Followers

2.8.11

Wardina: Hiburan Diberi Definisi Yang Berbeza Di Kelantan

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Di petang Ramadhan kedua ini kakchik ingin kongsikan dengan kalian tulisan menarik dari Nota Wardina Safiyyah di facebook rasmi beliau. Ianya menarik bagi kakchik kerana intipatinya dan juga kerana ada kaitan dengan negeri kakchik, Kelantan. Selamat membaca pada yang sudi. Semua hakcipta tulisan adalah milik Wardina sepenuhnya kecuali tulisan italic di atas ini dan di bawah sekali.

Hari Hiburan Islam Kelantan 30 Julai 2011

Sumber: FB Wardina
Ianya bermula dengan jemputan ke Kelantan melalui email - untuk hadir ke Program Bicara Selebriti anjuran Kerajaan Negeri Kelantan yang pernah dihadiri saya sehingga mencetus kontroversi suatu ketika dahulu - Ya tepat sekali "Artis TIDAK BOLEH dijadikan IKON" - Kali ini dijangka menggabungkan Dr Asri Zainul Abidin, Ustaz Hasrizal, Sham dan Amin Idris selaku moderator di satu pentas yang sama dengan saya... Ustaz Hasrizal menggelar kami "trouble maker 2011". Tersenyum saya sendiri.

Seorang wanita? Bersama IKON hebat ini? Oh tidaklah saya layak sama sekali...menolaknya? Tidak mungkin saya lepaskan peluang ini untuk menimba pengalaman - ianya satu penghormatan yang amat besar buat diri yang serba kerdil ini...

Saya tiba sehari awal untuk program khusus yang dipinta oleh saya sendiri- saya meminta supaya dianjurkan pertemuan bersama ibu bapa muda di KElantan - terlalu banyak yang ingin dikongsikan. DIbawa ketiga-tiga permata hati bersama saya kali ini. Esoknya satu lagi program diatur bersama dengan Nisa' dan remaja2 serta wanita Kelantan. :) Kita berbicara mengenai definasi "cantik" yang realitnya tidak berapa cantik.

Malam 30 Julai adalah malam kemuncak - tibalah saat yang ditunggu-tunggu... dan tiba-tiba entah dari mana kepala saya diserang 'migrane' yang amat perit sekali. Hampir pitam saya dibuatnya, namun saya gagahkan diri melangkah keluar. Kepala saya seperti ada yang mengetuk gong didalamnya....GONG! GONG! GONG! Aduh... ditelan panadol dengan harapan ianya hilang! Allah, masih kekal.... terlalu penat mungkin... melayan karenah anak-anak dan 2 program sebelum ini membuatkan saya agak keletihan.. baru ingin dilelapkan mata, ada suara yang memanggil "Ummi!, bangunlaaah" Aduh... diseretnya diri keluar dari katil hotel yang empuk itu. Oh Anakku.... :)

Saya cuba gagahkan diri... tiba di Balai ISlam,melihat pentas yang dihias GAH... saya tak sangka begini hebat perancangan kali ini. Tiada lagi bayangan di KB MAll..... ini..fikir saya "satu petanda dan fenomena yang baru!" "Hiburan Islam diberi satu nafas baru yang cukup membanggakan" "This is what we want!"

Saya naik ke pentas hampir longlai..wajah saya sebetulnya pucat lesu.. minda tidak berapa boleh menumpukan perhatian...namun saya cukup teharu dengan kehadiran pada malam itu. PENUH satu dewan! MasyaAllah....Tanpa wanita seksi, tanpa perkara lagha... tanpa hebahan media.... Inilah dia semangat baru....! Berhimpun semua atas dasar Iman dan kecintaan pada Islam... MasyaAllah..indahnya perasaan ini... Dewan diselubungi semangat mahukan perubahan! Perubahan pada erti HIBURAN itu sendiri- Sudah terlalu lama anak2 muda Malaysia dilalaikan dengan hiburan penuh kemaksiatan yang hanya meracuni minda mereka...

Bukan saja perubahan dari bagaimana erti 'hiburan' disampaikan tetapi bagaimana para alim Ulama' dan para Ustaz sendiri memberi definisi kepada hiburan - perbezaan pendapat kita menilai 'hiburan, seni dan muzik' tidak seharusnya dipaksa ke atas sesiapapun. Kita pilihlah pandangan yang sesuai dengan diri dan cuba memahami perspektif mereka yang mahukan sedikit hiburan dalam hidup , hiburan yang sama sekali tidak menggalkkan kemaksiatan, yang masih dibatasi adab Islam.

Kiblat dari Barat boleh dibungkuskan dalam suratkhabar lama... Ianya tidak "trendy" lagi. Islam itu senantiasa trendy...tiada surutnya, boleh disesuaikan pada apa saja waktu, masa dan ketika. Alhamdulillah dengan usaha dan kesungguhan ini. YB Baihaqi dan Ustaz Saifuddin, Nik dan Hajar serta semua yang bersama saya, terima kasih atas keramahan dan layanan yang sungguh istimewa. Rakyat Kelantan, anda cukup bertuah! Saya merasakan keikhlasan terpancar keluar dari setiap sudut baik dari penganjur, ahli panel dan moderator, baik dari penonton juga kesemua krew yang bertugas..ianya tidak boleh DIJUAL BELI. Ya.. mungkin ada yang tercabar dan cuba meniru yang seakan sama. Namun tanpa niat yang ikhlas...ianya tidak mungkin dapat meninggalkan kesan yang serupa.

Terkilan juga tidak dapat mempamerkan persembahan 'istimewa' bersama Amna. Kami mahu mengaji bersama... antara surah kegemaran kami iaitu Surah Buruj dan Insyiqaq...Ya antara hiburan kami anatranya ialah mengaji bersama. Ya ketenangan yang saya dapat daripada Quran tidak dapat dirungkai dengan kata-kata. Itulah Hiburan Islam yang tiada tandingannya!

Allahuakbar! Selepas program tersebut saya pulang dengan seribu satu azam dan mahu mencipta peluang yang baru buat diri...Terima Kasih daun keladi tahun depan buat lagi! :)

-Wardina Safiyyah-

----------------------------------------------------
NOTA KAKCHIK: Terima kasih kepada Wardina Safiyyah Fadlullah yang telah sudi ke Kelantan lagi walaupun pernah menjadi kontroversi selepas kunjungan pertama dulu. Walaupun kakchik bukanlah peminat setia tapi kakchik tetap suka melihat setiap perubahan yang Wardina lalui setakat ini. Terima kasih juga kerana sudi berkongsi ilmu dan pengalaman mendidik anak-anak dan juga tentang dunia hiburan. Semoga Allah terus membimbing Wardina menuju kebahagiaan yang abadi. Maafkan kakchik kerana menyalin terus tulisan Wardina di facebook untuk dikongsikan di blog. Terasa sayang jika tidak diabadikan di sini. Harap dihalalkan.

9 comments:

  1. Assalamualaikum,
    kalau positif yang kita ambil, positiflah yang kita dapat. Suasana di kelate sangat jauh bezanya terutama pada hari jumaat. Sangat rindu nak jalan-jalan di KB pada hari Jumaat, melihat sebegitu ramainya orang keluar mendengar Tok Guru buka kitab.

    ReplyDelete
  2. Selamat berpuasa kak chik, moga puasa kita tahun ini lebih baik dari tahun2 sebelumnya

    ReplyDelete
  3. Wa'alaikumussalam anyss. Betul tu anyss. InsyaAllah hanya yang positif diutamakan. Kakchik hanya ada pengalaman tinggal di negeri orang lain hanya di 3 buah negeri tapi hati kakchik tetap sayangkan Kelantan kerana ruh ilmunya.

    Selamat berpuasa untuk anyss juga. Amin. ya rabbal alamin.

    ReplyDelete
  4. amiey lee, semoga segala yang positif yang Wardina lakukan akan menjadi ikutan buat amiey lee.

    ReplyDelete
  5. Yes Wardina...orang Kelantan sangat bertuah. Orang yang mengahwini orang Kelantan pun bertuah juga..hihi!

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum kak chik...rasa terharu betol dengan ayat wardina tu. kalau dia tahu sekalipun kak chik menyalin semula ayatnya di sini, rasanya mungkin dia pun turut sama gembira untuk berkongsi perasaan dan semangatnya apabila sampai ke negeri ini.tahniah buat wardina.

    ReplyDelete
  7. mummy umar ni mesti orang yang kahwin dengan orang Kelantan kan? hehehe

    ReplyDelete
  8. Wa'alaikummussalam nuwairani. Terima kasih. InsyaAllah kakchik ada tinggalkan pesan di fb dia. Kakchik dapat rasakan Wardina sangat suka datang ke sini. Nuwairani org Kelantan juga ke?

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails