleh janganlah ada dugaan yang berat menimpa keluarga akak..semuga di jauhkan olehnya..tapi kalau datang jugak terpakslah menghadapinya dengan sabar.

    ReplyDelete
  10. wa'alaikummussalam kak ina. kakchik pun tak harap diduga kak tapi ia tetap datang juga. terasa diri ini dipermainkan tapi kuasa Tuhan juga yang menunjukkan. mungkin Allah kasihan kat kakchik.
    ya, sabar... perkataan yang cuba dihadam sebaik-baiknya.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails