Followers

31.1.11

Bawah Umur Sudah Pandai Ke Kelab Malam

Assalamualaikum dan salam pagi ceria untuk teman-teman semua.

Kakchik doakan kalian semua dalam keadaan sihat sejahtera dan sentiasa dilindungi Allah SWT dari mara bahaya. Alhamdulillah di pagi Isnin ini kakchik ada sedikit masa untuk menulis di ruangan blog kesayangan ni. Asalnya kakchik mahu tangguhkan ke waktu rehat semasa di pejabat nanti tapi kakchik tahu kerja agak banyak jadi waktu rehat mungkin digunakan untuk keluar ke bandar atas beberapa urusan penting.

Sebenarnya kakchik dari malam tadi mahu menulis tentang perkara di atas tu. Berita tv malam tadi ada melaporkan tentang 21 orang remaja bawah umur ditahan kerana berhibur di pusat hiburan. Astaghfirullah... kakchik beristighfar panjang bila mendengar laporan tu. Bila lihat rakaman video pula terasa sedih dan terfikir, bagaimanakah anak-anak belasan tahun tersebut boleh berada di kelab malam sedangkan mereka sepatutnya berada di rumah?

Di bawah ini adalah salinan berita di Harian Metro, 31 Jan 2011.
21 remaja bawah umur asyik berhibur ditahan
KUALA LUMPUR: Seramai 21 remaja bawah umur ditahan polis dalam satu serbuan di tiga pusat hiburan di Jalan Doraisamy, di sini awal pagi semalam.
Dalam serbuan kira-kira jam 3 pagi itu, polis memeriksa hampir 100 pelanggan di premis berkenaan sebelum menahan semua remaja berkenaan.
Ketua Polis Dang Wangi, Asisten Komisioner Zulkarnain Abdul Rahman, berkata dalam serbuan itu, 21 remaja termasuk 13 perempuan ditahan manakala 12 pelanggan positif dadah jenis methaphetamine dan amphhetamine.
Menurutnya, siasatan mendapati, ada di kalangan remaja terbabit masih bersekolah dan dipercayai sering ke pusat hiburan berkenaan pada setiap hujung minggu untuk berhibur.
Katanya, semua remaja itu kemudian dibawa ke Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi untuk diambil keterangan sebelum penjaga atau ibu bapa mereka dihubungi bagi mengambil semua mereka.
Beliau berkata, dalam serbuan itu juga pihaknya mendapati premis berkenaan mempunyai lesen hiburan, namun gagal mematuhi peraturan melarang pengunjung bawah umur mengunjunginya.

Memang benar, di akhir zaman ni masalah sosial semakin teruk hinggakan ia tidak kenal usia lagi. Kalau dulu anak-anak semuda 13 dan 14 tahun ni masuk waktu Maghrib biasanya mereka berada di dalam rumah. Kalau ada yang di luar pun selalunya mereka bersama keluarga. Tapi hari ini kakchik selalu sangat melihat anak-anak awal remaja ini berkeliaran, melepak di pusat-pusat membeli-belah.

Bukankah mereka masih di bawah kawalan dan tanggungjawab ibu bapa? Kenapakah dibiarkan anak-anak berpeleseran dengan kawan-kawan mereka? Patutlah zaman ini makin ramai anak remaja yang tidak tahu mendirikan solat, diminta membaca Al-Fatihah pun mereka teragak-agak. Hidup mereka makin serasi dengan hiburan. Akhirnya tertangkap. Tapi, adakah mereka insaf?

Dari dulu kakchik sangat tidak setuju dengan gaya hidup ini - keluar makan bersama keluarga menjelang Maghrib. Dari pemerhatian kakchik, secara tidak langsung perbuatan itu mendidik anak-anak biasa dengan keluar rumah di waktu yang sepatutnya berada di rumah, bersedia untuk menghadap Tuhan. Mungkin pada ibu bapa, tidak menjadi kesalahan sebab anak-anak keluar dengan keluarga dan bukannya ke tempat yang salah, cuma nak pergi makan saja.

Tapi pada kakchik, itulah cara halus syaitan menipu-daya umat manusia agar leka dengan waktu penting menghadap Tuhan iaitu Maghrib. Bermula di situlah hati-hati anak-anak seolah-olah dididik "tidak mengapa keluar senja". Bila mereka remaja, keluar rumah di waktu petang berjumpa kawan dan pulang lewat malam menjadi biasa kerana ibu bapa yang didik mereka begitu. 

Islam mengajar kita agar menjelang senja, semua ahli keluarga seharusnya berada di rumah, bersedia untuk solat Maghrib, kalau keluar, keluarlah ke masjid, membaca al-Quran, mengisi waktu puncak secara optima dengan ahli keluarga. Sayangnya itu semua semakin tiada dalam kehidupan keluarga di negara kita. Sekarang ini waktu malam dihidupkan dengan budaya 'liburan malam'. Penyakit ini amat mudah berjangkit kerana ianya menyeronokkan dan manusia lemah iman macam kita ni sangat mudah dijangkiti.

Duhai ibu bapa, tanyalah iman masing-masing, adakah mahu memusnahkan peribadi anak-anak dengan kehidupan liar, bebas dan penuh hiburan atau mahu anak-anak menjadi pengirim doa bila kalian di alam kubur nanti? Kita sama-sama ingat, zaman ini kerosakan akhlak tidak lagi mengira sama ada anak itu sekolah menengah atau sekolah agama, pakai tudung atau 'free hair'. 

Bila kuman ini merebak, ia tak kira siapa. Kalau antibodi lemah, antivirus pula tiada, akibatnya mungkin parah.

2 comments:

  1. subhanallah...aper nak jadi..

    dulu mase saye muda belasan tahun, saye selalu fikir kenapa mak ayah saye terlalu kongkong hidup saye smpai nak memberontak...
    tp skang bila dah dewasa, saye bersyukur sangat2 sbb mak ayah saye buat semua itu dlu utk kebaikan saye....

    ReplyDelete
  2. kita memang bertuah kan nadia? bertuah sebab masa kita remaja mak ayah bertegas sungguh-sungguh dengan kita w/pun kita memberontaklah juga. ketegasan mereka telah menyelamatkan kita. alhamdulillah.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails