Followers

26.10.11

Jemputan Ceramah, Kematian dan Ke Kuala Lumpur

Bismillah. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Apa khabar kalian semua di petang hari Rabu ni? Kakchik doakan kalian semua dalam keadaan baik-baik saja. Alhamdulillah sempat juga hari ni kakchik mencuri peluang untuk menuliskan sesuatu di sini. Ingatkan tak tahu nak tulis apa-apa sebab badan agak keletihan sehari-dua ni kerana jadual yang agak padat. Namun, sebelum ke Kuala Lumpur malam ni, kakchik rasa elok juga kakchik menulis serba-sedikit.

Alhamdulillah, selepas menghantar suami Ke Hotel Grand Riverview pagi tadi kerana dia ada program syarikat di sana dari pagi hinggalah ke jam 5.30 petang. Inipun kakchik baru aja sampai di rumah dari mengambilnya. Selepas menghantar cik abe, kakchik terus memandu menghala ke Kubang Kerian kerana kakchik ada jemputan ceramah di Madinatul Ilmi untuk pelajar-pelajar USMKK.

Sudah lama kakchik tidak memenuhi jemputan berceramah. Rasanya sejak sibuk dengan pengajian di OUM kakchik jarang menerima jemputan berceramah dan inilah kali pertama selepas grad Mei 2010. Lama benar kan? Dan kakchik tidak kisah pun kerana berceramah ni bukanlah satu aktiviti yang kakchik beriya-iya sangat. Iyalah, ilmu sangat kurang, nak berceramah ni kenalah juga ada ilmu, persiapan dan pengalaman. Makanya, agak gementar juga nak ke tempat ceramah.

Tajuk yang diberikan pula sangatlah menariknya, "Wanita, Kecantikan, Personaliti dan Iman". Rasa macam tidak patut pula untuk ditolak jemputan ini apabila tajuk yang akan dibincangkan ialah satu tajuk yang amat dekat dengan hati kakchik. Tajuk yang ada kait rapat dengan dakwah dan bisnes kakchik. Apatah lagi kakchik acapkali juga menulis tentang perkara yang hampir sama di dalam blog-blog kakchik.

Nak berceramah ni bagi orang yang sudah biasa, tentulah tiada apa-apa masalah. Bagi kakchik, ianya cukup mendebarkan lebih-lebih lagi para audien ialah kalangan mereka yang cerdik-pandai. Ada banyak rama-rama dalam perut kakchik. Tidur malam tadi pun rasanya tidak selena biasa hehehe. Agaknya mimpi pun teringat-ingat apa yang nak disampaikan kepada audien.

Sepanjang perjalanan kakchik tidak lupa berselawat sebagaimana cadangan seorang teman iaitu Ummu Amar. Bila berhenti di lampu isyarat, kakchik berdoa banyak-banyak agar Allah permudahkan lidah kakchik nanti berbicara dengan ilham yang berkaitan dengan tajuk. Kakchik ni tak boleh ada teks jika nak ceramah, nanti kakchik akan jadi rigid. Oleh sebab itu kakchik hanya buat nota pendek saja akan isi kandungan ceramah kakchik.

Mohon maaf banyak-banyak kepada teman-teman yang berharapkan kakchik berkongsi teks atau video dengan mereka. Semuanya tak ada kecuali mungkin ingatan di minda para pendengar ceramah kakchik. InsyaAllah gambar-gambar pun takde yang ambil. Kena kuat fotografik memori sungguh agar ingatan dari pengalaman berceramah tadi boleh bertahan lama di ingatan.

Ringkasnya, kakchik hanya mampu mengucapkan segunung syukur ke hadrat Allah SWT yang telah memudahkan perjalanan ceramah tadi. Allahu'alam sejauh mana penerimaan dari para audien tapi kakchik rasakan ada aura positif di dalam bulatan yang dibentuk semasa ceramah tadi. Semoga yang baik-baik saja yang telah didengari oleh telinga setiap pendengar. InsyaAllah. Kakchik bimbang, apa yang kakchik sampaikan tidak memenuhi tajuk atau mungkin langsung tidak berisi.

MashaAllah ... boleh terlupa pula. Pagi tadi kakchik dikejutkan oleh satu berita sedih. Isteri kedua kawan kakchik telah meninggal dunia pada jam 4.00 pagi tadi. Innalillahiwainnailaihiraajiun. Al-Fatihah untuk allahyarham Aisyah yang pulang menghadap Ilahi. Suaminya (kawan kakchik) kini sedang mengerjakan haji di Makkah bersama isteri pertamanya (kawan kakchik juga). Allahyarham masih muda dan pergi meninggalkan seorang cahayamata yang baru berusia 6 bulan bernama Bahirah.

Syahdu rasanya walaupun kakchik tidak kenal rapat dengan allahyarham. Sama-samalah kita doakan ruh allahyarhan ditempatkan bersama ruh orang-orang yang beriman. Jenazah telah selamat dikebumikan jam 3.30 petang tadi. Kakchik tidak sempat berziarah namun, doa tetap juga dikirimkan. Semoga kawan kakchik tabah menghadapi berita kematian isterinya dan dapat meneruskan ibadah haji dengan sempurna hingga ke akhir.

Di saat ini hati kakchik terasa sedikit sedih sebab malam ini kakchik akan bertolak ke KL dan meninggalkan cik abe sendirian di rumah. Kakchik sudahpun menyiapkan pakaian kerjanya yang siap bergosok dan semua keperluan lain untuk kemudahannya yang akan menguruskan diri-sendiri selama 4 hari kakchik tiada di rumah. Memang mudah nak menangislah bila nak berpisah dengan suami ni hehehe. Biasalah kan? Tapi pemergian kakchik ke KL pun dengan izinnya dan untuk masa depan kami juga.

Tolong doakan perjalanan kakchik selamat pergi dan balik. Tolong doakan juga agar pengorbanan ini akan memberi banyak manfaat di masa hadapan buat kakchik dan cik abe, buat keluarga, buat agama dan buat masyarakat. Kakchik pergi dengan jiwa yang berkobar-kobar dengan segunung harapan agar Allah redha dan menunjukkan jalan yang terbaik. Kakchik tak tahu sempat atau tidak untuk kakchik update blog semasa di sana kerana siangnya kelas sangatlah padat. Malam free tapi belum pasti ada talian internet atau tidak di sana.

Jadi, mohon maaf zahir batin dari kalian semua. InsyaAllah kita jumpa lagi. Entri selepas ini insyaAllah dari KL. Salam sayang.

KakChik Niza
Baiti Jannati
6.38 ptg, 26.10.2011

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs