Followers

20.9.11

MENCABAR DIRI MEMBACA 50 BUAH BUKU

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Teman-teman yang dihormati,

Bacaan hari ini.
Hari ni kakchik mengamanahkan diri kakchik membaca sebuah buku lagi. Pagi tadi kakchik telah mengkhatam sebuah novel berbahasa Inggeris yang dibaca setiap malam sebelum tidur sejak beberapa hari yang lepas. Dalam masa yang sama kakchik sedang membaca sebuah buku biografi bertajuk, "Syed Qutb: Cetusan Idea Seorang Pejuang" dan sebuah buku lain yang sangat menarik iaitu "Menjadi Moden Bersama Islam". 

MashaAllah terlalu banyak buku yang menarik dan boleh menambahkan celik ilmu dan celik hati untuk kakchik baca sama ada di pejabat ini ataupun di rumah sendiri. Cuma... kakchik saja yang belum begitu rajin untuk memanfaatkan sepenuhnya masa yang ada untuk memperbanyakkan bacaan. InsyaAllah sejak awal tahun lagi kakchik sudah berjanji dengan diri sendiri untuk mencabar diri menghabiskan 50 naskah buku pada tahun ini. Setakat ini jauh lagi nampaknya hajat itu akan tercapai.

Kebetulan pula hari ini kakchik terasa mahu melihat-lihat akaun kakchik di dalam Goodreads. Untuk makluman, sejak masuk 2011 inilah kali pertama kakchik login. Teruk kan? Sejak meletuskan dunia facebook, kakchik hanya tahu blog, facebook, blog dan facebook. Banyak akaun kakchik dalam laman tertentu yang terbengkalai termasuklah dalam Goodreads. Walaupun jumlah buku bacaan kakchik bertambah tapi kakchik lupa untuk mengemaskini rekod bacaan kakchik di dalam Goodreads.

InsyaAllah mulai hari ni kakchik akan cuba kembali aktif di sana.

Berbalik kepada cerita kakchik mencabar diri nak habiskan 50 buah buku ni, rupanya Goodreads pun ada menyediakan satu widget yang boleh diletakkan di dalam blog atau laman web sebagai memberitahu dan juga mengingatkan kita tentang cabaran peribadi kita tu. Bagus juga kan? Jika kakchik letak di dalam blog ini, insyaAllah setiap hari kakchik akan melihatnya dan rasanya diri akan sentiasa bermotivasi untuk memenuhi kehendak cabaran tersebut.

Inilah widget yang kakchik sebutkan tadi.




Di sidebar kanan pun kakchik ada letakkan dengan harapan ia menjadi REMINDER kepada kakchik. Seronok sebenarnya mencabar diri-sendiri ni. Tiada siapa memaksa, hanya diri-sendiri yang menentukannya. Takkan kita nak main-main pula kan?

Doakan kakchik berjaya. Sekarang ni mahu menyambung bacaan dan cuba membuat sedikit ulasan di dalam blog Perpustakaan Dar Nur al-Zahra'. InsyaAllah.

2 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Sangat bagus azam tu. Teringat masa sekolah dulu-dulu, setiap tahun saya akan masuk peraduan "banyak membaca"

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikummussalam anyss.
    Kakchik pun sama. Masa kat sekolah selalu juga menang hehe. Dah tua ni tak selaju zaman kanak-kanak atau remaja/belia dulu dalam membaca. Banyak t/jawablah katakan hehe.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails