Followers

21.9.11

JAGUNG OH JAGUNG

BISMILLAH.


Sekian lama aku mengimpikanmu
Berbulan menelan liur setiap kali melepasi geraimu
Puas kupujuk, puas kurayu buah hatiku
Namun sabar juga terpaksa kuseru.

Jagung rebus oh jagung rebusku
Harum semerbak baumu
Dari dalam balang panas berasap tinggi
Kecur di lidah tentu rasanya manis sekali.

Berhari-hari anganku musnah
Berhari-hari kugoda tidak juga goyah
Duhai suamiku hatiku gundah
Tolong belikan jagung rebus Kak Mah.

Tuhan itu Maha Penyayang
Dia mendengar bisikan hati hamba yang seorang
Tersenyum manis suamiku memandang
Lalu dia berkata, "Gerai jagung tu kat mana Yang?"

Alhamdulillah... alhamdulillah
Mimpi jagungku jadi kenyataan
Ini semua perkenan dari Allah
Untuk hambaNya yang sungguh kasihan.

Hehehe. Selamat makan jagung rebus.



Nukilan spontan: 
Kakchik
Pulau Melaka

4 comments:

  1. Assalamualaikum,
    hu hu hu jagung...buat bubur pun sedapppppp ;)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kakcik...

    kakcik buat saya teringin jagung rebus pagi-pagi ni... kekeke...

    kreatif la kakcik, jagung pun boleh jadi puisi! ;)

    ReplyDelete
  3. Wa'alaikummussalam anyss.
    Betul tu, kalau buat bubur jagung pun sedap. Tapi semalam, kakchik hanya nak makan jagung rebus je. Dah lama sangat mengidam mengalahkan orang mengandung je hehe.

    ReplyDelete
  4. Wa'alaikummussalam Ratna Wati.

    Hehe, maafkan kakchik ya. Tidak berniat langsung (^___^).

    Terima kasih... idea spontan saja. Nak buat entri macam biasa tak menjadi pulak.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails