Followers

31.8.11

Cerita Bergambar: Hari Raya Pertama Penuh Meriah

Bismillah. Assalamualaikum dan Salam Aidilfitri kepada semua tetamu kakchik yang menyambutnya semalam. Alhamdulillah.

Kakchik agak kepenatan kerana raya kali ni seluruh ahli keluarga balik beraya di kampung jadi banyaklah aktiviti yang melibatkan makan-makan dan sebagainya di rumah ummi dan ayah. Maknanya semua orang pun terlibat dalam penyediaan, masak-memasak, basuh-membasuh dan melayan kerenah ahli keluarga terutama yang kanak-kanak tu dan juga para tetamu. Meriah. Jadi kakchik tak akan menulis panjang tapi sekadar nak kongsikan gambar-gambar saja. Oh, semalam juga ialah hari ulangtahun kelahiran anak saudara kakchik, Amriena, yang ke-6. "Selamat hari ulangtahun kelahiran Nana!"

Meraikan hari ulangtahun kelahiran Nana (bertopi) pada 30 Ogos.
Beramai-ramai memeriahkan Nana selepas balik dari solat sunat Aidilfitri.
Majlis suka-suka saja. Sekadar makan dan bergembira sesama ahli keluarga.

Itulah sedikit gambar di sebelah pagi selepas kami balik dari solat sunat hari raya di Masjid Pulau Melaka. Tahun ni pengalaman pertama bagi kakchik, solat sunat sambil mendukung Eqbal. Alhamdulillah tidak ada masalah dan Allah bagi tenaga dan konsentrasi yang baik. Syukur alhamdulillah.

Adelia berbaju kurung di pagi raya. Belum pun setahun, sudah boleh
bercakap dan berjalan. Alhamdulillah.

Chenah dan Khatim sebaya Adelia.
Iffah, Syuhada dan Nana sibuk nak menulis di pagi raya.

Selepas saja makan-makan sesama ahli keluarga, tetamu pun mulai datang dan kakchik tak sempat dah nak ambil gambar. Kamera pun simpan saja di dalam beg. Di hari raya ada juga tetamu yang datang membeli abaya. Alhamdulillah. Takde niat nak berniaga tapi bila rezeki datang tak kan kakchik nak tolak kan? Terima kasih kepada tetamu yang sudi membeli abaya kakchik. Nanti bolehlah singgah ke BUTIK ABAYA HANIZA @ Abaya Elegan Lovers ya.

Itu saja sedikit kenangan di Aidilfitri. Sebelum kakchik akhiri entri ini, suka nak abadikan kata-kata dari seorang sahabat, Kak Sarenawati tentang hari raya dan Ramadhan. Kata-katanya amat terkesan di hati.
Words that stuck to my mind after khutbah Raya were ' jadilah hamba Allah, jangan jadi hamba Ramadhan'. Deep!

2 comments:

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails