Followers

21.8.11

Entah apa-apa

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Selamat bekerja kepada semua teman-teman yang bekerja pada hari ni. Kakchik pun sama juga. Dan selamat bercuti untuk teman-teman yang masih bercuti hujung minggu. Tentu banyak masa yang dimanfaatkan untuk aktiviti amal ibadah kan? Lagipun Ramadhan sudahpun masuk ke 10 hari yang terakhir. Hari ni sudah hari ke 21, terlalu cepat masa berlalu hinggakan sebulan Ramadhan begitu lekas mahu meninggalkan kita. Entah-entah kita pula yang lebih dulu meninggalkan Ramadhan. Allah.

Sekali fikir, orang yang dapat berpuasa penuh sebulan Ramadhan adalah sangat bertuah kerana setiap hari dapat bertadarus, dapat menunaikan solat, dapat berterawikh, dapat berbuka puasa dengan gembira, dapat bersahur dengan penuh harapan untuk menempuh hari yang baru dan macam-macam lagi. Orang perempuan kebanyakannya tidak berjaya berpuasa penuh jadi semua aktiviti yang kakchik sebutkan tadi tu tak dapatlah nak dibuat. Tapi, jangan risau... kita boleh mendengar orang mengaji Al-Qur'an kan? Kita boleh menghadiri majlis-majlis ilmu yang banyak terutama di hujung minggu. Kita boleh mambaca buku-buku agama yang merangsang minda dan sebagainya.

Sebut pasal aktiviti Ramadhan ni, semuanya atas diri kita. Kalau rajin insyaAllah kita akan sampai ke dalam majlis atau program. Jika malas, maka duduklah kita di rumah sahaja. Bila duduk di rumah ni orang perempuan ramai yang mengambil peluang membuat persiapan untuk hidangan berbuka dan juga membuat biskut untuk hidangan di hari raya nanti. Bagi kakchik yang tak pandai buat biskut dan tak berapa gemar makan biskut maka, takdelah minat sangat nak ke dapur membuatnya. Setiap kali raya kakchik hanya suka makan kuih tart nenas sahaja. Nak buat sendiri takde masa, maka kakchik tempah saja dengan kakak atau kawan-kawan yang pandai dan terjamin sedap.

Tart Nenas.
Sumber: Koleksi Resepi Kegemaran

Tart nenas ni kakchik tak kisah bila-bila masa pun kakchik suka makan tak semestinya di hari raya. Dulu ada hajat nak belajar membuatnya sendiri tapi bila dah sibuk dengan macam-macam aktiviti, manalah sempat nak duduk berjam-jam di dapur membuatnya. Serahkan saja kepada yang pakar dan minat iaitu kakak kedua kakchik. Dia dan abang ipar kakchik sama-sama suka memasak jadi kakchik yakin mereka seronok berada di dapur menyediakan pelbagai jenis kuih tempahan pelanggan. InsyaAllah murah rezeki mereka dan juga rezeki sesiapa juga yang rajin berusaha di dalam bulan ini dan bulan-bulan seterusnya.

Setakat ini kakchik tiada persiapan sangat untuk berhari-raya sebab masih nak tumpukan pada Ramadhan dulu. Itupun tidaklah betul-betul jujur dengan diri untuk mengisinya dengan banyak aktiviti berfaedah. Masih banyak masa yang terbuang begitu saja. Masih banyak masa yang tidak betul-betul kakchik manfaatkan untuk menyelesaikan amanah dengan baik. Malu juga pada diri sendiri dan Allah SWT sebab tidak mampu meluangkan lebih banyak masa untuk semua itu. Sedihlah rasanya dengan kelemahan diri-sendiri ni. 

Hari ni kakchik merepek entah apa-apa dah ni. Nak tulis mengikut tajuk tertentu tapi idea tak datang jadi kakchik tulis saja apa yang ada dalam minda ketika ni. Maafkan kakchik ya jika membuatkan kalian yang membacanya terasa bosan. Rasanya sampai di sini sajalah dulu. Semoga semangat untuk meningkatkan ibadat tak padam dan akan terus kuat kerana amat rugilah kakchik jika sengaja melepaskan peluang ini.

Selamat meneruskan ibadah puasa dan mendapat pengampunan dari Allah di hari-hari terakhir Ramadhan kali ini.


2 comments:

  1. as salam ya ukhtie
    betul kak chik, ramadhan kian meninggalkan, sedih rasa hati...sedang kuih hanya mampu beli...:(

    ReplyDelete
  2. wkslm fizarose.
    sejak malam tadi kakchik terasa makin sayu. terasa seperti lailatul qadar telah meninggalkan kita. hati hiba saja hari ni. kakchik langsung tak fikirkan kuih raya ni. beli aja untuk jamuan tetamu.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails