Followers

16.11.11

Suasana Pagi Di Rumah


Bismillah. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Apa khabar kalian semua pagi ni? Kakchik doakan semuanya dalam keadaan sihat sejahtera. Dalam musim hujan ni, penyakit mudah berjangkit jadi sama-samalah kita berhati-hati dengan memberi lebih perhatian kepada aspek kesihatan sama ada di rumah atau di mana-mana saja.

Yaya memang suka membaca.

Anak-anak saudara kakchik yang empat beradik tu baru saja meninggalkan rumah dengan ibu mereka. 3 orang ke sekolah dan seorang ke rumah nenek sebelah abahnya. Tinggallah yang bongsu, Adelia bersama Bibik Wati dan Ummi. Kakchik dengan cik abe pun sejam dua lagi akan ke tempat kerja juga. Kasihan pula melihat Adelia yang sedang demam tu.

Ummi pula pagi-pagi hari lagi sudah sibuk di dapur menyediakan makanan untuk cucu-cucunya yang punya banyak kerenah. Walaupun mulutnya bising tapi kakchik tahu Ummi amat sayangkan kesemua cucu-cucunya sama ada yang tinggal bersamanya ataupun yang tinggal di rumah masing-masing. Rumah Ummi/Ayah tu memang kesukaan anak-anak buah kakchik.

Rutin harian anak-anak saudara kakchik yang tinggal bersama Ummi tu, selepas bangun pagi sebelum Subuh, mereka mandi, bersiap dengan pakaian sekolah kemudian sarapan. Sementara ibu mereka bersiap, masa itulah mereka suka naik ke atas rumah kakchik. Aktiviti biasa ialah membaca, memilih buku untuk dipinjam dan dibawa ke sekolah, saja-saja datang untuk bersembang dengan kakchik atau cik abe.

Masuk saja jam 7 pagi, kedua-dua rumah akan menjadi sedikit sunyi kerana mereka semua telah ke sekolah. Namun Adelia yang bermain sendirian sangat becok mulutnya. Sebelum umur setahun dah boleh memanggil nama kakchik dengan jelas, memang rasa geram nak cium-cium bila dipanggil, “chik ja....”, “chik ja....”, berulang-ulang. Kini dah pun setahun vocab dia sudah sangat banyak. Adelia ni perkembangannya lebih advance berbanding abang-abang dan kakak-kakaknya.

Sementara nak ke pejabat, kakchik dan cik abe memang suka sangat melayan Adelia (Yaya) ni. Yang dia suka bila naik ke rumah kakchik ialah membaca buku. Naik je terus menuju ke rak buku di bawah tangga, pilih buku dan bawa ke tempat cik abe bekerja. Ayat biasa dari mulut comelnya, “Baca!”. Pasti cik abe akan gelak sebab yang Yaya maksudkan ialah dia mahu membaca dengan cik abe. Sama ada dia diangkat naik ke atas riba atau pakciknya tu turun bersila di lantai bersamanya.

Cerdik sungguh di comel Yaya ni.

Dah dua hari Yaya demam tapi dalam demam pun dia masih nak bermain bola dan membaca buku. Bila terasa lemah, dia mula cari bibiknya dan nak susu tapi sekejap-sekejap saja. Alhamdulillah... Allah bagi anak saudara kakchik ni tubuhnya kuat dan semangatnya juga kuat. Dia tidak manja atau mudah menangis merengek walaupun demam. Kalau kakchik kata, “Kesian adik Yaya tak sihat...”, dia jawab,”Demeay (demam dalam loghat Kelantan).”

Semoga Allah lekas sembuhkan Yaya dari demamnya dan kembali sihat seperti biasa.

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs