Followers

9.3.11

Nasi Lemak Ummi

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Nasi Lemak Ummi

Hari ni hujan masih lagi turun seperti semalam. Tidaklah lebat tapi bila turun tanpa henti, kita yang tidak berpayung ni tetap akan basah. Sejuk dan mengantuk bila berada sendirian di dalam pejabat untuk melaksanakan tugas. Tambah-tambah bila pagi tadi kita sarapan dengan Nasi Lemak Ummi.

Kakchik yang letak nama nasi lemak ini dengan nama Nasi Lemak Ummi sebab yang menyediakannya ialah Ummi kakchik. Ingatkan pagi tadi kami berdua nak sarapan dengan masing-masing segelas susu kambing dan mungkin 2 biji roti kentang tapi Ummi panggil untuk ambil nasi lemak di dapurnya.

Ibarat orang mengantuk disorongkan bantallah hehe. Rezeki jangan ditolak lebih-lebih lagi air tangan ibu sendiri. Sedapnya tak pernah kalah dengan masakan sendiri. Alhamdulillah... terima kasih Ummi dan syukur ke hadrat Ilahi yang menurunkan kami rezeki.

Semoga hari ini kita semua mendapat rezeki dalam setiap amal perbuatan kita. Kalau kita bilang, di saat ini sudah terlalu banyak rezeki yang Allah beri, misalnya:

1. Rezeki nyawa - kita masih lagi hidup, alhamdulillah.

2. Rezeki makanan & minuman - boleh bersarapan dengan makanan dan minuman yang enak dan lazat, alhamdulillah.

3. Rezeki anggota badan yang sihat - dapat berjalan, melihat, bercakap, menggunakan tangan, jari-jemari untuk menulis, menghidu, dan segala pergerakan tanpa cacat-cela, alhamdulillah.

4. Rezeki kasih-sayang - misalnya boleh merasainya dari pandangan mata suami, layanannya, bicaranya dan salaman tangannya, hangat dengan kemesraan, alhamdulillah.

5. Rezeki bersahabat - diri rasa dihargai, disayangi, disukai, dihormati, alhamdulillah.

6. Rezeki pakaian - ada pakaian yang indah-indah, bersih, menepati syariah dan memuaskan hati untuk dipakai bagi menjaga aurat bila keluar dari rumah dan di dalam rumah untuk membahagiakan suami, alhamdulillah.

Banyak. Terlalu banyak yang kakchik tidak mampu menyenaraikan kesemuanya. Hakikatnya setiap detik masa berjalan, kita dilimpahi rezeki dari Allah SWT. Kalaulah satu rezeki saja yang Allah tarik balik, misalnya rezeki nyawa, maka di saat ini kita sudah menjadi jenazah, digelar arwah.

Syukur alhamdulillah, Nasi Lemak Ummi pagi tadi telah banyak menginsafkan diri kakchik tentang rezeki.

6 comments:

  1. salam kak chik..
    betul tu k.chik.
    Bila kita bersyukur, kita tidak akan mengeluh..

    dan bila kita bersyukur, hati akan tenang..

    Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  2. Salam kakchik.

    Alhamdulillah, tengok nasi lemak tu, terliur la pulak.

    Kat sini pun hujan la kakchik, dah 2 hari berturut-turut hujan siang malam.

    ReplyDelete
  3. Kak chik, it's wonderful how u can relate nasi lemak and all other rezki that we know but often forgotten. Tq. But kak chik dearie... rezeki cahaya mata is the only one yg saya dan suami belum dapat kecapi. I commented on your chowrasta post that i just celebrated my 1st anniversary last feb. We are still waiting for good news. My husband is the Imam in one of the mosque in selangor. we prayed day and night. but we observed that golongan yg hampir dgn Allah paaling diujiNya. Hope we'll be stronger.

    ReplyDelete
  4. Wkslm Mariah. Terima kasih setuju dengan kakchik. Moga-moga kita dapat benar-benar beramal dengan syukur ke hadrat Allah ni. Kadang-kadang terlupa juga.

    ReplyDelete
  5. Wkslm Kaktie. Semalam kami makan nasi lemak lagi kak. Asyik kumpul lemak je hehe. Hari ni hujan lebat di KB ni. Mungkin kat tmpt kaktie pun hujan kan? Take care ya.

    ReplyDelete
  6. Iziana Nadia, you are still young and new in marriage. Be patient and take your time to nurture the love and understanding between both of you. Insyaallah the baby will come soon. Don't stress yourself too much on the baby issue. I believe you'll be surprise with what Allah has planned for you. I have been waiting for that special 'rezeki' for almost 9 years now and both of us always be thankful to Allah for whatever He bestow upon us. Be patient, keep trying,du'a and tawakkal.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails