Followers

27.5.11

Bagaimana nak 'join' Nuffnang?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Entri kali ini hanyalah sebagai jawapan kepada seorang pembaca blog Keluargaku Sayang yang berminat dengan Nuffnang tapi tidak tahu bagimana untuk 'join' Nuffnang. Mungkin apa yang dia maksudkan ialah bagaimana untuk membolehkan iklan Nuffnang diletakkan di dalam blog dan bagaimanakah ia menjana pendapatan sampingan untuk tuan punya blog.

Maafkan kakchik kerana tidak menghantar email ya (harap-harap saudara yang bertanya baca pos ini) kerana kakchik memang lemah sekali bab menulis email ni. Jadi kakchik memilih untuk menulis entri kot-kot ada di kalangan pembaca yang lain juga ingin tahu tentang persoalan yang sama.

Baiklah. Mari kita mulakan.

1. Mendaftar dengan Nuffnang

Bagi sesiapa yang mahu letak iklan Nuffnang dan menjana pendapatan, kenalah buka akaun dengan Nuffnang dulu. Caranya mudah saja, cuba cari perkataan ini pada 3 iklan Nuffnang yang sentiasa ada di dalam blog kakchik. Kalau iklan tak keluar pun perkataan ini tetap ada.



Sila klik dan anda akan terus dibawa ke laman web Nuffnang.


Sila klik IKON Sign Up yang kat sebelah RSS Feed dan Churp Churp tu. Sampai di situ anda tentu sudah pandai bagaimana nak isi borang kan. Buatlah hingga selesai, insyaallah sekejap saja hinggalah pihak Nuffnang kata nanti dia akan hantar email untuk pengesahan.

Cek email anda dan kliklah link yang diberikan oleh Nuffnang untuk VERIFY akaun anda.

2. Masa untuk LOGIN


Masukkan email yang anda telah guna semasa mendaftar akaun dengan Nuffnang, begitu juga dengan password yang berkenaan. Bila login berjaya, anda akan dapat masuk ke dalam DASHBOARD .seperti contoh  gambar di bawah


Jika boleh masuk dan nampak macam gambar atas, maknanya anda telah pun berjaya menjadi member Nuffnang. Tahniah! Bila dah sampai di sini, silakanlah cek kesemua link yang ada tu kerana segala maklumat untuk anda menjana pendapatan, melibatkan diri dalam Innity dan Churp Churp (cek sendiri ya, kakchik penat nak tulis) ada di situ.

3. Bagaimana nak letak iklan di dalam blog?

Sila lihat dua butang yang penting ini:


Klik Blog Manager untuk masukkan maklumat blog anda.


Isikan segala maklumat yang diperlukan dan klik 'Add New Blog'. Nanti akan keluar tulisan yang kata proses tu sudah OK. Sekarang, jom masukkan kod-kod iklan ke dalam blog.

4. Memasang kod iklan di dalam blog.

Nuffnang hanya benarkan 3 bentuk iklan dipasang di dalam blog. Dan Nuffnang juga ada mengajarkan cara-cara untuk meletakkan kod-kod iklan berkenaan. Mudah saja. Sila klik butang 'Add ads' seperti dalam gambar di atas tu.

Nanti anda akan dapat lihat kat sebelah kiri ialah kod-kod iklan yang disediakan oleh Nuffnang dan di sebelah kanannya ada satu gambarajah kedudukan iklan yang dicadangkan oleh Nuffnang. Naik ikut boleh, tak nak pun boleh. TAPI, elok ikut cara yang Nuffnang syorkan agar mudah nak tarik perhatian pengunjung melihat, membaca dan mungkin mengklik iklan yang berkenaan.

Tak payah ceritalah macamana nak letak kod tu sebabnya anda sendiri boleh baca. Oh ya, JIKA TAK TAHU juga macamana nak 'copy & paste' kod-kod itu, sila lihat benda ini di bawah gambarajah 'Ad placements'.


Ini nak mudahkan para pemilik blog yang menggunakan jenis-jenis blog seperti di atas. Ada cara masing-masing ya. kakchik hanya nak ajarkan pada yang guna Blogger je. Kliklah butang Blogger tu nanti akan keluar satu Page baru dan di dalam tu ada satu persatu diajarkan cara-cara nak meletakkan kod iklan Nuffnang tu. Ikut sahaja. Insyaallah pasti dapat. Senang je.

5. Menjana pendapatan.

Sekarang kod-kod iklan sudah ada. Jika anda "refresh' blog anda pasti anda dapat lihat ada iklan yang aktif.  Alamak, hampir terlupa. Semasa di dalam BLOG MANAGER tadi, sila pastikan anda pilih yang macam ni di bahagian Ads Preference anda.


Kalau tak pilih 'Show Global CPC/CPA ads' nanti iklan anda tak akan jana duit. Hanya sekadar iklan semata-mata.

Seterusnya yang perlu anda buat ialah, MENULIS dan menulis, tingkatkan NETWORK anda dengan menambah kenalan, promosikan setiap artikel baru yang anda tulis di dalam Innity, facebook dan segala macam laman sosial yang lain agar ada orang masuk ke blog anda untuk membaca, blogwalking dan sebagainya. Mana tahu dalam ramai yang masuk tu mungkin ada yang akan klik iklan Nuffnang anda.

Ramai orang suka buat jelajah blog orang dan tinggalkan jemputan agar tuan punya blog ziarah balas dan follow. Ini bukan cara kakchik tapi terserahlah kepada budi bicara masing-masing. Kakchik lebih suka menjalinkan ukhuwwah yang tulus dan tidak memaksa orang menjadi Follower. Yang penting bagi kakchik ialah menjaga hubungan sesama blogger dan menulis dari hati kerana Allah SWT.

Selebihnya tawakkal sahaja.

Rasanya cukuplah penjelasan kakchik dan sedikit tutorial untuk yang baru nak 'join' Nuffnang. Selamat berjaya!

4 comments:

  1. Salam.. Kalau kita dah ada blog camner pulak nak apply nuffnang?

    ReplyDelete
  2. Tq for the info Kakchik, sy telah berjaya bukak akaun Nuffnang!! :) Salam perkenalan.

    ReplyDelete
  3. thanks for the info...jap lagi nk try join nuffnang....
    Salam perkenalan kakchik (sy pn org panggil kakcik jgk)..hehe

    ReplyDelete
  4. Salam ukhuwah..info yang sgt berguna buat yg baru nk blaja blogging cm sy ni..terima kasih kakchik...

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs