Followers

10.9.08

Kami Redha...

Salam Ramadhan untuk semua. Hari ini 'mood' kchik kurang baik sikit. Hati terasa sedih, selera pun kurang dan seluruh keluarga masih lagi terkejut.

Ustaz kata, sepuluh awal Ramadhan, Allah menurunkan RahmatNya, dan mungkin itulah yang dirasakan oleh orang yang telah mencuri di rumah kami. Biarkanlah dia (mereka) merasai "rahmat" yang sementara itu, tapi kami berdoa agar Allah beri peluang mereka yang mencuri malam semalam tu, mencuri buat kali yang terakhir.

Kami berdoa moga-moga Allah membalasnya dengan balasan yang setimpal. Jika dia (mereka) insaf dan taubat, itulah yang paling baik. Kalau tidak insaf juga, kchik harap Allah laknat mereka setimpal perbuatan mereka. Kchik pasti kami bukanlah orang yang pertama dirompak.

Dia (mereka) sanggup mencuri ketika orang ramai sedang sibuk mengerjakan terawikh di masjid. Kami sekeluarga juga meninggalkan rumah yang kosong untuk ke masjid tapi sudah tersurat, malam semalam ada pencuri yang akan naik ke rumah. Semua wang jualan sehari, duit sewa kedai, gaji Adik untuk buka akaun maybank, duit untuk bayar telefon & streamyx, kad-kad prepaid, semuanya disapu bersih oleh pencuri.

Alhamdulillah Ummi dan Adik pulang agak awal kerana tidak mahu menunggu untuk sembahyang mayat (ada orang kampung meninggal malam tu) dan sempat menghalang si pencuri dari menambahkan jumlah curiannya. Dia (mereka) cuma sempat masuk bilik Adik dan Chena dan tak sempat memecahkan pintu bilik Ummi. Agaknya dia lari keluar melalui tingkap tepi apabila mendengar bunyi suara Ummi dan Adik di luar rumah. Kami tak sempat menangkap pencuri tu.

Yang pastinya, yang paling banyak kehilangan ialah kchik. Hmmm.. sudah tersurat, kchik menyerahkan duit sewa untuk Adik bayarkan kepada tuan kedai. Kchik juga menyerahkan kad-kad prepaid untuk Adik jual di kedai esoknya. KChik juga baru terlupa nak mengambil duit jualan harian dari Adik. Sebak, tak dapat tidur, tak ada selera... tapi kchik insafi diri. Mungkin ini caranya Allah membalas dosa-dosa kchik yang kchik abaikan.

Selepas semalaman terasa terawang-awangan, Subuh, kchik rafakkan doa, mohon Allah tenangkan hati dan terima dengan redha ketentuan ini. Wang, harta boleh dicari, insya-Allah selagi usia berbaki. Kalau di tangan kita pun lambat-laun akan habis juga. Alhamdulillah, kchik berjaya kembali ceria...

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails