Followers

15.10.11

KANAK-KANAK FITRAHNYA SUKA BERTANYA

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.


Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izin-Nya dapat lagi kita bertemu di hari Sabtu ni. Di kala ini pengunjung perpustakaan mulai datang tapi tidaklah begitu ramai. Biasanya bila jam menghampiri jam 11 pagi barulah keadaan di dalam perpustakaan akan mula terasa sedikit panas. Pengunjung sudah agak ramai  ketika itu dan setiap tingkat juga akan dipenuhi mereka. InsyaAllah. Itu berdasarkan lumrah mingguan di perpustakaan ini pada hari Sabtu.

Sambil-sambil kakchik melihat mereka datang, kakchik amat suka bila ada ibu bapa membawa bersama atau menghantarkan anak-anak mereka yang kecil berkunjung ke sini. Satu usaha yang sangat dibanggakan bagi membiasakan anak-anak dengan perpustakaan dan ilmu. Syabas! Anak-anak itu biasanya setengah jam pertama akan seronok membaca atau membelek buku-buku tapi selepas itu mereka akan mula tidak duduk diam hinggakan ada yang langsung tidak berdisiplin. 

Yelah, kanak-kanak, fitrahnya mereka akan dinamik terutama yang berusia 9 tahun ke bawah. Kalau mereka tidak bergerak, berlari ke sana ke mari, kakchik pula yang akan terasa pelik. Tak mengapalah. Mereka masih boleh dididik dan diasuh dengan peraturan walaupun belum tentu mereka akan betul-betul faham di usia begitu muda. InsyaAllah makin mereka meningkat remaja, didikan yang kita berikan akan mereka fahami dan ikut. Cuma kita jangan jemu mendidik mereka dengan baik.

Selain itu, kakchik acapkali juga melihat anak-anak ini bertanya macam-macam kepada ibu bapa mereka. Malah kadang-kadang kakchik juga menjadi tempat mereka bertanya. Samalah juga dengan anak-anak saudara kakchik yang 7 orang di rumah tu. Dari yang sebesar umur 12 tahun hinggalah seusia setahun, semuanya banyak soalan. Mulut mereka becok tapi kakchik suka bila mereka bertanya sebab kakchik akan cuba memberikan jawapan yang sebaik-baiknya dan sejujur-jujurnya sesuai dengan usia mereka. Jika tak tahu kakchik cuba carikan alasan yang munasabah.

Menjawab pertanyaan mereka ini janganlah kita ketepikan. Kakchik lihat ada ibu bapa yang malas nak melayan pertanyaan anak-anak mereka dan dengan mudah berkata, "Alah.... sibuk nak bercakap. Cuba pergi bercakap. Cuba pergi buat keje sendiri. Bisinglah." MashaAllah... kata-kata ini keluar dari mulut seorang ibu yang kemungkinan sedang khusyuk membaca sesuatu yang sangat diminati dan tidak mahu diganggu. Anak itu mungkin akan berhenti bertanya sebentar tapi pastinya anak kecil yang tidak mengerti kehendak ibunya akan kembali bertanyakan soalan yang sama hinggalah mereka mendapat jawapan.

Mari kita baca apa yang ditulis oleh Prof. Dr. Bustam Kamri, pakar kanak-kanak tentang JANGAN BOSAN MELAYANI PERTANYAAN ANAK-ANAK.

Perbendaharaan kata kanak-kanak tatih semakin meningkat apabila berusia 18 bulan hingga 24 bulan sebanyak 200 perkataan. Terdapat kanak-kanak tatih pada peringkat usia 18 bulan-24 bulan yang berterusan bertanya "Apa itu?" atau cuma menyebut "Tu?" Kanak-kanak ini mahukan nama objek. Terdapat orang dewasa atau ibu bapa yang merasa bosan untuk menjawab pertanyaan yang sama berkali-kali. Pada peringkat usia 2 tahun hingga 3 tahun kanak-kanak sudah menguasai lebh kurang  
Pada peringkat usia 2 tahun hingga 3 tahun kanak-kanak sudah menguasai lebh kurang 500 perkataan. Ibu bapa dan orang dewasa dinasihatkan jangan bosan kerana kanak-kanak di peringat ini sepanjang masa suka menyoal,"Kenapa?" Layanilah persoalan yang ingin diketahui dengan memberi penerangan mudah untuk memuaskan perasaan ingin tahu kanak-kanak ini.

Tengok tu, betapa cepatnya anak-anak kecil ini mengumpulkan perkataan di minda mereka dan pantasnya meningkat pengetahuan mereka. Kalau mahu anak kita lekas pandai bercakap dan boleh menguasai banyak perkataan dan sebutan yang jelas dan betul, JANGANLAH BOSAN melayan pertanyaan mereka. Lepas tu JANGAN MENIPU dalam memberikan jawapan kerana mereka akan menerima dengan telus tanpa curiga. Kesianlah kepada anak-anak kita jika kita tipu mereka semata-mata kerana kita malas nak menjawab soalan-soalan yang mereka ajukan walaupun soalan itu terlalu remeh.

InsyaAllah tidak letih pun badan kita untuk menjawab soalan mereka malah bertambah seronok bila kita mendengar mulut comel anak-anak ini menyebut semula perkataan-perkataan yang kita gunakan untuk menjawab soalan mereka. Alangkah bahagianya kan? Itulah yang kakchik amalkan sejak sekian lama dalam melayan kerenah anak-anak saudara kakchik yang kecil-kecil tu. Kelihatannya mereka semakin cerdik dan pintar. Rata-ratanya boleh bercakap sebelum usia  1 tahun terutamanya Adelia yang kini begitu petah dan yakin bertutur walau usia baru setahun sebulan.

Semoga kita tidak jemu dengan anak-anak kita. Merekalah permata hidup dan merekalah penenang di kala jiwa kita tertekan. Tekanan kerja hilang sebaik sahaja mata ini melihat kelibat mereka yang memanggil-manggil di balik tingkap apa bila kita pulang dari kerja. Serta-merta senyuman menguntum di bibir dan terasa alangkah bahagianya hidup ini.


KakChik Niza
Pejabat Pengurus, Dar Nur al-Zahra'
15 Oktober 2011


No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails