Followers

30.6.11

Tenang Dalam Gundah

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, selepas ke sana sini menguruskan pelbagai hal dan akhir sekali makan tengahari bersama adik Jie Nazirah (kenalan di facebook), kakchik selamat kembali ke rumah. Rumah yang tenang dan mendamaikan. Di bandar tu jalan raya kebanyakannya penuh sesak sejak semalam, mungkin kerana esok Perdana Menteri nak datang ke Kelantan. Kakchik tengok tadi di perkarangan Wisma Persekutuan sudah penuh dipasang khemah hinggakan beribu kakitangan awam yang bekerja di situ terpaksa parkir kereta di luar, jauh dari situ. Jalan yang sesak menambahkan lagi sesak dalam dada.

Hati kini sedikit gundah dan bimbang. Ada sesuatu yang berlaku dan kakchik belum pernah melaluinya sebelum ini. Namun kakchik tenang dan sedang cuba mencari jalan untuk menghadapinya. Sesuatu ujian yang datang ke atas kita sudah pasti sebab musababnya dan penawarnya ada pada diri sendiri juga. Ujian ini adalah kerana kelemahan kakchik juga. Takut memang ada tapi kakchik akan cuba hadapi dengan hati yang lapang dan bersangka baik dengan segala takdir Allah. Tentu kalian tertanya-tanya apa yang sedang melanda kakchik sebenarnya. Malu nak diucapkan dan cukuplah hanya beberapa orang saja yang mengetahuinya.

Kakchik belum mampu nak menceritakannya di sini. InsyaAllah bila kakchik dan bincangkan dengan cik abe dan beberapa orang kenalan rapat, jika berita itu tidak mengaibkan, insyaAllah kakchik akan ceritakan serba-sedikit di sini. Buat masa ini kakchik mahu mencari jalan terbaik menyelesaikannya. Di kala ini terasa bertuahnya kalau kakchik ini orang yang kaya-raya. Mungkin masalah ini akan lekas selesai. Tapi nak buat macamana, hakikatnya kakchik hanyalah orang berpendapatan sederhana dan turut berniaga untuk menampung hidup sekeluarga.

Semoga Allah murahkan rezeki suami kakchik dan kakchik. Bila rezeki suami murah dari segi kewangan, insyaAllah legalah sikit kehidupan ini. Memang wang bukan segala-galanya dalam hidup ini tapi sebahagian besar hidup ini memerlukan wang. Wahai hati, bertenanglah agar mudah melihat jalan penyelesaian bagi masalah ini. Siapa yang mahu sengaja mencari masalah kan? Tapi masalah tetap akan datang tanpa diundang. Itulah namanya hidup yang sentiasa ada pro dan kontranya.

Semoga Allah permudahkan. Amin.

3 comments:

  1. Salam kak chik,
    apa khabar di sana?
    Moga Allah tenangkan hati kak chik dan mudahkan segala urusan. sayu hati mmbaca entry kak chik.

    ReplyDelete
  2. apalah masalahnya tu ya,,,,tenanglah menghadapinya....inshaAllah akan selesai jua....

    ReplyDelete
  3. moga Allah permudahkan urusan kakchik & moga masalah kakchik cepat selesai..

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs