Followers

29.11.11

Jubah Bling-Bling, Purdah, Celak Mata & Contact Lense

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Semoga teman-teman semua dalam keadaan sihat sejahtera. Kakchik, alhamdulillah sihat-sihat saja begitu juga Cik Abe. Alhamdulillah.

Malam ni kakchik nak kongsikan sesuatu yang menarik perhatian agak ramai teman fb. Asalnya kakchik membaca 'status update' seorang kenalan yang juga seorang ustaz yang terkenal juga. Kemudian kakchik kongsikan 'status' beliau di wall kakchik untuk perbincangan umum.

Oleh kerana talian internet di pejabat kakchik mengalami gangguan sejak semalam, kakchik tidak dapat untuk mengikuti setiap komen yang ditinggalkan mahupun membalasnya hinggalah lewat pagi. Itupun kakchik ada banyak urusan pejabat jadi kakchik hanya sempat tulis satu komen terbuka.

Apapun, mari kita lihat dulu 'thread' perbincangan yang terkumpul dari pagi tadi hinggalah beberapa minit yang lepas.

Klik untuk besarkan imej. Baca yang ini dulu ya.

Status ini telah mengundang 79 LIKES dan kalau tak silap kira, 27 komen tak termasuk satu yang kakchik punya. Dalam status ustaz ni ada bahagian yang kakchik setuju dan ada yang kakchik kurang setuju tapi biarlah dulu pandangan kakchik tu, mari kita tengok dulu pandangan teman-teman fb kakchik. Nanti kalian juga boleh memberikan pandangan yang ikhlas juga.






Kakchik amat berterima kasih kepada semua teman-teman fb yang telah menyertai perbincangan di atas. Dalam hampir 4 ribu orang teman, mereka telah sudi maju ke depan mengutarakan pendirian masing-masing. Syabas kerana berani dan sudi. InsyaAllah setiap pandangan dan komen yang teman-teman berikan amat kakchik hargai.

Pastinya setiap komen itu didasari oleh fikrah, ilmu dan kefahaman agama masing-masing. Tentunya ada yang pro, ada yang kontra dan ada juga yang 'boleh belaka'. Kakchik juga punya respon tersendiri kepada status Ust. Hasrizal ini. Ok, kakchik akan beri respon yang sewajarnya berdasarkan sedikit ilmu dan kefahaman kakchik dalam hal berpakaian menurut Islam ni. Moga-moga respon kakchik ini menepati kehendak syariat.

Pertama: Jubah fancy berlabuci dan bermanik atau kakchik simpulkan sebagai jubah/abaya bling-bling

Sebagai seorang penjual abaya, sebaik saja membaca ayat ini hati kakchik terus terdetik, "adakah abaya yang dijual tu termasuk dalam kategori ini?". Memang benar, ada sebahagian abaya yang kakchik jual termasuk dalam kategori 'fancy' yang kakchik kumpulkan dalam album EKSKLUSIF. Dalam masa yang sama pengertian 'fancy' ini agak subjektif bergantung kepada persekitaran dan gaya hidup seseorang.


Abaya di atas ialah contoh abaya eksklusif yang pernah kakchik jual. Pada sesetengah orang abaya ini tersangatlah lawanya dan 'fancy' manakala ada pula sebahagian yang lain merasakan abaya ini hanya biasa-biasa saja. Tiada sebarang labuci atau manik pada abaya ini, cuma ia ada 'border' kain satin berwarna maroon. Ia eksklusif kerana kualiti pembuatannya, dan mungkin ada bling-bling dari kain satin yang digunakan.



Abaya di atas pula ada manik-manik kristal di hujung lengan dan dada tapi kakchik ajarkan si pembeli memakai tudung yang labuh melebihi paras dada, insyaAllah bahagian dada akan terlindung. Kakchik lihat pelanggan kakchik yang memakai abaya ini yang juga berniqab, insyaAllah dengan akhlak yang baik.

Pada kakchik, pilihlah jubah atau abaya yang sesuai dengan keadaan. Jika mahu keluar bekerja, pakailah yang ada hiasan paling minima, ringkas tapi elegan. Tujuannya agar pakaian kita tidak menarik syahwat kaum lelaki yang kadang-kadang tidak mampu menahan pandangan mereka. 

Kedua: Berpurdah, Mata Bercelak/Maskara

Dalam hal ni, teguran Ustaz di atas kakchik juga setuju. Buat apa kita pakai purdah kemudian kita solekkan mata kita hingga jadi begitu sekali? Yelah, kita nak buat yang sunat dengan memakai purdah, tapi kenapa ada pula yang menyolekkan mata hingga menjadi seperti ini?


Kakchik tak pasti apa tujuan sebenarnya. Pada kakchik, sebagai muslimah yang mahu melakukan sesuatu yang lebih baik dalam kehidupan iaitu dengan memakai niqab sedangkan ianya bukanlah wajib, dalam masa yang sama kita solekkan mata sebegini? Macam sia-sia pula usaha kita kan? Kalau macam ni, kakchik pun akan rasa nak tengok je matanya.

Memanglah cantik. Kalau tak orang tak tegur pulak kan? Minta dijauhkan Allah dari segala sikap atau perbuatan negatif sepertimana yang disebutkan dalam status ust di atas.



Entahlah. Kakchik tak kata apa yang kakchik buat dan apa yang kakchik tulis ni semuanya betul. Allahu'alam. Kakchik cuma cuba sebaik mungkin untuk tidak memakai pakaian yang bertabaruj dalam masa yang sama kakchik cuba elakkan pelanggan kakchik bertabaruj. Bukan mudah, susah tapi sedang diusahakan sebaik-baiknya. Masih belum sempurna.

Ketiga: Koordinasi pakaian, purdah dan make-up.

1. TAHU. Langkah pertama ialah ilmu. Penting bagi Muslimah mengetahui batasan aurat, ciri-ciri pakaian yang menutup aurat, siapa mahram dan siapa ajnabi, hukum hakam berkenaan aurat dll.

2. SEDAR bahawa tuntutan syariah ini amat perlu dan penting untuk dilaksanakan sesempurna mungkin. Jangan sambil lewa dan acuh tak acuh. Soal halal haram adalah perkara besar.

3. SYIAR. Setiap agama ada imejnya. Imej wanita Muslimah dapat dikenali melalui ciri-ciri pakaian yang menutup aurat.

4. FUNGSI CERMIN. Sebelum melangkah keluar rumah dengan yakin, tanyalah cermin, "Wahai cermin, adakah hari ini aku berpakaian menutup aurat.?"

5. ASINGKAN pakaian kepada dua kriteria; sesuai atau tidak dipakai di hadapan ajnabi. Pakaian yang seksi misalnya masih boleh dipakai tetapi hanya apabila bersendirian atau di hadapan suami.

6. MALU. Wanita yang tidak biasa mendedahkan aurat di hadapan lelaki ajnabi akan berasa malu, takut, gelisah dan sebagainya walau sekadar bermimpi tidak bertudung.

7. Bersahabat dengan WANITA yang SOLEHAH boleh menguatkan pendirian dan langkah seseorang wanita yang ingin berusaha mengubah penampilan.

8. EKSKLUSIF. Semua wanita itu cantik. Jika tidak manakan wanita menjadi senjata iblis melemahkan kaum lelaki. Namun kecantikan dan keindahan tersebut Allah kurniakan sebagai milik eksklusif wanita itu dan suaminya sahaja. Jadi usah dipertontonkan aurat dan perhiasan secara percuma jika suami pun perlu membayar mahar untuk memilikinya.

9. BANYAK MANFAAT. Wanita yang menutup aurat hakikatnya akan melangkah keluar rumah dengan selamat. Mereka tidak perlu merisaukan mata liar yang memandang.

10. SEDERHANA & SOPAN. Jubah yang longgar, hiasan sederhana, berpurdah sudah bagus, jika mahu bercelak kerana nak ambil sunat, cukuplah dengan celak Mekah sekadar satu garis di sekeliling mata. Kanta mata pula, seeloknya kekallah dengan mata asal kita. Bukankah itu jauh lebih baik?

(1 - 9 disalin dari SOLUSI #26)

Kurang senang

- dengan ayat ustaz yang penghabisan tu. 
- mungkin kerana ada kebenarannya, walaupun kakchik tidak pernah buat gaya-gaya sebagaimana yang disebutkan tapi sebagai seorang niqabi, kakchik tetap terasa.
- mungkin ustaz sudah lihat semakin ramai yang menunjukkan gambar-gambar sebegitu di dalam internet terutama di facebook. kakchik ada juga terjumpa tapi tak banyak sangat, mungkin kerana niqabi yang berkawan dengan kakchik, semuanya baik dan solehah.

Oleh itu, marilah kita semua sama-sama beringat, saling mengingatkan, sentiasa tegur-menegur tanpa rasa mencebik atau prasangka. Kita semua mahu menuju Allah di atas jalan yang terbaik tapi kita ini manusia lemah yang punya hawa nafsu yang kadang mampu dikawal, kadang kita yang kena kawal. Buang yang keruh ambil yang jernih. 

Kakchik ambil berat teguran ustaz ni kerana kakchik mahu apa yang kakchik cakap, kakchik laksanakan juga dalam amal perbuatan kakchik termasuklah bisnes abaya yang kakchik lakukan. Redha Allah kita sama-sama cari.

Wassalam.

KakChik Niza
Baiti Jannati

ps: Tulisan kakchik tidak teratur kerana kakchik menulis terus dari hati tanpa sebarang perancangan. Jika ada salah-silap, minta ditegur dengan baik. Terima kasih.

5 comments:

  1. salam kak chik..

    artikel yang sangat baik. sebelum ni ada terdetik di hati saya tentang isu ni, bagus sgt kak chik ada buat ulasan, rose mohon share dan re-post ya?

    ReplyDelete
  2. terbayang suara kakchik cakap secara live bila baca entry nih..

    saya rindu lah!

    ReplyDelete
  3. me too terbayang suara kak chik.. adorable... ekekek =)


    alhamdulillah.. syikin mula2 tersentap juga...


    hehe tp syikin bab jubah bling2 tu syikin tk terbayang abaya hitam dengan corak @ batu2..


    syikin terbayang jubah pesyen baru jg jadi lambakan... di mana bukan takat bling2 .. segala raja bling2 .. pon ada .. berkerlipan sungguh dengan warna warni.. yg sering di lihat di shopping complex sekitar kl...


    kalau abaya .. bg syikin just nice.. sbb kita di cover dengan tudung polos kadang2.. kalay abaya kosng.. mungkin dengan tudung bercorak.. hehehe



    bab bercontact lense...

    syikin mmg pakai contact lense dulu ... di sebabkan suasana masa prektikal yg tidak membenarkan syikin untuk memakai spek mata.. setelah di patahkan oleh kanak2 spastik sebanyak 2 kali .. syikin pakai contact lense..

    mula2 mmg beli colour putih.. kesudahannya .. syikin yg rabun ni kehilangan ketiga2 contact lense clear di lantai sebelum smpt memakai..


    so , after that baru beli ada warna...

    warna asal mata coklat cair .. , membuat kan syikin memilih colur dark grey , so dia blend jadi agak gelap...

    biasa nya .. mmg sebelum berniqob pun tidak bermekap...

    tetapi sekarang tak pakai contact lense pun org kata pakai.. sbb warna asal...


    bab celak maskra and etc tu kt rumah jer...

    klu keluar mmg kesat siap.. because kadnag2 syikin terlupa.. encik mamat akan perasan dan menegur heee...

    lagi2 ksekarang encik mamat telah membelikan spek mata baru kat syikin "ala2 cikgu murni" ...

    adoi... T_T syikin tk minat.. tp encik mamat kata ok.. tk nampak sgt mata.. org nampak spek saja .. hehehe...


    so, skrg jadi cikgu murni ...


    apa2 pon syikin mmg trasa sgt bab contact lense tu... T_T sbb syikin ada asbab sendiri masa dulu... but now dah tk pakai.. alhamdulillah...


    tp syikin sgt setuju dengan saranan kak chik..

    oleh kerana skrg dah ada adik ipar di rumah.. limited sungguh di rumah...

    dalam bilik jer blh comel2... =(

    apa2 pon thanks kak chik


    tu dia.... sekali syikin bg komen sikit punya panjang.. ni lepas geram ni lama tk komen ..

    ReplyDelete
  4. saye rse, fancy atau ape pon sume bgantung pd dri seorang tu, apapun yg paling2 elok takwanye pki jubah hitam kosong trus,. (yg satin kosong pon blh tarik phatian org jgk,apalagi yg ade manik2 batu2 smua, tp kan lawa hehe tak de dosa pon nk pki kan ^_^). mcm yg kakcik kata,bgntung pd khidupan seseoran tu la, mgkin de baru nk bjinak2 dgn dunia abaya jadi tak salah pon bg dia asalkan dh tutup aurat kan, :)

    kalau dia rasa nk jaga dri drpada timbul dlm dri dia riak atau ape2,blh la pki yg kosong jer, jaga hati sndri lagi baik sblom nk jga hati n pndangan org,sbb pndangan org tak sama....

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs