Followers

24.2.10

Tayangan Filem Percuma di Kelantan

Assalamualaikum dan salam pagi ceria kepada semua teman-teman blogger dan apara pengunjung blog Keluargaku Sayang. Terima kasih banyak ya sebab sudi bertandang ke sini.

Hari ni pagi-pagi ni sementara kakchik menggantikan Dila di Kaunter Zahra', kakchik dok belek-belek suratkhabar online yang ada. Kakchik dah belek Metro, Kosmo, UM, BH, The Star dan Harakah. Wah, ada macam-macam berita menarik hari ni tapi ada satu yang kakchik nak ulas sikit sebab ianya mengenai Kelantan.

Ini beritanya,

Kelantan kaji tayang filem percuma


10 Rabiul Awwal 1431H
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 24 Feb: Kelantan mungkin menjadi negeri pertama di negara ini yang menayangkan filem-filem secara percuma yang memberi mesej pengajaran dan dakwah kepada rakyat.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi negeri, Ahmad Baihaki Atiqullah berkata, perkara itu masih dalam kajian kerajaan sebelum ia dilaksanakan.

Kita menjangka dapat menayangkan setiap dua hingga tiga bulan sekali filem-filem yang membawa mesej baik untuk rakyat.

Apa yang penting filem yang ditayang itu tidak bercanggah dengan Enakmen Kawalan Hiburan 1998,” katanya.

Sebelum ini, kerajaan negeri pernah menayangkan filem dari Iran yang diarahkan Majid Majidi bertajuk Children Of Heaven.

Filem tersebut memenangi festival filem peringkat dunia yang memaparkan kisah menarik untuk tontotan masyarakat.

Pada 14 Februari lalu, filem Ketika Cinta Bertasbih yang diadaptasikan daripada novel Ustaz Habiburahman El-Shirazy juga dipertontonkan kepada orang ramai.

“Kami mendapat maklmum balas daripada orang ramai selepas tayangan pertama yang begitu positif sekali. Ini menyebabkan tayangan kedua diadakan,” ujar Ahmad Baihaki.

Beliau berkata, pihaknya sudah mendapat persetujuan dan kebenaran dari pengarah bersama filem itu, Habiburahman untuk menayangkan filem terbabit.

Tayangan itu akan diadakan di Balai Islam, Lundang bermula jam 9 malam pada 28 Februari ini.
Apa yang menarik di sini ialah keterbukaan Kerajaan Negeri Kelantan untuk membenarkan tayangan percuma filem-filem yang bermanfaat di negeri ini. Nampaknya hasrat yang sekian lama ini akan terlaksana secara berkala jika segala perbincangan mengenainya berjalan lancar. Kakchik benar-benar harap, ia membuka jalan kepada satu lagi sumber hiburan untuk rakyat negeri ini yang tidak lari dari batas-batas syariat Islam.

 
Sumber imej: Here

Mungkin orang luar akan kata, benda macam ni pun nak cerita kat orang ke? Biarlah... asalkan apa yang dibuat itu (tayangan filem) adalah secara Islamik dengan tujuan mendidik masyarakat dan usahanya dibuat oleh sebuah kerajaan negeri. Kakchik yakin, hujung jatuh tindakan ini adalah kerana Allah SWT.

Dua tahun lalu kami telah menonton Children of Heaven di Balai Islam Lundang, yang mempunyai nilai moral yang sangat tinggi. Walaupun tiada watak perempuan penggoda, tiada keganasan, tiada unsur seram, tiada cinta lelaki-perempuan yang memualkan, tiada pakaian yang seksi, filem ini berjaya menaikkan kesedaran tentang nilai kehidupan kita. Filem-filem bermutu seperti inilah yang bakal ditayangkan di negeri ini. Semoga semakin mantap sumber hiburan di negeri ini tersalur ke jalan yang halal.

Mungkin selepas tayangan Ketika Cinta Bertasbih 2, kerajaan negeri boleh usahakan tayangan filem Laskar Pelangi pula. Bagi kakchik filem itu filem wajib tonton seisi keluarga,

Walaupun kita dapat menonton filem-filem ini di internet, tapi menontonnya beramai-ramai dalam suasana yang terjaga syariatnya, teramat lain pengalamannya dan kesannya.

Allahu'alam.

4 comments:

  1. Salam Kakchik..
    Ya Laskar Pelangi amat baik di tonton oleh keluarga
    padat..menyentuh hati.. Ted suka sangat cerita tu

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikummussalam Ted.
    Filem LP ni antara filem fav kakchik yang selalu kakchik sarankan kepada remaja. Cikgu2 boleh buat tayangan filem ni selepas exam.

    ReplyDelete
  3. children of heaven memang cite yang best kak....

    ReplyDelete
  4. betul ~O~ tak puas ditonton dan tak lapuk dek zaman

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs