Followers

29.8.11

Hari Raya Lebih Bererti Bila Sekeluarga Berkumpul

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan salam Ramadhan kepada semua teman-teman blogger.

Alhamdulillah bertemu lagi kita di hari terakhir Ramadhan 1432H. Syukur kerana Allah masih izinkan kita menunaikan ibadah puasa hingga ke hujung Ramadhan. InsyaAllah esok kita semua di Malaysia akan merayakan kemenangan berpuasa sebulan dengan berhari raya Aidilfitri.

Kakchik dapat merasakan kebanyakan dari kita pada hari ini telah berada di kampung masing-masing. Tak kiralah kampung itu memang di kampung atau kampung itu letaknya di bandar. Kampung kakchik pun dah moden sekarang ni tapi bila adik-beradik balik ke kampung ini, kemeriahannya sangatlah terasa.

Kami sembilan beradik dan semuanya telah berkeluarga kecuali adik kakchik yang perempuan tu. Abang-abang berdua dan adik lelaki bongsu yang tinggal di Lembah Kelang, semuanya pulang sejak semalam. Kakak yang di Perak pun balik. Selebihnya lima beradik lagi memang tinggal dan bekerja di Kelantan. Bayangkan betapa meriahnya rumah ummi kakchik pada hari ni.

Laluan keluar-masuk yang penuh sesak.

Mana kereta kakchik ya?

Parking lot yang luas pun mula menjadi sempit. Kalau ada kereta sesiapa yang dok di depan, alamat kenalah tuan punya kereta yang kat belakang sekali (kereta kamilah tu) mengalihnya. Traffic jam hehe. Bila lihat suasana begini dalam hati ni terasa sangat-sangat syahdu. Bukan mudah nak berkumpul semua beradik seperti hari ni.

InsyaAllah hari ni kami akan berbuka puasa beramai-ramai lagi seperti petang semalam cuma semalam abang yang sulung sekeluarga terpaksa berbuka di Terengganu (dalam perjalanan balik) kerana lambat sampai. Jalan sesak sekali khabarnya. Entah berapa juta rakyat Kelantan yang bermastautin atau bermukim di luar telah kembali ke negeri untuk raya kali ni.

Kalau nak ke KB, huhu baik tak usah. Nantikan terhilang sabar pula sebab jalan penuh sesak. Pilihan kedua ialah ke KK atau ke PC jika mahu membeli-belah. Itupun tiada jaminan jalan tak sesak. Hari ni kakchik terpaksa juga keluar ke mana-mana bandar untuk sedikit urusan di bank. Harap-harapnya takdelah sesak sangat.

Oklah dulu kawan-kawan. Selamat bercuti dan berhari-raya bersama keluarga ya tak kira di mana saja anda berada.

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails