Followers

2.9.08

Ramadhan disambut sederhana

Alhamdulillah, hari ni dah masuk hari kedua kami berpuasa. Sekarang ni KChik dan Cik Abe sedang menunggu waktu untuk berbuka. Tinggal 3 minit lagi nak berbunyi azan. Sementara Cik Abe membaca Qur'an, KChik ambil kesempatan untuk buat catatan sikit.

Seperti tahun-tahun lepas, kami masih lagi berbuka berdua. (Intermission/Jangan ke mana-mana...)

Alhamdulillah sekali lagi.

Berbuka sudah, solat Maghrib pun sudah, Cik Abe pun dah balik dari masjid. Sementara tunggu makanan 'turun ke perut', sambil hilangkan peluh selepas minum teh panas tadi, kita sambung sikit catatan ni.

Setiap kali Ramadhan kami memang cuba untuk bersederhana agar belanja dapat dijimatkan. KChik pun akan cuba untuk lebih kerap memasak sendiri tahun ni. Tapi hari ni dah belanja RM9 untuk beli tomyam, bilis goreng dan agar-agar untuk berbuka dan bersahur. Kenapa? Tadi kata nak jimat. Mmmm, sebenarnya KChik nak singgah beli ikan kat pasar dekat Jambatan Tok Guru tu tapi punyalah ramai orang sampai jem jalan, jadi KChik terpaksalah batalkan niat. Nak masak apa kalau takde lauk? Takkan nasi saja kan? Maka singgahlah di pasar Ramadhan kat Kota Jembal. Beli apa yang patut jelah.

KChik nak kumpul duit sebab sekarang ni Ayah sedang bina rumah KChik. Rumah kecik je tapi terpaksa buat dua lapis sebab tanah sekangkang kera je. Sebenarnya Ayah dah mula bina masa bulan Julai lagi, dia nak kejar masa. KChik tima kasih sangat-sangat kat Ayah sebab Ayah KChik tu bukannya muda lagi dah badan dia sekarang cepat letih. Tapi Ayah usaha juga rumah tu. Satu lagi tima kasih banyak juga untuk Ummi tersayang yang mendahulukan belanja untuk beli bahan binaan. Kadang-kadang KChik rasa macam rumah tu rumah Ummi-Ayah dan kami yang akan sewa nanti. Kelakarkan?

Sebenarnya Cik Abe tak pandai nak tolong-tolong. Dia tak de kemahiran bertukang... Kalau kat rumah ni kalau rosak apa-apa baik KChik baiki sendiri. Kalau harapkan Cik Abe alamat menghitung hari le... bukan dia tak nak bantu tapi selalunya KChik tengok pun kesian, kekok benar. "Takpelah Bang, nanti Abang tolong sapu sampah dan kemas rumah dah le." Hehehe... jangan marah nanti cepat tua. Banyakkan senyum, diri nampak muda pahala sedekah pun dapat.
(Bang, maaf zahir batin ya)

Satu lagi perkara yang KChik nak buat Ramadhan ni ialah nak khatam Quran seawal mungkin dan nak cuba khatam lebih dari sekali. Kchik cuba habiskan satu rumah satu malam. Dah tu sambung setengah surah masa rehat kat ofis. Subuh insya-Allah tamat satu juz. Hari ni masih di Surah Ali Imran. Lepas terawikh nanti nak habiskan surah ni. Insya-Allah.

Mmmm, KChik juga sedang berusaha nak kempiskan perut (sebenarnya taklah buncit sangat tapi Cik Abe suka kalau lagi kempis macam mula-mula kawin dulu. Alahai Cik Abe ni. Tapi kita sayang suami kan... usahalah dulu). Sejak KChik diserang sembelit baru-baru ni perut memang ada naik sikit. Mama (kakak sulung - doktor) kata, mungkin sebab banyak angin dan perut kurang lawas sebab tu perut akan mudah buncit. Lagipun dah sebulan tak pergi senamrobik (hangus RM54 yuran kelas!) sejak Ummi sakit baru-baru ni. Bukan tak nak pergi, pakaian senamrobik pun sentiasa bersedia di dalam bonet kereta tapi hati tak senang lah, nak cepat-cepat balik nak tengok Ummi walaupun ada Chena dengan anak-anak menemankan.

Ahhh, tergendala sebentar... Cik Abang nak ke masjid dah.

"Assalamualaikum Bang, bawa elok-elok ya."

Cik Abe macam tahun-tahun lepas dijemput menjadi Imam terawikh di sebuah masjid di Kota Bharu. Sejak berpindah ke rumah sewa ni 3 tahun lepas KChik jarang dapat berterawikh di masjid sebab rumah agak jauh dari masjid dan jalan pun gelap dan kecik je. Cik Abe suruh terawikh di rumah saja. Insya-Allah terawikh tetap dilaksanakan walaupun sorang-sorang. Rindunya terawikh semasa di Faris Petra dulu dan semasa di USM. Nak ikut Cik Abe, tak sempat bersiap sebab KChik nak kena kemaskan dapur dan Cik Abe lebih suka KChik sambut dia balik nanti. Kalau semasa tinggal bersama Ummi-Ayah dulu KChik selalu ke Masjid Pulau Melaka bersama kakak-kakak. Jalan kaki je... Insya-Allah bila rumah siap nanti, tahun depan bolehlah terawikh di masjid.

Tahun ni Cik Abe dapat jemputan baru pulak. Selain dari terawikh di KB, Cik Abe mengimamkan solat Subuh di Telipot pulak. Nampaknya solat sorang-soranglah sepanjang Ramadhan ni kecuali solat Zohor & Asar di hari-hari cuti. KChik suka dan syukur Cik Abe terima jemputan tu. Sekurang-kurangnya Cik Abe akan lebih banyak masa di masjid berbanding di rumah. Cik Abe boleh bergaul dengan lebih ramai orang dan berkenalan dengan masyarakat di tempat tersebut. Cik Abe ni jenis suka menyendiri, serius sikit tapi boleh la bergurau. Jarang sangat dia keluar bergaul dengan orang sekeliling. Banyak masa dihabiskan dengan menghadap komputernya, buat kerja bukan bukan masa tau...

Sekarang dah 8.16 mlm, KChik tangguh dulu ya. Nak mandi dan bersiap untuk solat Isyak dan terawikh. Selamat berterawikh untuk semua!

KChik
Pulau Melaka, 2 Ramadhan 1429 Hijrah (2 Sept. 2008)

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails