Followers

24.9.08

Dunia Canggih, Mengaji Quran di Internet.

Dengan nama Allah Yang Maha Pencipta, yang menciptakan makhluknya yang bernama manusia yang pintar menggunakan ilmu mereka maka terciptalah pelbagai kemudahan untuk sekalian ummat manusia.

Subhanallah...

Hari ini seorang rakan telah memanjangkan satu email yang mengandungi satu 'link' yang sungguh menarik sekali. Biasanya KakChik jarang nak klik pada mana-mana 'link' yang dihantarkan melalui email. Maklum saja sekarang ini bermacam-macam penyakit atau virus yang bersembunyi di sebalik email-email. Walaupun yang menghantarnya adalah kenalan rapat.

Tapi kali ini lain sungguh, bila lihat saja 'link' tu KakChik tanpa fikir panjang terus saja menekan tetikus di atasnya... dan pop! keluarlah satu laman web yang seperti di kanan tu. Laman kitab suci al-Quran yang boleh dibaca sendiri, boleh dibelek sendiri helaian-helaiannya. (Untuk lihat full page KakChik tekan butang F11 pada laptop). Mungkin orang lain sudah lama tahu mengenai laman web ini, tapi rezeki KakChik mengenalinya pada hari ini. Terima kasih Anees kerana menghantar email pasal laman ini. Seronok melihat helaiannya yang serupa langsung dengan al-Qur'an yang baru KakChik baca tadi. Dalam gambar tu halaman terakhir KakChik baca selepas solat Zohor tadi.

Katalah kita pergi ke mana-mana tapi kita terlupa nak bawa Qur'an dan kat situ ada pula talian Internet, maka mudahlah kerja kita. Buka saja laman web ini dan teruslah membaca al-Qur'an. Lagipun zaman sekarang ni dah meluas penggunaan Internet. Kalau tak ada dial up guna streamyx atau kalau kaya sikit, boleh aje guna broadband. Tak ada alasan untuk tidak membaca al-Qur'an. Untung orang zaman sekarang, Qur'an berada di mana-mana saja, cuma rajin atau malas saja.

Selain dari boleh baca full page macam gambar atas tu, laman tersebut juga boleh dilihat dalam gambaran lain dengan hanya menekan butang more options di bahagian atas. Kita boleh lihat paparan yang lebih kompak dengan beberapa pilihan butang. Seronokkan? Background pun boleh ditukar mengikut pilihan kita... cantik-cantik pilihan backgroundnya.

Mudah sungguh nak baca Qur'an kan? Terima kasih banyak kepada orang yang membangunkan laman web tu. Besarnya ganjaran pahala untuk mereka yang memudahkan orang untuk membaca Kitab yang mulia. Alangkah cemburu KakChik dengan kebijaksanaan dan ketinggian ilmu mereka dan kebolehan mereka memikirkan kemudahan ini. Moga Allah membalas jasa baik mereka dengan ganjaran yang setimpal.

Silakan selalu-selalu berkunjung ke : http://www.quranflash.com/en/quranflash.html

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs