Followers

27.8.11

Menjenguk Mak Ayah di Kampung

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum.

Semalam, sebagaimana yang kakchik sebut dalam entri sebelum ni, kakchik dan cik abe beserta 2 orang anak saudara telah balik menjenguk Mak dan Ayah mertua kakchik di kampung. Syukur alhamdulillah, dapat juga balik menziarahi mereka dan keluarga walaupun sebentar saja. 

Sawah menghijau, Amriena dan Emran yang ikut kami balik kampung.

Budak-budak berdua tu, Amriena dan Emran tak sangka pula elok dan seronok saja mereka berada di sana. Sepanjang perjalanan yang tidaklah lama mana pun, masing-masing duduk diam je di dalam kereta kecuali si Emran yang asyik merungut sebab pakaian yang kakchik gantung di tingkap terkena lengan dia hehe. Selepas dipujuk, terus diam dan terlena.

Setiap kali dapat balik kampung (kakchik pun duduk di kampung tapi kampung kakchik ni moden sikit berbanding kampung cik abe), hati kakchik sangat gembira. Dapat jumpa Mak dan Ayah yang jarang-jarang sekali dapat bertemu dan berbual mesra. Sebagai menantu, kakchik ni masih terlalu sedikit berbakti kepada mereka. Syukur kakchik ini bersuamikan orang kampung yang keluarganya menerima kakchik dengan baik sekali.

Semasa kakchik dan Mak di dapur, mereka sedang buat...

Agaknya kakchiklah menantu yang paling tak pandai memasak berbanding menantu yang lain. Selalunya kalau balik, kakchik jadi pembantu tukang masak saja. Tapi Mak, Mak memang hebat di dapur sebagaimana Ummi juga. Semalam, sambil budak-budak tu seronok bermain di ruang tamu, kakchik di dapur membantu Mak menyiapkan 5 jenis hidangan berbuka puasa untuk jamuan di masjid.

Laju dan lincah sekali Mak di dapur. Dalam masa yang tidak lama Mak dapat siapkan Ayam Percik, Sup Tulang, Kerutuk Daging, Pajeri Nenas dan Daging Goreng Kunyit. Tabik sungguh sebab kuantiti yang dimasuk tu bukanlah sedikit. Memang kakchik ni bertuah sangat sebab punya dua orang ibu yang terer memasak. Sayangnya kami balik sebelum sempat berbuka puasa di kampung. Tapi Mak bekalkan sedikit lauk untuk kami.

Inilah aktiviti mereka semasa di kampung.

Suasana kampung cik abe sangat sejuk dan mendamaikan. Pokok-pokok masih banyak. Sawah-bendang pun menghijau dan luas menjangkau ke kaki beberapa buah bukit. Kata Amriena, "Best lah duduk kat sini Chikja. Tak payah pakai aircond pun sejuk." Memang betul. Kalau tidur malam, kena selimut habis dan mandi pagi boleh terketar gigi dibuatnya. Bayu bukit memang menyegarkan.

Adik ipar dan anaknya Aini balik dari membeli barangan dapur semasa kami masih di dapur. Apa lagi, makin seronoklah Emran dan Amriena bermain. Nasib baik si Aini pun mudah saja menerima mereka sebagai kawan dan berkongsi barang mainan dia. Basikal roda tiga dikayuh serata ruang rumah, belon hijau biru dan kuning dilambung ke sana ke mari, bila bosan, Amriena membaca komik kepunyaan adik ipar kakchik yang seorang lagi. Riuh rumah Mak dengan suara mereka bermain dan membaca.

Langit selepas Asar semasa kami bertolak pulang.

Kakchik lihat cik abe pun boleh berehat (tidur) dengan selesa sekali. Mungkin sebab di rumah Mak tiada talian internet hehe. Bagus juga kan? Lagipun dia yang memandu tentu kepenatan. Ayah pun senyum saja dapat melihat anak menantunya pulang. Kami bersembang dengan gembira sekali. Apatah lagi Mak dan Ayah tak sudah mendapat berita akan dapat menunaikan Haji tahun ini. Alhamdulillah. Syukur bagi pihak Mak dan Ayah.

Kakchik sangat suka kampung cik abe tu. Hubungan kejiranan dan kekeluargaan penduduknya masih lagi utuh. Aktiviti masjidnya sangat bagus dan kakchik rasa masjid itulah yang banyak menjadi tempat penyebab keharmonian di kampung tu. Tazkirah sebelum Solat Jumaat, tazkirah selepas Solat Asar, boleh didengar hingga ke rumah Mak. Best kan? Kampung kakchik pun lebih kurang juga. Alhamdulillah lagi.

Tengoklah tu... hehe lentok habis.

Walaupun hati ni ingin sangat duduk lebih lama tapi kami terpaksa juga balik. InsyaAllah raya nanti kami balik lagi ke rumah Mak. Budak-budak tu dapat rezeki duit raya pula sebelum balik. Makin seronoklah mereka ikut kami balik kampung. Maklum saja, nenek sebelah abah mereka pun orang pekan jadi tak merasai sangat suasana kampung yang masih banyak ciri kedesaan.

Kami bertolak balik dengan lambaian kepada ahli keluarga yang melihat kami dari pintu rumah. Separuh jalan, hujan turun dengan lebat sekali tapi reda bila kami sampai di rumah. Budak-budak terlena kepenatan di belakang. InsyaAllah minggu depan kami balik lagi Mak, Ayah.

6 comments:

  1. kakchik..selamat hari raya..semoga berbahagia dihari mulia ini..

    ReplyDelete
  2. terima kasih kak anitaare. selamat hari raya dan maaf zahir batin ya kak.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum kakchik

    تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال

    ReplyDelete
  4. Salam kak cik,
    selmat hari raya

    ReplyDelete
  5. Wa'alaikummussalam Makbonda. Minna wa minkum taqabbal ya kariim.

    ReplyDelete
  6. Wkslm nyza. Selamat hari raya kembali.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails