Followers

20.1.11

Congkak

Bermain congkak di rumah kakak.
Assalamualaikum dan selamat tengahari.

Hari ni kakchik agak santai di rumah. Pagi tadi selepas menghantar cik abe ke pejabat, kakchik singgah membeli nasi bungkus untuk diri sendiri, ummi dan ayah. Bibik tak makan nasi kerabu jadi dia makan nasi goreng yang lebih ummi sediakan untuk cucu-cucunya subuh tadi.

Sebelum turun dari rumah kakchik dah masukkan kain-baju dalam mesib basuh. Bila balik, wah... semuanya telah siap bersidai di ampaian. Ucap terima kasih kat bibik wati yang tolong jemurkan pakaian kami. Terus naik ke rumah dan bersarapan. Alhamdulillah.

Selepas makan, kakchik sambung bungkus abaya sebab nak diposkan hari ni juga. Sambil-sambil tu kakchik cek email sambil layan Adelia. Seronok sungguh tengok Adelia terkekek-kekek ketawa sambil bermain-main dengan plastik pembungkus. Bila waktu siang begini kat rumah hanya tinggal orang tua dan anak kecil saja.

Tiba-tiba je kakchik teringat pada permainan congkak yang sudah lebih 20 tahun kakchik tak bermain. Minggu lepas kami berdua bawa Amierah, Amriena dan Emran ke rumah kakak kakchik. Saja nak hilangkan bosan sambil menjenguk kakak sekeluarga (ehem, sebenarnya cik abe rindukan amni hehe).

Seronok sungguh budak-budak bermain bila dah bertemu sepupu diorang. Iffah keluarkan papan congkak dan buah guli. Apa lagi, kakchik pun tumpang bermain sama. Ya Allah... seronok sekali dapat bermain congkak ni w/pun sudah lama ditinggalkan. Kemahiran kakchik masih tak hilang.

Dulu-dulu kakchik main congkak untuk tajamkan minda kakchik terutama matematik. Memang elok sangat jika kita mahu anak-anak bijak matematik. Isikan masa lapang dengan bermain congkak. Nak bergerak kena tahu mengira, menjangka dan membaca riak gerakan lawan, barulah kita lambat kalah dan menang bergaya dengan mengaut banyak buah lawan.

Bila tengok Adelia dan otak teringatkan congkak, kakchik rasa nak belilah satu papan congkak untuk letak kat rumah ni. Kalau bosan boleh kakchik bermain dengan cik abe atau anak-anak saudara. Bagus jugakan?

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails