Followers

14.9.08

Indahnya Ramadhan Kali Ini

Salam pagi Ramadhan untuk semua pembaca budiman.

Sejak beberapa hari tak menulis sebarang entri di dalam blog ni, terasa minda sarat dengan pelbagai perkara yang ingin dikongsi dengan alam siber ini. Walaupun mungkin yang menatapnya hanya diri sendiri.

Sehingga ke hari yang ke-14 Ramadhan 1429 Hijrah ini, KChik masih dapat merasai kebahagiaan dan keindahannya. Walaupun pernah diuji Allah SWT dengan kehilangan harta benda namun hikmah di sebaliknya cukup memberi kesan yang mendamaikan jiwa.

Ramadhan kali ini, KChik cukup bersyukur kerana dapat melaksanakannya bersama-sama Cik Abe tersayang dengan penuh sederhana. Berbeza dari tahun-tahun lepas, kali ini kami cuba sebaik mungkin untuk meningkatkan prestasi puasa dengan menjaga sebaiknya ibadah ini. Bertadarus di setiap ruang waktu lapang yang ada, berbuka dengan tamar, segelas teh dan semangkuk kuih, bersahur dengan nasi berlauk yang ringkas dan tamar pembekal tenaga, berniaga sambil berdakwah menggalakkan orang ramai menyintai ilmu dan seronok membeli dan membaca buku. Dan alangkah bahagianya apabila di malam hari dapat berterawikh secara jemaah berimamkan suami...(buat pertama kali di Ramadhan ini KChik berpeluang mengikut Cik Abe ke masjid yang diimamkannya walaupun tidak setiap malam), berterawikh 20 rakaat disertai witir 3 rakaat.

Indahnya Ramadhan ini kerana persefahaman di antara hati-hati kami menjadikan ruang rumah kami yang kecil terasa luas dan cerah ceria. Melangkah kaki ke dalamnya disambut senyuman ahli keluarga yang semacam tidak sabar menanti kepulangan KChik dari kerja. Kalau dulu sering kali terasa letih dan malas untuk memasak setiap hari, kali ini hati sentiasa bersedia untuk memasak sendiri juadah untuk suami. "Terima kasih Bang, kerana setiap kali menjamah hidangan, Abang kata sedap." KChik ni kalau Cik Abe kata sedap, makan pun bertambah, hati gembira biarlah badan letih dan penat, akan hilang segalanya...isteri mana yang tak mahu dihargai suami?

Indahnya Ramadhan ini, hubungan dengan keluarga juga semakin erat dan mesra. Sesekali beramai-ramai berbuka atau bersahur di rumah Ummi. Kata Ummi, bila ramai berbuka atau bersahur bersama, seleranya baik sangat. Kalau tidak, berbukalah Ummi bersama Ayah dan Adik saja... Yelah, di rumah yang besar, penghuninya cuma 3 orang, tentulah terasa sunyi dan sayu. Ummi asyik meminta KChik dan suami kembali tinggal bersama di rumahnya. Mmmm... kesian juga kat Ummi. Sejak rumah dinaiki pencuri, Ummi susah nak ke masjid melainkan ada orang lain di rumah. Mungkin kami berdua akan pindah sementara menunggu rumah kami siap. Lagipun kami menyewa tidak jauh...Sabar Mi, insya-Allah Ummi boleh berterawikh di masjid nanti.

Ramadhan kali ini juga KChik melihat banyak perubahan positif pada diri Cik Abe. Lebih memahami keadaan isterinya yang bekerja, pulang kerja singgah di MariBaca, pulang dari MariBaca singgah menjenguk Ummi-Ayah barulah pulang ke rumah menguruskannya. Cik Abe tahu KChik akan ada kelas di hari Jumaat kerana semester September sudah bermula. Jadi Cik Abe akan bagi ruang untuk KChik belajar dengan syarat tidak boleh melebihi pukul 12 malam. Dia jadi lebih rajin membantu urusan rumah tangga, menolong menjemur dan mengangkat kain di ampaian, membantu mengangkat beg laptop setiap kali KChik sampai di rumah (Cik Abe kerjanya dari rumah), mengurut belakang KChik yang kadang-kadang penat mengangkat buku sama ada di Zahra' atau di MariBaca atau kerana hampir separuh hari menggunakan laptop. Dia juga semakin konsisten dalam menyelesaikan kerja-kerjanya mungkin setelah mula membaca buku-buku pembangunan diri. Cik Abe juga semakin ramah dengan ahli keluarga dan jiran-jiran. KChik cukup gembira melihat perubahan positif ini.

Kelihatan Cik Abe juga semakin banyak senyum dan ketawa bila berbual bersama KChik atau orang lain. Moga-moga suami KChik menjadi seorang suami yang menuruti jejak langkah para solihin.

Ramadhan masih berbaki 16 hari lagi. KChik berdoa agar dapat memenuhinya dengan segala amalan baik yang terbaik mampu KChik lakukan. Mengurangkan berborak kosong, membanyakkan sedekah, meningkatkan bacaan al-Quran, menjaga mata, telingan dan lidah, mengawal nafsu berbelanja dan pembaziran, meningkatkan kejujuran dan keikhlasan dalam bermuamalat dan sebagainya.

Bak kata lagu Raihan dan Man Bai... "ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna..."

KChik
Dar Nur al-Zahra'
Untuk: keluargakusayang.blogspot.com

2 comments:

  1. Kakchik,
    Alhamdulillah segalanya baik dibulan yang mulia ini dalam keluarga Kakchik. Hidup ini pastinya banyak cabaran untuk menguji kita.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Pak Zawi. Lebih-lebih kerana sudi singgah di sini.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails