Followers

20.1.11

Pisang Goreng Hidangan Tengahari

Pisang goreng yang rangup dan manis.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kalian suka makan pisang goreng? Tentu suka kan? Jarang orang tak suka makan pisang goreng @ goreng pisang. Setahu kakchik yang tak suka makan pisang goreng ialah kakak sulung kakchik. Semua jenis makanan yang bergoreng dia memang tak makan. Bagus sungguh. Sebab tu badan dia kekal ramping sampai ke hari ni walaupun umur dah 40 lebih.

Berbeza pula dengan kakchik ni. Kalau pisang, ubi keledek, tapai ubi dan cendawan tiram, harus kena goreng. Memang suka sangat dimakan tak kira masa. Kalau ada pagi, pagilah kakchik goreng. Kalau tak pun kakchik beli macam hari ni. Sibuk ke sana-sini hingga tak sempat nak masak tengahari.

Nak makan nasi pun dah pukul 3 lebih, perut tak berapa mahu. Jadi kakchik cari alternatif iaitu pisang goreng. Singgah beli kat gerai depan tanah perkuburan di Tapang. Beli air kelapa kat gerai sebelahnya. Alhamdulillah... dapat makan pisang goreng kemudian minum air kelapa, terasa amatlah nikmatnya.

Memang nikmat sekali bila kita makan ketika kita lapar tapi jangan kita lupa, berhentilah sebelum kekenyangan. Makan banyak sangat akan buat perut rasa sebu. Ibarat kalau tunduk dan sendawa mesti makanan akan termuntah sebab dah penuh sangat dalam perut tu.

Kawan-kawan semua tentu makan tengahari dengan hidangan yang enak-enak saja kan? Insyaallah kakchik akan masak untuk makan malam nanti. Hari ni cik abe balik dapat makan nasi panas, insyaallah.

2 comments:

  1. petang2 mmg best layan goreng pisang nih.. Sop kat pejabat, dorang pun selalu beli ptg2.. :)

    ReplyDelete
  2. memang betul sop. tambah2 kalau yang panas2 tu. pekena dengan kopi o panas atau teh panas, makan ramai2, fuh terangkat.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails