Followers

22.9.10

Perkongsian: Suami yang membahagiakan isteri.

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Alhamdulillah hari ni kakchik bersyukur sangat kerana Allah masih izinkan kakchik menyedut Oksigen di bumi-Nya dan dapat kembali menulis di sini, berinteraksi dengan teman-teman blogger dan kawan-kawan di fb. Alhamdulillah... syukur ya Allah. Insyaallah peluang yang Allah beri ini akan kakchik manfaatkan sebaik-baiknya untuk dunia dan akhirat.

Di waktu pagi ni kakchik telah membaca satu artikel yang sangat menarik di Notes seorang sahabat di fb iaitu Ahliaa Hisham. Kakchik rasa, tulisan itu ada baiknya dikongsikan di sini kerana ianya berkaitan suami isteri, rumah tangga dan keluarga. Perkongsian ilmu untuk meningkatkan kerukunan dan kebahagiaan di dalam rumahtangga.

Insyaallah, sama-sama kita membacanya dan mendapat manfaat.

BENTUK SIFAT CEMBURU POSITIF (SUAMI)

Siapa yang tidak inginkan perkahwinan yang membahagiakan meskipun ada kalanya perselisihan sukar untuk dielakkan.

Renungkan petua berikut yang mungkin boleh dijadikan panduan melayari bahtera perkahwinan yang membahagiakan:

* Hiburkan hati isteri dengan bercerita atau gurauan yang mesra. Setiap gurauan mengubat hati isteri dan mengeratkan hubungan suami isteri.

* Bergurau senda tidak hanya di rumah, malah boleh dilakukan dalam kenderaan ketika ke tempat kerja ataupun ke mana saja. Ramai suami membazir masa dengan membisu sewaktu di dalam kenderaan.

* Amalkan makan bersama setiap hari. Di bulan puasa, sentiasa cuba untuk berbuka dan bersahur bersama.

* Berbual mesra dan nasihat menasihati ketika makan adalah amalan yang akan menarik hidayah Tuhan serta mengeratkan hubungan. Elakkan berbual perkara yang melalaikan sewaktu makan.

* Bantu isteri melakukan kerja rumah. Ia bukan saja dapat meringankan beban isteri, malah boleh mengeratkan kasih sayang dan membahagiakan pasangan. (terima kasih Yang... kainnya telah dibasuh.)

* Jadilah penawar hati kepada isteri. Ambil berat keperluan dan kemahuan serta peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang bahagia membentuk keluarga sejahtera.

* Sentiasa taat kepada semua perintah Tuhan dan memastikan keluarga juga patuh kepada Tuhan.

* Bentuk sifat cemburu yang positif. Isteri amat suka apabila suaminya ada sifat cemburu kerana dia rasa dihargai.

* Jadilah suami yang pemaaf. Syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Maafkan isteri setiap malam sebelum tidur supaya rumah tangga bahagia.

* Tegur kesilapan isteri dengan hikmah dan kasih sayang. Isteri merajuk bukan sebab ditegur, tetapi cara ditegur yang kasar.

* Apabila suami kasar, isteri jadi takut, bingung, hiba dan memberontak.

* Jadikan Nabi Muhammad s.a.w sebagai model. Hidupkan amalan sunnah dalam rumah tangga. Sebut nama rasul apabila mendidik dan menasihati keluarga bagi mendapat hikmah.

* Mendahulukan keperluan isteri daripada orang lain. Ini adalah tertib memberi khidmat. Ramai suami yang melebihkan orang lain daripada isterinya. Elakkan kesilapan ini. (kalau Mak, tak apa sebab dalam hierarki, Mak adalah lebih utama.)

* Cintai isteri sepenuh hati. Cinta tanpa syarat, bertambah mengikut usia, penuh kemaafan, memberi tenaga serta berteraskan iman dan takwa. (Cinta kerana Allah... kita bercinta hingga ke Syurga ya.)

* Sentiasa berubah secara positif. Sebelum cuba ubah isteri dan keluarga, ubah diri dulu. Apabila suami berubah, keluarga akan turut berubah.

* Pamer keprihatinan yang tinggi terhadap keluarga. Ramai suami tidak ambil kisah dengan keluarga mereka. Cuba tanya apa lagi yang patut diberikan kepada keluarga.

* Pamer kematangan yang tinggi. Orang yang matang akan sentiasa tenang, sabar, waras, bijaksana serta dapat membuat keputusan dan cekap menyelesaikan masalah.

* Memuliakan semua perempuan bukan sekadar isterinya. Ramai lelaki cuba hormat wanita tertentu saja. Ramai isteri yang kecewa terhadap suami yang menghina atau tidak hormat sebarang wanita termasuk pembantu rumah. (Memuliakan mengikut apa yang Islam ajar.)

* Bentuk beberapa sifat wanita yang terpilih dalam diri suami. Nabi Muhammad s.a.w amat pemalu, pemaaf, peka, endah dan mudah menangis. Sifat wanita yang ada pada lelaki menaikkan martabat lelaki dan lebih disayangi wanita.

* Mahir dalam menguruskan keluarga. Peka dengan masalah dan kerenah ahli keluarga, cekap mencari punca masalah, mencari alternatif penyelesaian dan memilih penyelesaian yang optimum.

* Jadi contoh atau model terbaik untuk keluarga. Doa dan usaha supaya setiap perbuatan anda dapat dicontohi dan dibanggakan ahli keluarga.

* Seimbangkan hidup dengan sempurna. Rajin di tempat kerja, rajin juga di rumah. Peramah dengan kawan, peramah juga dengan isteri. Disiplin di pejabat, disiplin juga di rumah. Sabar dengan orang, sabar juga dengan isteri.

* Urus tekanan dengan sempurna supaya keluarga tidak terjejas. Lakukan riadah, ambil makanan seimbang, hentikan merokok, bercampur dengan orang yang positif, bermain dengan bayi, melihat ikan di akuarium, menyanyi, sembahyang taubat dan maafkan semua orang.

Mungkin pada pandangan kita semua ini terlalu idealistik, namun kakchik yakin dengan sedikit usaha, ianya boleh dilakukan. Tepuk dada tanyalah iman masing-masing.

Kerukunan rumahtangga kita adalah usahasama dua pihak iaitu suami dan isteri. Janganlah kita 'take things for granted' saja dalam memacu bahtera perkahwinan kita. Kebahagiaan bukan terletak pada kemewahan hidup, pangkat kerjaya atau kedudukan dalam masyarakat tapi pada kedamaian hati yang dinikmati di dalam rumahtangga.
Terima kasih Shida kerana izinkan kakchik menyalin dan berkongsi artikel ini di sini.

14 comments:

  1. Pada saya, benda sekecil bantu isteri buat kerja rumah tu adalah kesalahan besar suami bila dia tak melakukannya...suami saya kata, mereka yang tak bantu isteri buat kerja rumah tu adalah suami yang tidak berfikir untuk isterinya :)

    ReplyDelete
  2. izinkan idah share ye kakchik.tq

    ReplyDelete
  3. Fizah, what a wise husband you have sis. Bahagialah hidup Fizah sepanjang masa hingga ke akhirat.

    ReplyDelete
  4. salam kak chik...tadi sy email kongsi artikel ni dgn suami saje share...dan dia pula sharing kat blog dia...halalkan ye kak chik.

    tq for sharing

    ReplyDelete
  5. InsyaAllah akan dni jadikan pedoman.. semoga suami dni nanti memahami dni seadanya.. :)

    ReplyDelete
  6. salam...
    kak cik nie erma

    ema ccopy paste kak cik punya artikel ni...hope kak cik x kisah

    http://beautifulgirl84.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. salam
    terima kasih kakchik atas perkongsian, indahnya berpesan2 dan ingat mengingatkan...

    ReplyDelete
  8. Wkslm suzi.
    Halal... lagi banyak dibaca orang lagi bagus kan?

    ReplyDelete
  9. wkslm rose. sama-sama. mana yang baik kita kongsikan barulah kebaikannya dapat dinikmati bersama :)

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs