Followers

27.5.11

Perkongsian: PERANAN SUAMI DALAM MEMULIAKAN / MELAYAN ISTERI

Assalamualaikum dan salam Jumaat yang mulia.

Alhamdulillah bertemu lagi kita di hari yang penuh keberkatan ni. Bangun pagi tadi dalam keadaan hujan sedang renyai-renyai di luar sana. Memang sedikit sejuk untuk mandi pagi tapi yang penting dalam sejuk pun kenalah utamakan yang wajib dulu, membersihkan diri, berwuduk dan solat subuh. Bukan apa, bila cuaca sejuk ni ramai juga yang kalah dengan selimut tebal walhal selimut tu bukanlah berat mana pun untuk diangkat dan ditolak ke tepi. Tau ajelah betapa hangat dan enaknya berada di dalam selimut di waktu subuh. Itu yang ramai terkandas tu.


Anyway, hari ni kakchik nak kongsikan tulisan dari seorang kenalan FB, kakchik salin dari blognya tanpa sebarang edit. Perkongsian di pagi Jumaat ni kakchik harapkan berjaya mencapai sasaran dan memberi kesan yang baik. Maklum saja, ramai suami yang malas nak membaca artikel sebegini. Kepada Toiyibah Zafirah, ucapan ribuan terima kasih kakchik dahulukan w/pun belum terima maklumbalas dari Firah, kakchik dan kongsikan tulisannya di sini.

Bismillah.

Saya ingin kongsikan dgn semua,,peranan seorang suami terhadap isteri...ye lah ramai di antara isteri, punya masalah dgn ''sikap'' suami terhadap isterinya, wahai para suami cubalah selusuri perjalanan Rasulullah Saw dalam menggembirakan isteri-isteri baginda Saw....jom!!

~~Suami mesti bijak ikram/muliakan isterinya seperti ini~~
*penuhi hak rumah tangga
*ikram anak2 depan ister
*bawa jalan2*puji masakan isteri*Puji isteri apabila nampak kebaikan
*bercerita di malam hari*Beri hadiah*Hias diri dgn akhlak
*Doa~~

~~Suami...panggillah isterimu dgn panggilan yg manja, kerana panggilan manja itu memberi kesan yg mendalam di hati isteri, sekaligus mendatangkan rasa cinta dan hormat kerana pgglan tersebut menggambarkan betapa mesranya hubungan suami isteri~~(^____^) apa saja ..asalkan isteri anda sukeeee.. ♥ ~~

‎~~Suami...selalu2 lah bawa balik buah tangan untuk isterimu yg sedang menunggu di rumahmu,seperti coklat, buah2an, pakaian,dan sebagainya. Isteri yg baik pasti menerimanya dgn hati yg amat gembira dan menghargainya~~(^___^)...

~Suami....jadilah kekasih yg memahami dan mengerti sifat2 kewanitaan isterimu serta menolong isterimu di dalam kesusahan, kesakitan dan kerinduan.~~(^_~)

~~Suami....sekali sekala bawalah isterimu pergi berjalan2 untuk hiburkan hatinya, ia cukup utk meringankan bebanan perasaan dan juga keletihan yg di alaminya~~(^_^) ...

~~Suami.....apabila makan masakan isterimu, ermmm... jgn lupa yaaa... puji2lah masakannya itu di hadapannya serta menunjukkan selera di atas makanan yg dihidangkannya, ia boleh menghilangkan lelah kerana penat memasak, juga menambahkan sayang isteri padamu. Sebagai penghargaan utk isterimu~~(^_~) so tambah rajin laa isteri utk memasak lagi dan lagi, insyaAllah.

‎~~Suami...isterimu sememangnya ada kecantikan dan kelebihannya tersendiri, anugerah Allah pada setiap wanita, pujilah isterimu...kecantikannya,pakaiannya, paras rupa dan apa saja yg ada pada isterimu. Memujuk rayu dgn kata yg memikat hati ~~(^_____^) insyaAllah kata2mu itu menjadi sumber ''keyaqinan'' utk dirinya.

~~Suami....setiap hari setiap waktu, ambil berat dan perhatian mengenai kehidupan isterimu. Tanya isterimu segala kekurangan dan masalah2 yg merumitkan hidupnya ~~(^_^)

~Suami...wajib ke atas kamu utk memberi isterimu wang tambahan dan peruntukan yg tersedia dari perbelanjaan dapurnya sehari-hari~~(^_^)

~~Suami...akhir sekali jangan lupa utk berterima kasih kpda isterimu yg telah berkhidmat utkmu seperti basuh pakaian, menggosok sepatu, seterika pakaian, kemas rumah, memasak, merawat anak (dan kamu) dan sebagainya. Satu lagi, jgn lupa utk ucap terima kasih kpda isterimu setiap kali selepas ''bersama'' kerana kerelaannya menyerahkan segala2nya kepadamu~~(^____^)

Monolog dengan Allah saja. Entah ada atau tidak suami yang membacanya. 

3 comments:

  1. thanx kak chik... :) .. kadang2 kite ni pun tk minta dan tidar sedar untuk dihargai... :) tp org dah hargai. alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. sama-sama syikin. syikin sangat bertuah tu sebab tak diminta tak diharap, suami sudah pun menjalankan peranannya dengan baik. untung kan macam tu?

    ReplyDelete
  3. insyallah masih ad suami di luar sana yg masih ingin memebaca..

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails