Followers

30.1.10

Bersarapanlah agar kita lebih cergas


 
Assalamualaikum dan salam pagi ceria kepada semua teman-teman siber.

Apa khabar teman-teman semua hari ni? Semoga semuanya dalam keadaan sihat sejahtera. Di hujung minggu ni teman-teman berbangsa Cina tentu sedang sibuk membuat persiapan menyambut Tahun Baru Cina yang tinggal seminggu saja lagi. Semalam kakchik tengok ramai sungguh kaum Cina datang membeli-belah di Pasaraya Billion. Lagipun kebanyakan orang telah menerima gaji bulanan mereka, senang dan lenggang saja datang berbelanja, hehe. 

Ok, selepas menulis perkara yang agak serius selama dua hari, kakchik rasa eloklah kembali menulis perkara-perkara ringan pula hari ni. Banyak sangat yang serius jadi tak cerialah pula kan?

Hari ni nak cerita pasal sarapan dari pandangan kakchik lah. Ni bukan pandangan pakar ya tapi pandangan orang yang selalu bersarapan hehe. Ada kakchik terbaca bahawa SARAPAN IALAH MAKANAN UNTUK OTAK. Ada fakta tak? Selepas google kakchik jumpa artikel ini, sedut sebahagian je:
Otak atau minda sangat memerlukan sarapan pagi bagi merangsang pemikiran ke arah pembelajaran yang lebih cemerlang di sekolah. Sarapan pagi dikatakan dapat mencergaskan minda jika dijadikan sebagai rutin harian yang penting untuk kehidupan yang lebih berkualiti.

Pakar pemakanan sependapat bahawa mengambil sarapan adalah sumber pertama untuk memulakan kehidupan seharian, sekali gus mencergaskan minda. Kajian terbaru menunjukkan orang yang bersarapan secara tetap menikmati kehidupan berkualiti, tersusun, bersikap positif, lebih langsing dan memiliki daya tumpuan yang lebih baik.

Pemilihan sarapan terutamanya yang kaya dengan karbohidrat, membekalkan tenaga, mampu menahan rasa lapar dan mengawal keinginan untuk makan di antara waktu sarapan dan makan tengah hari.

Malangnya, ramai yang meninggalkan sarapan dengan alasan tiada selera makan pada waktu pagi atau tidak sempat kerana bangun lambat. Jika anda tergolong dalam kumpulan ini, ada baiknya anda terus membaca untuk mengetahui rahsia di sebalik hidangan ringkas yang dipanggil sarapan.

Ada saintis yang menggelar sarapan sebagai makanan untuk otak. Kajian menunjukkan sarapan ada kaitan rapat dengan kecergasan mental. Secara ringkasnya, sarapan dikatakan memberikan kesan positif terhadap aktiviti otak – lebih cergas, peka dan fokus.

Ini secara tidak langsung mendatangkan pengaruh positif terhadap diri individu itu untuk melaksanakan tugasnya, sama ada di sekolah atau di tempat kerja; walaupun hanya mengambil sarapan sekeping roti dan secawan kopi.

Karbohidrat yang diambil pada waktu pagi akan merangsang paras glukos dan mikro nutrien dalam otak. Contohnya, vitamin B yang diperkaya dalam roti dan bijirin sarapan dikenal pasti mampu memberikan kesan positif kepada fungsi otak.

Kesan lebih ketara dalam kalangan kanak-kanak dan remaja yang mengambil sarapan yang kaya dengan karbohidrat kompleks ialah mereka boleh menumpukan perhatian terhadap pelajaran dan menyelesaikan masalah dengan baik. Justeru, tidak hairan jika pengusaha roti dan bijirin berlumba-lumba menghasilkan produk yang diperkaya dengan pelbagai khasiat dan vitamin.

Kajian yang dijalankan Food Facts Asia dengan kerjasama empat universiti di Asia ke atas remaja berusia 10 hingga 12 tahun yang mengamalkan sarapan rata-rata jauh lebih langsing dan kurang berhadapan dengan masalah berat badan berlebihan.

Bahkan, kajian di Amerika Syarikat ke atas 3,000 sukarelawan menunjukkan mereka dapat mengurangkan berat badan dan mengekalkan berat badan unggul dengan hanya mengamalkan sarapan.


Maklumat dari PRO JAKIM

Menarikkan infonya.

Sarapan ni memang wajib dalam kamus hidup kakchik! Setiap hari mesti kena bersarapan untuk memastikan diri mampu melakukan apa saja aktiviti dengan baik. Tempoh waktu sarapan bagi kakchik ialah antara jam 7 pagi hingga 10 pagi. Maknanya kakchik perlu makan sarapan sekali dalam tempoh tersebut. Kalau dah masuk pukul 11 tu dah dikira brunch atau late breakfast.

Selalunya bila perut mendapat makanan di waktu pagi, kakchik akan lebih cergas melakukan kerja-kerja sama ada di rumah, di pejabat, di kedai buku atau di universiti hatta berjalan-jalan sekalipun. Takdelah kedengaran bunyi keroncong. Kan seronok dapat bekerja dengan penuh semangat!


Jadi, walau apa sekali pun jangan lupa sarapan kita!

6 comments:

  1. aah...slalu org abaikan breakfast ni...sedangkan breakfast paling penting...

    ReplyDelete
  2. hari ni semua tanggung beres...

    sarapan kat sekolah...ada gotong royong.

    tengah hari....makan kenduri kawen

    malam...pasar malam

    ReplyDelete
  3. zella, selamat datang dan salam kenal. memang ramai yg abaikan sarapan kerana byk alasan tapi kalau sayangkan diri baik bersarapan kan?

    ReplyDelete
  4. amboi one z, senangnya hidup hari ni :)

    ReplyDelete
  5. salam,

    ..itulah, asyik selalu terlepas jer sarapan...

    ReplyDelete
  6. wkslm etomyam.
    habis tu... start dgn makan tengahari la ya?
    tahan ya perut etomyam tak breakfast

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails