Followers

21.9.08

Duhai hati, maafkanlah mereka...

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan untuk sesiapa yang membaca tulisan ini.

Pernah tak anda mengalami situasi di mana ada sesuatu peristiwa yang menaikkan nama syarikat atau organisasi anda dan hanya gambar anda seorang yang keluar sama ada dalam akhbar atau majalah? Lepas tu rakan-rakan sekerja mulalah berkata seperti,

"Tok acilah lagu nih... muko dio soghe jah keluar. Tok panggil doh kito maso amik gamba."

Nadanya... nada menyindir... Kita pun jawab,

"Hok sebenarnya saya dah pesan jange amik gamba saya, kalau nak amik juga, amiklah gambar sumo staf. Maah la deh, sebab wartawae tu meme tok tanya sangat pasa staf, pah tu dio tok mitok pun nak amik gamba, tokke lah saya nok sughuh pulok..., cukuplah saya ceghito pasal library kito jah..."

Ingatkan perkara ni dah selesai di situ, rupa-rupanya ayat yang sama diulang-ulang banyak kali. Dah tu asyik sengaja diucap kuat-kuat di hadapan orang lain. Akhirnya hati yang OK dah mula menjadi sakit. Bukan hati orang lain, tapi hati KChik lah. Ini semua gara-gara gambar kecik yang keluar dalam suratkhabar semalam.

Kalau diikutkan hati, baik tak payah keluar gambar tu tapi semua tu kerja wartawan nak masukkan. Lagipun kalau kita baca berita tentu nak tahu kan siapa yang wartawan tu temuramah untuk dapatkan maklumat. Yelah, bukan kehendak KChik gambar tu keluar. Nasib baik kecik, kalau besar... tak tahulah ayat yang macamana yang KChik akan dengar. Tak mahu fikirlah...

Kadang-kadang perkara sekecil inipun nak diungkit-ungkit. Sakit sungguh hati KChik. Bila dah beberapa kali diulang, KChik pun kata,

"Tolongla... bo lah dok sebutnyo. Buke Chik nok pun masuk paper tu... Lain kali kalu ado oghe nok interviu, bo lah sughuh Chik nyo."

KChik pun angkat kaki masuk ke pejabat. Tak larat nak dengar dan tak mahu tambahkan sakit hati. Alhamdulillah, bila dah mula mengadap kerja, hilang dah perkara tadi. Banyak buku yang nak kena baca dan buat 'review'. Lebih baik selesaikan kerja daripada melayan hati yang sakit. Walaupun takde sapa yang minta maaf, KChik maafkan saja...

Hati pun senang...

Hari ni datang kerja, masing-masing buat macam biasa... Perkara semalam sudah pun dilupakan. Baguslah, barulah dapat bekerja dengan selesa. Alhamdulillah. Moga-moga hati KChik akan lebih mudah memaafkan rakan-rakan. Duhai hati, jadilah engkau husnul khotimah.

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails