Followers

24.4.09

Resepi Penkek

Assalamualaikum dan salam malam semua. Kakchik update ringkas je. Oleh sebab ada yang tanya resepi penkek jadi kakchik kongsikan aje kat sini. Senang je resepinya. Tengok kat bawah ya.

http://www.churpchurp.com/kakchikniza/share/berita-harian

Bahannya:

2 cawan penuh tepung serbaguna
2 biji telur
2 sb minyak zaitun
1 1/3 cawan susu segar
2 sb gula/madu

Caranya:

1. Gaul rata semua bahan hingga tiada lagi ketulan. (kakchik guna garfu lebih cepat)
2. Bila adunan telah sebati bolehlah digoreng.
3. Gunakan kuali tanpa minyak @ ceper.
4. Goreng hingga keperangan.
5. Angkat, sedia untuk dihidang.

Senang kan. Selamat mencuba.

8 comments:

  1. Salam kakchik,

    Anak2 kak tie suka gak penkek ni.. Tapi kak tie jarang buat, sebab mereka tu cepat jemu. Sekali sekala buat, memang habis licin, he he..

    ReplyDelete
  2. satu adunan k chik ni dapat brapa biji?

    ReplyDelete
  3. wkslm kak tie. budak2 mmg gitu kak tie. kat rumah ni pun buat paling rajin sekali seminggu.

    ReplyDelete
  4. kin, satu adunan dapat 18 biji macam dlm gambar tu. saiz sebesar piring teh.

    ReplyDelete
  5. wkslm hani. ala... hani terlambat la... penkek dah licin. next time ek.

    ReplyDelete
  6. Liyana, untuk resepi ni hanya pakai susu segar, tak perlukan air.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails