Followers

26.3.09

Gulai Lemak Udang

Assalamualaikum dan salam petang semua. Dah makan ke belum? KakChik alhamdulillah baru selesai makan tengahari. Cuma teringat Cik Abe dah makan ke belum kat sekolah tu.

Hari ni kat rumah ni masak Gulai Lemak Udang. Kegemaran KakChik la ni tapi Cik Abe kurang suka, dia makan tapi tak 'menyungguh' orang Kelate kata.



Hidangan ringkas untuk tengahari tadi. Sebenarnya bukanlah makan pukul 12.00 tapi selepas sembahyang Zohor, lebih kurang pukul 2 barulah KakChik makan bersama Bibik Aishah dan Bibik Seri. Sebelum tu CheNa, Abg Di, Ayah dan Ummi dan makan. Bergilir-gilir sebab ada budak-budak kecik kat rumah ni, Ameerah, Amreena, Emran dan Amni.


Semalam kat ofis tak makan tengahari, hari n kat rumah dapatlah makan sepuas-puasnya tapi takde lah sampai kekenyangan sampai tak larat nak buat apa-apa. Orang kata makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang.

Insya-Allah petua Nabi Muhammad s.a.w. tu memang amat baik kita amalkan untuk menjaga kesihatan badan terutama perut kita sebab perut ni boleh menjadi punca penyakit. Makan berpada-pada... asalkan hilang rasa lapar dan masih mampu mengerjakan ibadah. Janganlah pula selepas makan tu kita terus tersadai kat kerusi malas atau sofa, nampak sangat kekenyangan. Tapi berjalan-jalanlah barang 10 minit agar sistem penghadaman kita dapat mencerna makanan kita sambil kita mengelakkan mudahnya lemak berkumpul.

Kalau selalu amal lepas makan terus duduk menyandar, lama-lama perut pun jadi buncit, pinggul pun makin lebar, lemak-lemak pun mulalah berkumpul. Sekali timbang, "eh, ringan lagi", dua kali timbang, "alah... naik sikit je...", tiga kali timbang, "mesin ni dah rosak agaknya!".
Hehehe, berhati-hati ya.

17 comments:

  1. sedap nampak masak lemak udang tu kak chik...

    betul tu kak chik cara hidup Rasulullah sebaik2 ikutan...

    ReplyDelete
  2. salam kakchik, sya datang bawak rendang daging semangkuk buat kak chik sekeluarga. Kita tukar ngan gulai udang tu yer..peberet saya tuh, tp takleh mkan banyak2 sbb alergik seafood...

    betul tu kakchik, makan biar berpada2, sekarang memanglah rasa sedap, tapi takkan nk merana esok hari kan...

    ReplyDelete
  3. salam kakchik...mmg sedap gulai lemak udang ni kan kachik..betol tu kakchik...jgn makan sampai terlalu kenyang...x baik tuk kesihatan...

    ReplyDelete
  4. suzi,
    masak lemak udang memang sedap... kadang2 kakchik makan lauk tu dengan nasi dan ulam timun je, sebab gulainya dah cukup pedas. makan ala kadar je, lebih-lebih kan ada kesan sampingan pulak kan.

    ReplyDelete
  5. noorma kusayang... terima kasih banyak la, nasib baik gulai udangku masih ada, sila bawa balik ya, malam nanti boleh makan dgn hubby.

    takut merana esok hari la kita ni kaum hawa beringat pasal diet kan.

    ReplyDelete
  6. kak chik.. tgok lauk kak chik kite jd terus lapa la.. lom masak ni..bru balik.. kak chik makankan sket utk sy yek..hihi cayang kak chik.. ;D

    ReplyDelete
  7. wkslm cikmin,
    begitulah cikmin, makanan ni jarang yang tak sedapnya tapi time lapar, masak tak sedap pun lantak juge sampai tak ingat dah pasal diet sihat tu.

    ReplyDelete
  8. iu @ wid, takpe... kakchik dah tolong makan dah tadi, alhamdulillah... harap-harap sampailah kat iu rasanya sedap & kenyangnya.

    ReplyDelete
  9. dalam banyak-banyak menu....bab ada udang la yg tak boleh nak belasah. kalau belasah jugak, alamat tergaru-garu le jawabnya. apakan daya...elergikkkkkkk

    ReplyDelete
  10. kesian one z, tak jadilah kakchik nak ajak makan nasi dgn gulai udang... nasib baik bagitau, kot suatu hari dtg turun ke sini, kakchik gi hidang lauk ni, tak ke naya.

    ReplyDelete
  11. yummy!!
    sedapppnye~~

    gulai kak chik tu menusuk kalbu tau~

    ReplyDelete
  12. Sedapnya...makan ramai2 mesti tambah sedap(tambah berkatnya..)

    ReplyDelete
  13. Adoi...Kak Chik...tetiba ummi rasa lapar ler... Pagi tadi tak sempat brekfes! Anak ummi asyid nak mencium kaki ummi dia jer... :)

    ReplyDelete
  14. Zureen, memang begitulah sebaiknya, makan bersama-sama. Cepat kenyang.

    ReplyDelete
  15. Ummi, sabar ajelah... ngape anak nak cium kaki? Ke sebab dia nak tengok Syurga di bawah tapak kaki ibu?

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails