Followers

31.5.09

Gulai Kari Ketam

Assalamualaikum dan salam ceria semua. Jam dah 8.13 pagi tu tapi kakchik mandi pun belum, hehehe walhal kejap lagi nak ke pejabat. Bukan apa... hari ni banyak pulak keje nak buat sebelum mandi ni. Nak mandi sebelum Subuh tadi, airnya teramatlah sejuk, ketar-ketar kakchik masa ambil wudhu'. Grrrrr.... sejuk. Badan kecik dan kurus memang sejuknya terasa sampai ke tulang hitam gitu. Huhu... tambah-tambah cuaca kat Kelantan sekarang ni asyik mendung dan hujan. Malam-malam anginnya sangatlah sejuk.

TERGENDALA SEBENTAR..........................................................

Ops! Sorry! Tadi tu terpaksa ditangguhkan penulisannya sebab si Amni datang dan sibuk nak ketuk-ketuk papan keyboard ni. Oklah, back to the topic of this post, KARI KETAM.


Enaknya gulai kari ketam, sayangnya tak boleh makan banyak, huhu...

Cerita kari ketam ni sebenarnya cerita hari Jumaat lagi. Kakchik dengan Ummi pergi ke pasar untuk beli-belah barangan dapur dan lauk-pauk untuk beberapa hari. Kalau beli untuk seminggu entah larat ke tidak kami nak mengangkatnya. Kakchik pun dalam keadaan sekarang ni tak mahulah mengangkat raga yang berat-berat tu. Lagipun di sebelah tangan lagi memegang tangan Amreena yang sibuk nak ikut ke pasar juga.

Hasil dari ke pasar - penuh satu bonet! DAN... terjadilah GULAI KARI KETAM.

Yum, yum. Enaknya... tapi sayang, manalah kakchik boleh makan banyak lauk ni. DANGER!

11 comments:

  1. Salam,

    Aduhainya sedapnyalaah..boleh post sikit?

    http://www.faridrashidi.com/

    ReplyDelete
  2. salam kakchik..sehat ke??maaf lama xdtg ke blog kakchik..teja xsempat.. :)

    huu..sedapnya gulai ketam tu..teja xminat gulai..tapi bila tgk ketam tu..aiya..lapar lak..hee..

    ReplyDelete
  3. Ibnurashidi, tak sempat nak post dah... kalau post pun rasanya tak sempat sampai dah basi, hehehe.

    ReplyDelete
  4. wa'alaikummussalam teja. maaf diterima dik... tapi kchik faham teja sibuk keje kan.
    belum cuba belum tahu teja, dah cuba kari ketam ni tentu nak lagi.

    ReplyDelete
  5. salam..
    o0o0o ini dia kisah disebalik ketam..
    hehe.. ade msukkn sayur2 xdlm mskn tu? kk chik, awat xleh mkn byk2? kn ke enaakk? hm.. :D

    *mennti posting lauk seterusnya~

    ReplyDelete
  6. Salam... Sedap nye gulai kari ketam.. Kalau bagi saya semangkuk tu pun boleh habis ni..heheh :)

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum. ni sedap kalau mkn ramai-ramai. enak sekali. mkn sampai tak ingat dunia kalau ramai ramai.

    terima kasih singgah di blog su.
    kakchik. walaikumusalam.

    terima kasih sbb ckp su rajin.

    su bkn berada jauh tp dah lama tak habiskan masa bersama-sama. semua dah sibuk dgn tugasan kerja.mmg rindu. tambah anak saudara ramai. yang paling kecil baru boleh berjln. bila dia org balik, su pula x ada kat umah, pegi ambik gambo kawen.

    ingat lepas siap keje. nk ambik mereka tdo kat umah. sbb kalau nk tdo kat sana, kena mintak izin da..

    ReplyDelete
  8. Wa'alaikummussalam Awrapurnama.
    Takde masuk sayur pun. Bahannya hanya bawang merah, bawah putih, halia, serbuk kari, santan, ketam dan garam secukupnya. Memang enak dik tapi bahaya untuk org kecik tu...

    ReplyDelete
  9. Wa'alaikummussalam blogresepi. Hehehe, semangkuk baru muat seekor ketam, boleh lah...

    ReplyDelete
  10. wa'alaikummusalam shu. shu mesti dok merindu lagi tu... ajaklah suami tu gi jenguk diorang dan kalau suami izin best juga ajak tido di rumah kan. seronok tgk keletah mrk.

    ReplyDelete
  11. Kari ketam, mcm tak penah makan
    Kalau masak lemak tu, biasalah
    Masak minang pun best :)

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails