Followers

24.2.10

Perbelanjaan Yang Tak Penting Tapi...

Assalamualaikum dan salam malam yang indah kepada semua teman-teman. Sedang buat apa kalian semua di kala jam menunjukkan pukul 10 ni? Tentu di saat ini ramai blogger sedang menghadap pc atau laptop masing-masing kan. Kakchik dan cik abe pun sama juga... menziarahi blog teman-teman, mengemaskini blog-blog yang ada dan memikirkan jadual esok yang pastinya akan padat. 

Malam ni kakchik ingin bicarakan pasal berbelanja. Setiap dari kita setiap hari pasti mengeluarkan duit untuk membeli sesuatu kan. Membeli makanan atau bahan makanan, adalah kemestian, tapi ada juga sesekali kita berbelanja sekadar memuaskan kehendak hati. Kadang-kadang kita melakukan impulse purchase tanpa memikirkan kesannya. Kakchik ada juga buat macam tu, bila balik rumah barulah rasa menyesal.

Tapi, sejak membuka kedai buku di dalam shopping mall, kakchik sudah banyak mengurangkan impulse purchase ni. Kakchik paling terancam bila nampak buku, beg tangan dan kasut. Kalau tahun lepas kakchik gila membeli abaya, tahun ni kakchik sudah tekad hanya akan membeli bila perlu saja. Setakat ni alhamdulillah belum ada abaya baru dalam tahun ini. Semua yang ada masih cantik dan elok dipakai.

Bila kakchik selalu beringat-ingat, duit kakchik dalam bank, alhamdulillah banyak yang selamat. Terasa sangat lega bila masuk tengah bulan sebab masih ada kontigensi tidak terusik. Bolehlah forward ke akaun Tabung Haji, alhamdulillah.

Tapi... kakchik belum sepenuhnya berjaya mengawal perbelanjaan kakchik. Inilah hasil berbelanja sepanjang bulan Jan - Feb ni. Harap-harap sebelum bulan ini berakhir, kakchik tidak berbelanja seperti ini lagi kecuali membeli barang keperluan rumahtangga.

 
Belanja kakchik untuk Jan dan Feb

Buku
Kakchik memang ada peruntukan bulanan sebanyak RM300 untuk membeli buku. Sepanjang dua bulan ini bajet tersebut masih berbaki dalam RM200 lebih, alhamdulillah.

Tudung
Oleh kerana abaya kakchik kebanyakannya datang bersekali dengan matching shayla, maka kakchik jarang-jarang beli tudung. Lagipun tudung kakchik sudah amat banyak. Kalau ada sesiapa yang suka pakai tudung 4 segi yang 60 inci tu dah tidak mampu membelinya, bagitau kakchik ya, kakchik boleh sedekahkan tudung kakchik.

Beg Tangan
Hanya beli ketika SALE dan beg yang lama sudah disedekahkan kepada orang lain contohnya adik-beradik. Beg yang dalam gambar tu kakchik dapat diskaun 40%, jimat banyaklah dari harga asalnya. Kini beg tangan kakchik cuma ada 4 sesuai dengan fungsi dan kegunaannya. Biasanya setiap minggu kakchik akan gilirkan beg tersebut. Semuanya bersaiz agak besar kerana kakchik punya banyak 'harta' nak dimasukkan ke dalamnya.

VCD Drama Korea
Suatu masa dulu kakchik banyak menghabiskan duit membeli VCD drama-drama ini tapi sekarang kakchik membelinya hanya bila ada kawan yang memesan. Kalau nak tengok percuma ada banyak tempat dalam internet tapi sekarang ni nak habiskan satu-satu cerita pun tak sempat, sebab kena utamakan yang lebih utama. Tengok drama akan buat kita 'ralit' atau leka, nanti kan kena marah pulak sebab terbengkalai habis kerja yang lain.Oh ya, VCD yang ada tu sedang dalam perkiraan untuk dijualkan saja.

Kosmetik dan Peralatan Kebersihan Diri
Kakchik hanya membeli bila bekalan yang ada sudah tinggal sedikit. Buat kali pertamanya kakchik membeli losyen kolagen, maklum saja kita dah nak masuk 36 tahun dah tahun ni. Nak kekalkan keremajaan kulit gitu hehe. Ada beli stokin baru sebab yang lama dah ada yang koyak. Stokin wanita ni item penting dalam pakaian kakchik setiap hari kerana kaki kita juga aurat.

Bila dikira semuanya, banyak juga yang kakchik belanjakan sepanjang 2 bulan ni. Huhu, bulan depan kena lebih hati-hati. Berbelanja ini kalau tanpa sedar boleh membahayakan.

4 comments:

  1. baca list yg kakchik beli tu nmpk mcm keperluan je..so maknanya bkn sekdr nafsu semata2 la tu. err..kecuali CD tu la..hihi

    ReplyDelete
  2. Hehe, kakchik letak juga VCD tu sebab nak jujur dengan diri. Yang lain-lain tu nak kata keperluan taklah juga.

    ReplyDelete
  3. Bagus sungguh Kak Chik ada perancangan nak uruskan perbelanjaan... Nur pun nak ikut jejak Kak Chik-lah..

    Nur pun suka beli buku & handbag juga... :)

    ReplyDelete
  4. belum betul2 bagus lagi Nur sebab masih ada belanja yang tak perlu. bak kata kita org pompuan ni memang dekat dgn handbag kan, buku tu mgkn tak ramai sgt kot.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails