Followers

27.4.09

Jamuan & Solat Hajat Kakak

Assalamualaikum dan selamat petang semua. Terima kasih kepada semua teman-teman yang telah sudi menghulurkan ucapan selamat untuk Cik Abe. Insya-Allah dia sendiri pun ada datang menjawab mesej kalian. Terima kasih ya. Moga Allah kurniakan rahmat & kasih-sayang kepada kita semua.

Petang ni kakchik ada masa nak rehat kejap sambil-sambil nak kongsi dengan kalian pasal aktiviti keluarga malam tadi. Kakak kakchik, Chenah tak lama lagi akan turut mempunyai rumah baru, di kampung ini juga cuma jauh sikit ke dalam kampung. Hari ini ialah hari pecah tanah tapak rumah dia. Jadi malam tadi kami sekeluarga telah mengadakan sedikit kenduri dan solat hajat untuk keselamatan dan kelinciran proses membina rumah Chenah. Dia takde di rumah sebab masih di Kuala Krai, belum dapat berpindah ke MRSM KB.

Kami ajelah yang tolong uruskan. Sebab ada jamuan makan, bolehlah kakchik kongsikan apa yang disediakan untuk tetamu malam tadi.

Ini lauk utamanya iaitu gulai kari daging dicampur kentang. Memang yum yum gulai Ummi ni. Makan dengan roti atau paratha pun sedap ni. Kakchik belum capai tahap sedap macam yang Ummi buat & tak reti nak masak untuk ramai orang.

Ini pula lauk sampingan pertama yang kami panggil teresek cumanya kali ni kami tak masukkan jantung pisang sebab tak sempat cari. Selalunya Ayah ambil dari pokok pisang kat kebun dia. Bibik-bibik semua suka ni...

Lauk sampingan yang lain ialah ikan kering/masin goreng. Memang tak sah kalau makan gulai ni tanpa ikan kering. Barulah ada UMPH!

Sambal putik pauh atau sambal mempelam muda, memang wajib ada kat dalam petiais tu. Kakchik tak pandai buat. Selalunya Ummi yang buat banyak-banyak. Lagipun mempelam muda berlambak dari pokok yang Ayah tanam kat tepi porch tu.

Tembikai sebagai pencuci mulut. Ringkas je jamuan malam tadi tu. Kira kenyanglah perut para jemaah masjid yang datang untuk solat hajat malam tadi.

Semasa majlis tu ada macam-macam aktiviti lain yang berlaku dalam rumah kami. hehehe, contohnya, kelas tadika pun buka malam tadi.


Ini pula gambar-gambar yang diambil oleh 2 orang jurufoto yang asyik bergaduh sebab berebut kamera kakchik iaitu Ikhwan dan Iffah.


Wassalam.

2 comments:

  1. wahhh..sedap2nyer lauk tu k.chik..teringat time mkn gulai bekwoh kat kg.

    ReplyDelete
  2. are, ha'ah lbh krg mcm bekwoh la ni cuma skala kecik sikit.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails