Followers

29.9.11

Perkongsian: Sudahkah kita taat kepada Allah, Rasul dan Pemimpin?


Assalamualaikum. Malam ni kakchik nak kongsikan satu artikel dari blog Ust. Ahmad Baie Jaafar. Artikel lama tapi agak menarik untuk dibaca di hari ini. Perkongsian ini tida semestinya menggambarkan pendirian kakchik yang sebenar. Ini hanya untuk membuka minda kita.

Seorang pemimpin sebuah kerajaan negeri yang sungguh berjiwa hamba.
Foto kredit: RizalTahir Photography

Pada Jumaat, 20 Februari 2009 lalu Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh berkata perbuatan menderhaka kepada pemerintah adalah satu dosa besar berdasarkan dalil daripada Al Quran dan Sunnah. Tahukah anda apakah bentuk dalil al-Quran dan Sunnah itu? Suka saya mengajak anda meneliti kupasan berikut supaya fikiran itu tidak dikelirukan oleh pihak yang berkepentingan. 

Firman Allah: Wahai orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan taatlah kepada rasul dan pemimpin dalam kalangan kamu...

Taat kepada pemimpin adalah pakej yang datang sekali dengan ketaatan kepada Allah dan Rasul. Ertinya orang yang beriman setelah taat kepada Allah dan Rasulnya, dia juga wajib taat kepada pemimpinnya. Mereka yang tidak taat kepada pemimpin bermakna ketaatannya kepada Allah dan Rasulnya agak tercemar, tidak seratus peratus keislamannya.

Walau bagaimanapun ketaatan kepada pemimpin tersebut bersyarat iaitu dia (pemimpin itu) juga taat kepada Allah dan Rasul, patuh kepada undang-undang dan peraturan Allah dan Rasul, dan menganjurkan perkara yang berasaskan perintah dan larangan Allah dan Rasul kepada rakyatnya.

Sabda Rasulullah: "Sesungguhnya ketaatan itu adalah pada yang makruf (perkara yang jelas diperintah oleh Allah dan Rasul atau tidak bercanggah dengan Syariat)." Riwayat Muslim.

Dalam hadis lain, "Mendengar dan taat terhadap seseorang Muslim adalah pada apa yang disukai ataupun yang dibenci selama dia tidak memerintahkan sesuatu yang menjurus kepada maksiat. Maka apabila dia memerintah melakukan maksiat (menentang peraturan dan undang-undang Allah dan Rasul atau yang tidak bercanggah dengan syariat) maka jangan dengar dan taat lagi." Bukhari.

Rasulullah juga bersabda: "Sesiapa yang keluar dari ketaatan (menentang ketaatan) dan bermufarakah (keluar) daripada jemaah (kumpulan ramai yang dia sertainya) maka jika matinya mati dalam kategori jahiliah." Bukhari.

Berdasarkan al-Quran dan sunnah di atas, apakah perbuatan tunjuk perasaan bertujuan mencabar pemerintah adalah haram?

Perlu dijelaskan di sini kategori pemimpin atau pemerintah supaya semua yang dalam kategori rakyat dapat melaksanakan perintah taat di atas. Sebenarnya sebagai rakyat Malaysia pemimpin kita ialah Perdana Menteri yang dilantik secara sah. Manakala pemerintah ialah Yang diPertuan Agong. Semua rakyat Malaysia tanpa mengira agama, bangsa dan juga parti wajib taat kepada kedua-dua selagi perintah itu tidak melanggar undang-undang dan syariat.

Bagi rakyat di negeri-negeri seluruh Malaysia, pemimpin mereka ialah Menteri Besar atau Ketua Menteri. Manakala pemerintahnya ialah Sultan dan Yang diPertua bagi negeri Pulau Pinang, Melaka, Sabah, dan Sarawak. Seluruh rakyat yang bermustautin dan bermukim di negeri-negeri berkenaan tanpa mengira agama, bangsa, dan parti politik wajib taat kepada pemimpin dan pemerintah mereka selagi kedua-duanya tidak mengarahkan sesuatu yang melanggar undang-undang dan syariat.

Persoalan sekarang, adakah realiti rakyat Malaysia hari ini taat kepada pemimpin dan pemerintah? Adakah pemimpin dan pemerintah sekarang ikut undang-undang dan syariat dan mengarahkan sesuatu yang berlandaskan undang-undang dan syariat? Apakah mereka adil dalam melaksanakan amanah Allah dan rakyat?

Mengikut pemerhatian saya, ada pemimpin yang tidak adil kepada rakyat yang berlainan parti. Ada pemimpin yang memilih kroni untuk memberi projek kerajaan. Ada juga pemimpin yang cakap tak serupa bikin, janji politik yang sukar ditunaikan. Pemimpin sebegitu sudah tentu tidak mengikut undang-undang dan syariat, maka sesiapa yang terlibat dalam urusan dengan pemimpin itu, tidak perlu taat. Tetapi dalam perkara lain yang elok dan menepati undang-undang dan syariat masih wajib ditaati.

Berdasarkan sikap pemimpin di ataslah barangkali rakyat Malaysia tidak boleh bersatu. Mereka yang pro pemimpin akan taat pemimpin walaupun pemimpin itu melakukan kesalahan. Tetapi kalau rakyat yang pro pembangkang akan menentang pemimpin negara walaupun dalam perkara yang baik. Semua ini berlaku kerana sikap pemimpin di atas. Padahal dalam Islam semua rakyat perlu taat kepada pemimpin yang memerintah negara.

Begitulah juga yang berlaku di negeri-negeri, terdapat ketidakadilan dalam pengagihan kemakmuran dan kebaikan dan manfaat kepada semua rakyat. Mereka yang kaya terus kaya dan yang miskin terus miskin. Dalam keadaan ini, sudah tentu rakyat yang tidak berpuas hati dengan pemimpin itu akan terus menentang pemimpin negeri tersebut. Keadaan yang tidak selaras dengan kehendak Islam ini harus diperbetulkan semula oleh pemimpin, pemerintah dan juga rakyat jelata. Semuanya perlu kembali kepada Allah.

Sebenarnya kalau semua rakyat ikut perintah Allah dan Rasul, mereka pasti tidak menjadi pembangkang kepada pemimpin yang telah dilantik. Maknanya seluruh rakyat Malaysia akan taat kepada Perdana Menteri dan pemimpin di bawahnya. Seluruh rakyat negeri Selangor wajib taat kepada Mengeri Besar dan pemimpin di bawahnya. Seluruh rakyat Perak wajib taat kepada Menteri Besar yang sah dan pemimpin yang di bawahnya. Begitu juga di negeri-negeri lain termasuk pemimpin yang bukan Islam seperti di Pulau Pinang.

Rakyat tersebut boleh menjadi pembangkang kepada perkara yang bertentangan dengan undang-undang dan Syariat tetapi dengan cara yang betul dan melalui saluran yang betul. Dalam ini yang menjadi pembangkang bukan semestinya daripada golongan parti pembangkang, sebaliknya mereka daripada parti pemerintah juga boleh membangkang pemimpin. Kalau perkara ini boleh dipraktikkan oleh rakyat, pastilah negera kita akan maju, aman dan mendapat keredaan Allah.

Sedarlah wahai pemimpin dan pemerintah dan juga seluruh rakyat Malaysia, kita dihidupkan oleh Allah di muka bumi ini untuk memakmurkan bumi ini. Kalau kita asyik mempertikaikan itu dan ini, masa bila kita hendak memakmurkan bumi ini. Ingatlah amanah Allah akan dipersoalkan di akhirat nanti, jadi fikirlah sebelum kita semua dijemput oleh Allah bertemunya nanti

Tulisan ini disalin dari: http://baei.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs