Followers

22.4.11

Eqbal dan Adelia Tidak Sihat

Assalamualaikum dan salam Jumaat untuk semua.

Apa khabar? Semoga teman-teman semua sentiasa di dalam rahmat kasih-sayang Allah SWT. Alhamdulillah Jumaat datang lagi. Hari yang ramai orang suka untuk melakukan lebih banyak amal ibadah berbanding hari-hari lain. Seperti satu kebiasaan bagi orang Melayu Islam di Malaysia ni bila sampai malam Jumaat, masjid dan surau kembali meriah dan makmur dengan kuliah-kuliah agama dan kelas-kelas tadarus al-Qur'an. Rumah-rumah juga makmur dengan bacaan ayat-ayat suci al-Qur'an, alhamdulillah. Mungkin pada hari lain masing-masing sibuk dengan urusan duniawi makan pada malam dan hari Jumaat semuanya berebut untuk menjadi insan yang lebih baik. Baguslah juga daripada terus-terusan mengejar dunia, paling tidak masih ada masa untuk mengingati Allah.

Kakchik agak sibuk sekarang ni dengan beberapa projek berkaitan buku dan aktiviti ilmu yang memerlukan banyak masa memerah otak dan fizikal. Jadi kalau kakchik online pun terasa amat letih untuk menulis, sembag-sembang atau sebagainya. Kebetulan pula anak-anak saudara kesayangan kakchik jatuh sakit sejak beberapa hari lepas. Bermula dengan Eqbal yang muntah-muntah dan cirit-birit sampai badannya lembik tak bermaya, hari ni Adelia pula yang dapat sakit yang sama. Kasihan dan sedih sangat melihat dan menguruskan dua beradik yang belum sampai umur 2 tahun ni. Ibu mereka pun terpaksa mengambil cuti kerana keadaan Eqbal yang agak teruk. 

Eqbal yang tidak sihat.

Hari ni kami nak bawa Eqbal ke hospital sementara Adelia akan buat rawatan di rumah dulu. Jika keadaannya makin teruk kami akan terus bawa ke hospital juga. Yang bagusnya dua beradik ni walaupun sedang sakit, langsung tidak 'buat perangai' berbanding kakak-kakak mereka. Alhamdulillah. Eqbal misalnya walau tidak larat untuk berlari atau berdiri lama seperti biasa, masih nak berjalan sendiri cuma bila terlalu letih dia biarkan kakchik dan ahli keluarga yang lain mendukungnya. Rasa sangat sebak hati ni sebab kakchik takde pengetahuan sangat nak mengubati cuma mampu beri kasih-sayang dan belaian saja.

Makan apa pun dua beradik ni lalu tapi selepas je telan makanan tu pasti dimuntahkan balik. Entah berapa pasang baju dah silih berganti kerana terkena muntah atau cirit. Ya Allah... tentu adik kakchik sebagai ibu mereka lagi sedih hatinya kerana menguruskan anak-anak sendirian tanpa suami di sisi. Adik ipar kakchik sedang berkursus di KL sejak beberapa bulan lepas dan berakhir akhir tahun ni, jadi dia akan pulang setiap hari Jumaat, pagi Sabtu akan sampai ke sini. Walaupun kakchik, ummi dan adik-beradik lain ada untuk membantu, tentu tidak sama dengan kehadiran suami di sisi. Kakchik pun tidak mampu bayangkan keadaan menguruskan lima orang anak yang kecil, tiga bersekolah dan dua masih bayi, bekerja pula di wad yang sibuk, allahu'alam. Tak mampu nak bayangkan.

Adelia juga tidak sihat.

Mohon Allah segera sembuhkan sakitnya Eqbal dan Adelia dan jauhi yang lain-lain dari apa juga penyakit. Jika kita yang dewasa ini terkena cirit-birit beberapa hari pun sudah perlu MC dari bekerja kerana terlalu letih, bayangkan betapa kurus dan lemahnya seorang anak berusia setahun lebih dan tujuh bulan yang melaluinya. Ya Allah, tolong sembuhkan mereka. Kami akan berusaha sebaik mungkin untuk dapatkan rawatan yang terbaik. Kau bantulah Ya Allah. Amiin.

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails