Followers

24.10.11

SEMINAR MARKETING POWER DR. AZIZAN

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT kerana hari ini Dia masih memberi peluang untuk kakchik dan kalian semua untuk bangun dari mati yang sementara (tidur) dan meneruskan hidup seperti biasa. Bermakna kita semua masih ada peluang untuk melakukan segala yang terbaik untuk masa depan kita sama ada di atas dunia lebih-lebih lagi untuk akhirat.


Pagi ni kakchik nak berkongsi sedikit pengalaman menyertai program Seminar Marketing Power Dr, Azizan di Kelantan Trade Center (KTC) pada Jumaat lepas. Pengalaman yang berbaloi sekali. Kenapa kakchik kata begitu? Nanti kakchik ceritakan dalam tulisan kakchik yang seterusnya. 

Skeptikal

Sebenarnya sudah beberapa tahun kakchik melihat iklan satu mukasurat penuh Dr. Azizan di dalam suratkhabar tapi tidak pernah sekali pun kakchik teringin untuk melihat lama-lama iklan tersebut apatah lagi mahu mengambil tahu mengenainya. Bagi kakchik, iklan sebegitu hanya orang yang tak ada kerja sesuai ikuti kerana ia khabarnya boleh membantu mereka mendapat pendapatan.

Satu perkara lagi ialah banyaknya ura-ura yang negatif tentang Dr. Azizan yang kakchik dengar dan baca tapi kerana minat kurang, kakchik tidak ambil pusing. Kalau baca pun sekali lalu je. Dan kakchik juga tidak suka sebarkan perkara yang jenis khabar angin ni. Kalau kakchik dengar orang kata Dr. Azizan ni penipu, kakchik setakat dengar saja. Kakchik tak akan iyakan sebab kakchik pun tidak tahu fakta-faktanya sama ada benar atau tidak.

Sikap tak endah kakchik kepada iklan dan cerita-cerita kejayaan orang juga kakchik sekadar tengok begitu saja. Dalam hati tu memang teringin nak berjaya macam mereka tapi kerana kurang cita-cita maka iklan itu langsung tidak berbekas di hati melainkan rasa tak percaya. Bagi kakchik, orang nak mengiklan produk mereka pastinya mereka buat cerita yang canggih-canggih barulah boleh menarik minat pembaca.

Hati Diketuk

Satu hari (12 September) kakchik seperti biasa membelek-belek suratkhabar mencari berita-berita menarik dan penting untuk dibuat keratan akhbar. Tiba-tiba ternampak wajah orang yang kakchik kenali dalam satu iklan satu mukasurat. Hati berkata, "Kak Hae!" Ya, kakchik lihat Kak Tengku Norihan iaitu trainer aerobik kakchik di Bodypower di dalam suratkhabar. Dia menceritakan pengalamannya yang cukup memberangsangkan.

Kakchik tidaklah rapat sangat dengan Kak Hae ni tapi sejak ikut kelas aerobik di Bodypower miliknya kakchik ada juga dengar serba-sedikit pengalaman turun-naik bisnes kecergasannya. Jadi sebahagian ceritanya di dalam iklan itu boleh kakchik sahkan sebab semasa ianya berlaku, kakchik masih lagi mengikuti kelas aerobik secara harian. Namun sejak tahun lepas kakchik tidak lagi sempat untuk ke kelas aerobik kerana beberapa masalah.

Apapun, iklan itu habis kakchik baca dari A sampai Z. Hati bagai diketuk. Kebetulan pula di waktu itu kedaibuku kakchik sedang menghadapi masalah kewangan dan pengurusan. Bisnes abaya pula sedang naik. Kakchik merasakan seolah-olah ada ketidakseimbangan dalam kakchik menguruskan waktu, tenaga dan kewangan untuk keluarga, kerjaya, dua bisnes dan aktiviti-aktiviti kemasyarakatan kakchik. Bimbang sungguh dan takut bisnes akan merudum.

Keputusan Drastik

Tag peserta di tangan.

Dalam iklan itu kakchik tahu bagaimana Kak Hae boleh berjaya dalam tempoh yang pantas dan di situ juga dimaklumkan program apa yang telah beliau ikuti. Kakchik bertanya pada hati, "Adakah ingin biarkan hidup makin susah? Apakata bagi peluang untuk diri dan suami?" Tanpa lengah kakchik masuk laman web yang dinyatakan iaitu http://www.marketingpower.com.my/site .

Ada banyak dijadualkan senarai tarikh dan tempat yang telah dan akan diadakan SMP. Hati kakchik macam risau takut-takut di Kelantan ianya telah lepas. Oh, alhamdulillah masih belum terlambat. SMP di Kelantan akan dibuat pada 21 Oktober. Kakchik tanya hati, "Nak bertindak sekarang atau nak biarkan begitu saja?" Selepas bertawakal kakchik menghantar mesej kepada cik abe tapi lama menunggu tanpa jawapan, kakchik ambil keputusan untuk mendaftar.

Oleh kerana berjimat amatlah penting di saat kewangan tidak begitu stabil, maka kakchik buat pilihan mendaftar untuk 3 orang maka yuran RM20 seorang menjadi RM10 seorang. Daftar untuk suami dan seorang kawan. Selepas mendaftar, kakchik maklumkan pada cik abe, juga tiada respon. Agaknya pada masa tu dia sedang sibuk di pejabatnya. Tak mengapa. Yang penting kakchik telah maklumkan dan telah minta izin. Jika selepas ini dia tak izinkan takdelah terasa sangat hangus RM20 tu (untuk dia dan kakchik).

Berfikiran Positif

Setiap kali fikiran kakchik teringatkan pendaftaran SMP itu kakchik cuba berfikiran positif. InsyaAllah, hati kakchik selesa mahu menyertainya dan suami pun telah mengizinkan. Menanti hari dengan perasaan yang agak bersemangat walaupun masih ada sedikit ragu-ragu dan berjaga-jaga. Sedikit-sebanyak ada juga kakchik termakan kata-kata kawan dan kenalan tentang Dr. Azizan dan SMP.

Hanya Allah saja tempat kakchik mencurahkan harapan agar penyertaan ini tidak sia-sia. Jika hati berat, kakchik tidak akan pergi. apatah lagi dalam keadaan jadual aktiviti yang semakin padat. Namun, tiba juga 21 hb Okt dan selepas cik abe balik dari Solat Jumaat, kakchik bersiap ke KTC. Puas memujuknya namun, dia juga punya banyak urusan berkaitan bisnesnya yang memerlukan perhatian segera. dengan izin cik abe, kakchik bertolak ke KTC dalam hujan renyai-renyai.

SMP di KTC, KB

Kakchik sampai agak lewat. Semasa mengisi borang, ramai peserta telah pun masuk ke dalam dewan dan dari luar kakchik boleh dengar pengerusi membuka majlis. Tiada bacaan Al-Fatihah seperti kebiasaan kami di sini tapi salam pengenalan dan tayangan video selama beberapa minit. Usai menghantar borang dan memakai tag di tangan, kakchik terus masuk ke dewan sambil melilau mencari kawan. Tak jumpa dan akhirnya kakchik duduk di sebelah seorang kenalan baru, Angeline namanya. Seorang wanita Cina yang masih belum punya halatuju dalam menyara hidupnya.

Selepas tayangan video, senamrobik pula diadakan dan dipimpin oleh tak lain tak bukan, Kak Tg. Norihan, trainer kakchik dan juga pemilik Bodypower Fitness Center. Memang semua peserta dijemput ikut serta bersenamrobik tapi tiada siapa yang memaksa atau mewajibkan kita untuk ikut. Bagi kakchik walaupun selalu beraerobik, di dalam dewan yang bercampur lelaki dan perempuan, bukanlah tempatnya. Ana muslimah.

Kakchik hanya tepuk tangan sambil berdiri saja. Senamrobik zoomba memang agak rancak dan ramai juga yang cuba ikut namun ramai juga yang hanya menjadi pemerhati seperti kakchik. Selesai berzoomba, barulah Dr. Azizan keluar memperkenalkan diri dan terus memperkenalkan Kak Hae dan menjemput beliau membuat sedikit perkongsian pengalaman mengikuti SMP sejak bulan Mei 2011.

Penyampaian Dr. Azizan cukup menarik minat kakchik. Apa yang diceritakan adalah jelas dan mudah difahami. Kata beliau untuk berjaya dalam apa jua kerjaya atau bisnes yang kita ceburi, kita mestilah ada M E S T I iaitu Mentor yakni penunjukcara yang akan membantu, Elmu iaitu Emosi dalam menuntut ilmu dan berkongsi ilmu, S iaitu Strategi yang terbaik dalam mengurus dan mencapai matlamat, T iaitu Tindakan yang dilakukan dalam mencapai matlamat dan I iaitu Impian yang mahu dicapai.

Kesimpulan

InsyaAllah kakchik akan ke Intensive Advance Marketing Power di KL selama 3 hari, 28 - 30 Oktober ini. Itulah natijah dari kehadiran kakchik ke SMP. Kita kaya dan berjaya. Barulah kita boleh melangsaikan hutang yang ada, mencapai segala impian hidup. InsyaALlah.

KakChik kaya, berjaya dan berakhlak mulia. InsyaAllah!


2 comments:

  1. kalau yg berminat dgn business sesuai tuk join kan..

    ReplyDelete
  2. sangat sesuai lady. kalau takde minat pun sesuai sebab kita akan nampak potensi diri. dengan izin Allah jua.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails