Followers

18.5.11

Forum Umrah Perdana

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Jumaat lepas kakchik ikut cik abe ke program yang dianjurkan oleh majikan dia di Balai Islam, Lundang. Sebenarnya pagi yang sama kakchik ada usrah MOTHERS tapi kerana kami hanya punya sebuah kereta sahaja dan program cik abe bermula lebih awal maka kakchik ikut dia ke sini.


Tak rugi langsung kakchik ke sini walaupun tidak dapat mengikutinya sampai habis kerana jam 9.45 pagi kakchik dah keluar meninggalkan majlis untuk ke usrah. Nasib baik tempat usrah berpindah dari rumah Kak Dah di Kg. Kemumin ke rumah Nikmah di Kubang Kerian, tidaklah jauh sangat untuk kakchik ke sana dan kemudian nak ke Balai Islam lagi mengambil cik abe.

Kakchik sempat mendengar ahli panel yang pertama iaitu Ust. Saibon Ismal memberikan huraian tentang falsafah haji & umrah. Katanya, bila kita hendak pergi menunaikan haji atau melakukan ibadat umrah, kita anggaplah kita pergi menuju kematian kerana, pakaian kita ada persamaan. Iaitu bila kita mati pakaian kita ialah kain kafan berwarna putih. Tiada pakaian lain yang dipakai melainkan kain kafan sahaja. Manakala bila kita ke Mekah, pakaian kita ialah ihram juga berwarna putih. Kita juga diminta tidak memakai pakaian lain selain kain ihram.

Bila kita mati orang yang akan tolong bukakan pakaian kita untuk memandikan kita tapi bila kita nak menunaikan haji/umrah, kita masih mampu membuka sendiri pakaian kita. Maka lebih baiklah kita usahakan untuk melakukan ibadat yang terbaik sepanjang di Mekah dan kembali ke tanahair menjadi hamba Allah yang benar-benar bertaqwa kepada Allah. Benar-benar menolak syaitan dengan hidup dengan cara Islam, menyokong perjuangan Islam dan menentang taghut.

Kata ustaz lagi, ibadah haji & umrah ialah ibadah yang mengajar kita tentang sifat sabar. Ini kerana sepanjang perjalanan untuk memulakan, melakukan hinggalah selesai kita akan merasai banyak ujian kesabaran. Kadang-kadang kita diuji dari lapangan terbang lagi misalnya pengurusan passport dan visa yang begitu lambat dan tidak cekapnya di lapangan terbang Arab Saudi. Ramai yang kecundang dalam ujian sabar di sini lagi. Betul juga kata ustaz, kita ni setiap hari diuji dengan kesabaran. Bila berlaku sesuatu, ayat pertama yang disebut kepada kita ialah, "sabar...". Mungkin kerana memang susah untuk bersabar dengan sebenar-benar sabar.

Semoga kita sama-sama berjaya dalam ujian kesabaran di dunia ini lebih-lebih lagi bila kita mahu sama-sama perjuangan cara hidup Islam di dalam negara yang sekular. Yang baik kita buat kadang-kadang dipandang buruk. Fitnah menjadi bahan bualan harian dan mengumpat ibarat perkara biasa. Kita memang banyak kena sabar tapi kena jelas, sabar bukan bermakna diam dalam setiap keadaan. Sabar mestilah kena dengan keadaan.

Allahua'lam.

3 comments:

  1. jazakillah khair kak chik..berkongsi.. alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum,KakChik.seronok ain melihat aktiviti yg kakchik hadiri..bermanfaat..

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs