Followers

23.12.09

Kenduri Nasi Dagang



Assalamualaikum semua, semoga hari ini lebih baik dari semalam.

Terima kasih banyak kepada teman-teman yang telah sudi meninggalkan mesej dan komen dalam entri kakchik pasal pinjaman tu. Cadangan, pandangan dan harapan kalian semua tu amat-amat kakchik hargai. Kakchik belum balas lagi setiap komen tu kerana nak kejar masa. Sat lagi bila masa rehat kakchik akan jawab satu persatu.

Kali ni nak cerita pasal kami sekeluarga berkenduri Nasi Dagang hari ni. Asalnya Ummi yang berhajat nak masakkan Nasi Dagang untuk jamuan pekerja-pekerja kontrak yang bina rumah kakchik dan rumah kakak tapi alang-alang dah berhajat tu kami sarankan Ummi untuk buat untuk famili sekali.

Ummi memang hebat!

Untuk menjamu makan hampir 40 orang (pekerja dan ahli keluarga), dia masak sorang-sorang je Nasi Dagang yang serba lengkap dengan pilihan 4 jenis lauk iaitu gulai ikan, gulai udang, gulai ayam dan gulai daging. Semua gulai jenis lain-lain tapi memang sesuai dimakan dengan Nasi Dagang. Cuma Ummi terlupa nak rebuskan telur je.

Kami anak-anak ni, hanya menolong kerja-kerja ringkas je. Yang banyak tolong chenah la kot sebab dia sedang bercuti di rumah. Kakchik keje membasuh pinggan-mangkuk dan alat-alat yang digunakan semasa penyediaan. Lagipun Ummi bangun memasak seawal jam 4 pagi dan kami ni pulak masih di alam mimpi. Hehe, malu kat Ummi.

Oh, gambar kat atas tu bukan gambar kakchik ya, tu pinjam dari internet. Tak sempat nak ambil gambar pun sebab banyak keje sangat pagi tadi. Tapi lebih kurang gitulah rupa Nasi Dagang Ummi. Abang ipar dan cik abe makan bertambah masa sarapan tadi, huhu. Rasanya tengahari ni diorang kat rumah tu akan berjamu sekali lagi la.

Sayangnya kakchik tak makan Nasi Dagang!

Sumber imej: Daftar Warisan

6 comments:

  1. salam kak chik..uuuu..sedapnye...faveret sy nih!

    ReplyDelete
  2. salam kakcik,
    nape kakchik tak makan nasi dagang?..
    niza suke sgt...
    gulai ikan tu,eee sdapnnye..

    ReplyDelete
  3. sama la kita, kak nza pn xmkn nasi dagang...ttp tiap kali ry kak long msk n.dagang...so kak nza tgk jelh...

    ReplyDelete
  4. Wkslm Catlina. Ni mesti dah selalu makan ni.

    ReplyDelete
  5. Wkslm nyza. Kakchik tak suka sangat makan apa2 jenis nasi yang banyak ramuan di dalamnya. Kakchik prefer nasi putih kosong.

    ReplyDelete
  6. kak nza, kita satu geng la ya. kat rumah kakchik selalu kena sakat sebab tak makan nasi dagang.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails