Followers

26.7.11

Refleksi Diri Orang Yang Emosi

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Syukur alhamdulillah hari ni kita masih lagi diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk bernafas, menikmati nikmat nyawa atas rahmatNya. Marilah kita sama-sama berusaha agar hidup kita pada hari ini adalah jauh lebih baik berbanding semalam. Semoga segala keburukan yang telah kita lakukan semalam, kita cepat-cepat insaf, taubat dan mohon kemaafan kepada pihak yang sepatutnya dengan harapan kita tidak merasa terbeban sepanjang hidup kita di dunia mahupun di akhirat.

Hari ni masuk hari pertama Umi dan Ayah berada di Tanah Suci Mekah untuk menunaikan ibadah umrah.  Mereka sampai di sana jam 3 pagi (waktu Malaysia) Semoga mereka berdua akan dapat melaksanakan segala rukun dengan tubuh-badan yang sentiasa sihat dan segar walaupun kakchik dikhabarkan yang cuaca di sana agak panas sekarang ni. InsyaAllah dengan rahmat dan inayahNya, ibu bapa kakchik mampu menempuhi ujian cuaca yang panas begitu.

Takdir Allah, malam tadi bekalan elektrik tiba-tiba saja terputus lebih kurang dalam jam 9 malam macam tu. Rumah kakchik, rumah Umi/Ayah dan rumah kakak, semuanya bergelap hinggalah ke Subuh pagi tadi. Kesian pula kat anak-anak saudara kakchik terutama Emran yang tidak sihat sampai muntah-muntah, Adelia yang demam dan yang lain-lain terpaksa cuba lelapkan mata dalam keadaan yang agak panas. Tapi yang ada yang bagus bila elektrik takde ni, semua orang dapat berehat/tidur lebih awal daripada biasa termasuklah kakchik.

Pagi tadi sebelum ke pejabat sempatlah juga kakchik cek email dan mesej di facebook sambil membalas mana yang sempat. Ingatkan bila sampai di pejabat ni kakchik dapatlah menyelesaikan beberapa urusan secara online seperti membayar bil, membayar ansuran kereta, membayar hutang, refund duit pelanggan dan macam-macam lagi. Sayangnya talian internet di perpustakaan pula rosak. Entah apa yang rosak kakchik pun tidak tahu. Dah laporkan, disuruh tunggu hingga petang untuk lihat hasilnya. Jadi, kakchik menulislah dulu menggunakan Word Document ni.

Bila dinilai keadaan-keadaan ini, kita akan sedar bahawa, ciptaan manusia memang ada banyak kelemahannya. Bekalan elektrik terputus berjam-jam, mungkin ada masalah pada pendawaian, ada gangguan semasa kerja-kerja membaiki jalan di kawasan berdekatan, boleh jadi ada cicak mati di dalam kotak suis (selalu juga berlaku kepada CPU), dan macam-macam kemungkinan lagi. Begitu juga dengan talian internet kami. Mungkin stesyen pemancarnya rosak, mungkin modem kami rosak (baru saja ditukar awal Jun lepas), mungkin kami belum bayar bil (insyaAllah dah bayar ya), mungkin wayar terputus dan segala macam mungkin lagi.

Hakikatnya kerja-buat manusia ada kelemahan, tiada yang sempurna. Sebab itulah kita ni tak boleh nak angkuh dengan sedikit kelebihan yang kita ada. Kena sentiasa jadi manusia yang ‘humble’ walaupun kita mungkin berjawatan tinggi, dipanggil orang Tuan atau Puan, kadang-kadang tu dilayan berlebih-lebihan kerana kedudukan kita. Tapi, kita Cuma manusia, hamba yang hina di sisi Allah SWT. Kita kena selalu sedar yang segala kelebihan yang Allah pinjamkan itu dalam sekelip mata saja Dia boleh tarik balik. Bimbang bila ditarik segala nikmat kedudukan dan kelebihan, jatuh kita berdebak, malu dan terhina.

Jadi, janganlah angkuh dengan kelebihan diri yang sikit itu. Jangan takabbur dengan kemampuan diri boleh ke mana-mana sesusak hati dengan kapal terbang. Jangn memandang hina pada orang lain yang buruk pakaiannya. Jangan memandang jijik pada orang yang meletakkan agama di depan dan dunia di belekang. Jangan menunjuk-nunjuk segala perhiasan yang ada di badan. Jangan berbangga-bangga bila kita mampu hidup mewah di dunia. Marilah kita beringat, apapun keadaan hidup kita, ingatlah semuanya adalah dari Allah. Kita hanya peminjam yang perlu mengembalikan semuanya dalam keadaan yang sebaik-baiknya.

Ingat! Jangan lupa.

2 comments:

  1. kak chik saya ni emosi terlebih kew?...huhuhuhu...

    ReplyDelete
  2. Allahua'lam aJa. Kakchik rasa ada masanya emosi kita terkawal. Ada masanya kita tak dapat nak kawal.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails