Followers

26.2.11

Ummi Tak Sihat, Mood Menulis Menurun

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Terima kasih banyak kepada teman-teman di facebook yang begitu ramai mengirimkan doa agar Ummi kakchik lekas sihat. Alhamdulillah Ummi dah balik ke rumah walaupun dia masih lagi tidak betul-betul sihat. Kakchik minta maaf kepada teman-teman blogger kerana langsung tidak update berita terkini yang menimpa Ummi kakchik. Tiada kesempatan dan mood untuk menulis menurun bila Ummi kesayangan sakit.

Hari Rabu lepas Ummi kakchik terkena keracunan makanan. Dari petang hingga ke malam hingga ke pagi Ummi dalam kesakitan. Kakchik dan adik-beradik yang ada sama-sama berjaga malam untuk menjaga Ummi. Oleh kerana kakchik tidak pandai ilmu perubatan maka kakchik hanya mampu melegakan Ummi dengan mengurut dan memicit-micit badannya sambil cuba menenangkan hati Ummi.

Oleh kerana sakitnya makin teruk, kami adik-beradik ambil keputusan membawa Ummi ke hospital agar diberikan rawatan yang sewajarnya. Kalau ikut hati memang awal-awal lagi nak bawa tapi Ummi memang tak mahu hinggalah jam 5 pagi baru dia setuju. Alhamdulillah. Syukur sangat. 

Sepanjang kakchik yang menemankan Ummi malam Khamis tu sebelum dia ke hospital, hati kakchik amat berharap agar Allah segera hilangkan sakit di dalam pert Ummi. Kalau boleh biar sakit tu pindah kepada kakchik. Sangat sayu mendengar Ummi mengerang kesakitan dan kakchik pula tak mampu nak mengurangkannya. Hanya dapat mengatakan, "Sabarlah Ummi. Sabarlah Ummi." 

Terasa amat sedih tapi kakchik tak berani nak menangis sebab tak mahu Ummi pula sedih. Kakchik gosok perut Ummi, picit-picit lengan dan betis Ummi, urut belakang Ummi dan pujuk air mata agar jangan jatuh. Macam-macam yang terlintas di minda dan semuanya amat memilukan. Ya Allah, berilah kembali kesihatan yang baik kepada Ummi.

Hari ni Ummi sudah ada di rumah cuma dia masih belum begitu sihat. Ummi kakchik memang ada penyakit iaitu lemah jantung dan darah tinggi. Bila keracunan makanan, badannya menjadi sangat-sangat lemah sedangkan sebelum itu sakit jantung dan darah tingginya agak stabil. Tapi Ummi, mana...lah dia suka duduk lama-lama dalam hospital tu walhal dia boleh rehat tanpa gangguan anak cucunya. Tak sampai sehari, Ummi balik.

Kakchik tahu walaupun di wajahnya nampak ceria tapi hakikatnya badan Ummi masih lagi tidak sihat. Pagi tadi dia muntah lagi dan katanya seleranya tiada. Kakchik ke pejabat dengan hati yang berat tapi bila mengingatkan adik-adik dan kakak ada di rumah dan mereka boleh menguruskan Ummi dengan lebih baik, kakchik pergi juga.

Moga-moga Allah tidak lagi menguji Ummi dengan penyakit yang berat. Kasihan sangat kakchik lihat tubuh tuanya menahan kesakitan. Memang sakit itu kifarat dosa tapi bukan semua orang mampu menanggungnya dengan sabar dan tenang. Orang yang melihat boleh empati tapi orang yang menanggung pastilah amat berat dugaannya. Kita hanya manusia yang lemah.

2 comments:

  1. Assalamualaikum kakchik....
    qis doakan semoga ummi kakchik akan kembali sht..begitu juga dgn kakchik sekeluarga agar sht sentiasa...aminn

    ReplyDelete
  2. dugaan Allah nk uji keimanan hambanya

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs