Followers

13.3.09

Jemput Makan Laksa & Laksam Kelantan

Laksa Kelantan untuk Cik Abe. KakChik tak makan, hehehe.


Laksam ni untuk KakChik.


Beginilah selalunya. Kalau makan laksa mesti nak kena buat laksam sebab KakChik tak makan laksa. Hari ni KakChik ada kelas dan malam tadi adik yang dok kat Penang tu dah selamat sampai dengan 2 lori barang. Senang je dia berpindah, semuanya pihak tentera yang uruskan. Senang juga ya bersuamikan kapten tentera ni. Semua pihak tentera yang uruskan. Selamatlah La dah keluarga berpindah balik ke Kota Bharu.

Jadi hari ni kami sekeluarga berkenduri laksa tambah-tambah 6 orang adik-beradik perempuan semua ada di kampung. Kakak yang di MRSM Kuala Krai pun balik bercuti dengan anak-anaknya. Rumah kami riuh-rendah dengan suara kami & budak-budak.

MERIAH.

Minggu depan akan bertambah gamatlah rumah ni bila Abang Sir (abah Angah) dan keluarga pulak balik bercuti. Entah apa pulak yang nak kami kendurikan.

KENDURI KAHWIN KOT...

14 comments:

  1. serupa macam kakchik gak...minat sgt ngan laksam. kalau laksa tu...lapa sgt baru makan. kalau bulan pose... mesti belasah laksam punya.

    ReplyDelete
  2. ooo kita geng la kalau macam tu. kakchik rasa setakat umur 35 tahun ni baru 3 kali kot kakchik terpaksa makan laksa. itu pun kerana memenuhi jemputan di rumah orang. tak makan kan kecik hati tuan rumah pulak.

    ReplyDelete
  3. sedapnya laksam....meleleh air liur :D

    ReplyDelete
  4. Sedapnya laksam..dah lama tak makan. Kat KL ni payah nak cari laksam yg kuahnya kaw..sambalnya kena. Mak saya klw buat laksa kelate mesti kena buat kuah laksa pinang jugak.

    ReplyDelete
  5. sedap laksam tu kak chik...saya suka dan anak2 pun sama tapi nak buatnya yg malas...nak kukus satu2 hihihi...
    bestlah meriah rumah kak chik ye...saya rindu sgt nak kumpul dgn adik beradik....tak sabar nak balik rasanya...

    ReplyDelete
  6. sdapny..dlu x pndai mkn laksam..tp skrang trminat..he..nk mkn,g je kdai mkn akak spupu,cz dia orng klate..x pn,g psr mlm..beli..he..nk wt x pndi lg la..

    ReplyDelete
  7. sri intan - nah ambik tisu ni, nantikan basah kena baju air liur tu, hehehe

    ReplyDelete
  8. emy - laksam kalau nak kuah kaw kena buat sendiri. jarang org yg jual buat kuah kaw-kaw. biasanya agak cair, bau hanyir dan kurang lemak. kat sini kalau kenduri jamu laksa memang akan ada kuah laksa pinang juga. sekarang ni makanan pun integrasi.

    ReplyDelete
  9. suzi - dok kat australia tu mmg la susah kan. nak makan kenalah buat sendiri, tapi sekurang-kurangnya suzi jadi mahir nanti. kat sini kalau malas, boleh beli je kat pasar.
    insya-Allah nanti suzi balik M'sia bolehlah puas hati jumpa keluarga.

    ReplyDelete
  10. reen - bila dah pandai makan ni suka kan? kami biasa makan laksam masa sarapan.

    ReplyDelete
  11. saya dulu masa di kelate tak suka sgt laksa kelate,kalau ma buat laksa mesti kene buat jugak kuah asam penang tu khas utk saya. tapi bila dok sabah ni laksa kelate tu le yang dirindu. sb dok jauh dah pandai buat kuah lemak tu, yang penang pun dah terer sb hubby suka.....gitulah adanya. so jemput le datang sabah bole make laksa kelate,tp ikan dia beranak(betul ke beranak nih???) kat sabah.....kikiki

    ReplyDelete
  12. normi, memang gitulah kita kalau dok kat kampung. bila dok jauh mulalah rindu nak makan masakan kampung, jadi kenalah belajar sampai pandai kan, kalau tak ... tak merasalah jawabnya.

    p/s: ikan belanak la namanya.

    ReplyDelete
  13. saya suka 2-2 k chik! k chik buat laksa sendiri ke?

    ReplyDelete
  14. kin, laksa tu selalunya dibeli dari peraih tapi bahan lain tu buat sendiri.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails